„Tizenkét éven keresztül értékeltem az éttermeket, amelyek ez idő alatt változtak ugyan, de nem jó irányba.” A The New York Times leköszönő étteremkritikusa nem látja valami fényesen a vendéglátás jövőjét.
Pete Wells 2011 novemberétől egészen ez év augusztusáig töltötte be a The New York Times étteremkritikusi pozícióját. A világ talán legjelentősebb napilapjánál ez a tisztség 1963 óta létezik és Wells szállította is a meglepő értékeléseket, ahogy azt kell.
A korábban a Food & Wine rovatvezetőjeként és szerkesztőjeként dolgozó újságíró a New York Times-ban simán lepontozott azelőtt nagyra tartott éttermeket, ha nem talált megfelelőnek valamit. Nevéhez fűződik minden idők legolvasottabb étteremkritikája (amiben Guy Fieri étterem-tulajdonos, Emmy-díjas TV séf bárjáról írta meg, hogy valójában gyenge), sőt egyszer nullás minősítést is adott egy steak housenak.
Szóval Wells szavára figyelnek a tengerentúlon. Utolsó, étteremkritikusként készített Times írásában pedig ezt kihasználva igyekezett felhívni a figyelmet arra, hogy szerinte a vendéglátás milyen rossz útra lépett.
Automaták, székekkel
A kritikus búcsúírásában leginkább azt taglalja, hogy az alkalmazások és a virtualitás térnyerése mennyire háttérbe szorította az emberi tényezőt a vendéglátásban. Apró változások ezek, amelyek összességében mégis rányomják a bélyeget az egész érzésre - vélekedik.
Szerinte korábban az éttermi élmény teljességéhez hozzá tartozott, hogy a vendég beszélgessen más vendégekkel, csaposokkal, pincérekkel és az étkezés minden szakaszában az interakcióról és az egymásra figyelésről szólt az éttermi lét.
Mára viszont ez megváltozott, hiszen csomó lépés, beleértve a menü átfutását, vagy akár a rendelés leadását, okostelefon segítségével történik. Nem is beszélve a foglalásokról, amelyek ma már ritkán történnek a hagyományos módon, nem pedig valamiféle (online) vendégnyilvántartó rendszer segítségével.
Wells kifogásolja a fine dining szabványosodását is. Szerinte ez azoknak a vendégeknek szól, akik soha többé nem térnek majd vissza, csak pár jó Insta kép kedvéért érkeztek, nem feltétlenül a gasztronómiai élmény motiválja őket.
Szerinte a fentieket ellensúlyozza a kézműves pékségek és pop-up pubok megjelenése, ahol újból igazi kommunikáció valósulhat meg a személyzet és a vásárlók között, akár a napi ajánlat, vagy az alapanyagok kapcsán. Ezek nélkül a beszélgetések nélkül pedig az étkezés bizonyára gyorsabb és olcsóbb is, de semmiképp sem teljes – írja a leköszönő kritikus.