Cikkek

Gonda Mariann

2020. június 29.

Tim Burton Charlie és a csokigyár című filmje vagy az alapjául szolgáló Roald Dahl regény gyereket, felnőttet egyaránt elvarázsol. Eljátszunk a gondolattal, hogy milyen fantasztikus lenne belecsöppenni ebbe a mesebeli világba.. És láss csodát: a csokievők földi paradicsoma az Amszterdam melletti Zaandamban készül megnyitni kapuit, egy százéves ipari műemléképület kibővítésével.

A különleges élménypark és látogatóközpont a Tony’s Chocolonely projektje, amely Hollandia jelen pillanatban legnépszerűbb csokoládémárkája. Nem érdemtelenül. A 2005-ben alapított vállalat missziója a (gyerek) rabszolgamunka felszámolása, amely a nyugat-afrikai kakaóültetvényeken mind a mai napig általános. A csokoládéipar óriásai erről mélyen hallgatnak.

Teun van de Keuken egykori újságíróként szembesült ezzel a ténnyel. Figyelemfelhívási szándékkal több tábla csokoládé elfogyasztása után feljelentést tett önmaga, mint “csokoládé-bűnöző” ellen, illegális úton előállított termék vásárlása miatt. Az ügyből ítélet nem lett, de vállalatalapítás igen. A kitűzött cél ambiciózus: a teljes iparág 100 százalékban rabszolgamunka-mentessé tétele. A cég méltányos kereskedelmi gyakorlatán keresztül juttatja a farmereket nagyobb profithoz. A tisztességes áron történő közvetlen felvásárlás mellett képzéssel segíti a gazdálkodókat jobb termésátlag elérésében. Prémiumok fizetésével hozzájárul a lakosság életkörülményeinek javításához. Emellett minden létező fórumon hallatja a hangját a kiszolgáltatott helyzetben lévők érdekében.

A Chocolate Circus az interaktív szórakoztatás eszközeivel mutatja be a gyártás technológiai lépéseit és az édes örömök mögött megbúvó keserű igazságot, érzékenyítve ezzel a látogatót a tisztességes kereskedelem fontosságára. A legnagyobb attrakció kétségkívül a Factory Express névre keresztelt hullámvasút lesz, amely a gyárkémény tetejéről száguld a mélybe, majd keresztül-kasul az egész létesítményen. Legnagyobb sajnálatunkra Willy Wonka aprócska umpa-lumpái nem dolgoznak a gyárban, de vigasztaljon bennünket a tudat, hogy aranyszelvényt sem kell majd prezentálni a bejutáshoz.

A közel 100 millió eurós beruházás megvalósítása 3 évet vesz igénybe, ezért a nyitásra 2024-ig várni kell, addig is vigasztalódjunk Tony’s Chocolonely termékekkel, amelyeket Magyarországon itt lehet beszerezni.

Az ötlet persze nem újkeletű, számos csokoládégyártó, a családi vállalkozástól a multiig, kihasználja a fogyasztók termék iránti vonzalmát, tudásvágyát, az élmények keresésében és a kulturális mediációban rejlő üzleti és marketing lehetőségeket. Széles a paletta, az egyszerű bemutatóteremtől a múzeumszerű intézményeken keresztül az igazi vidámparkig terjed a skála. Tegyük hozzá, hogy ma már nem elég pár kiállított tárgy és ismertető tábla a látogató elégedettségéhez.

A gyártó ebből a szolgáltatásból bevételt és márkahűséget remél, ezért kénytelen a bemutatni kívánt lexikális ismeretanyagot fogyaszthatóvá tenni, kóstolással, interaktív játékokkal, érzékszervi impulzusokkal, a digitális technológia adta lehetőségekkel. Elég csak megkérdeznünk a gyerekeinket, hová mennének szívesebben: múzeumba vagy vidámparkba? Nézzünk körül a világban, hol sikerült erre a kihívásra a legjobb válaszokat adni.

Hershey’s - The Sweetest Place on Earth


Nem kezdhetjük mással a sort, mint a Pennsylvania-i Hershey’s Chocolate World-del, amely, nem tévedés, 1907 óta létezik. A történet 1893-ra nyúlik vissza, amikor Milton Hershey, egy sikeres cukorkaüzlet tulajdonosa, egy kiállításon először látta, hogyan készül a csokoládé. Azonnal eladta az üzletét, és modern csokoládéüzemet épített szülővárosában.

Mindaddig a csokoládé Svájcból importált luxuscikk volt, Hershey érdeme, hogy mindenki számára elérhetővé vált. Üzleti sikerei mellett fontosnak tartotta, hogy egy mintaközösséget hozzon létre, gondoskodott a munkások szállításáról, házakat építtetett alkalmazottainak, iskolákat, parkokat, templomokat a lakosoknak. Az ő szórakoztatásukra épült a Hersheypark is közel 50 hektáros területen, amely a mai napig millióknak szerez felhőtlen kikapcsolódást.

A számtalan hullámvasutat és egyéb attrakciót a világon bármelyik vidámpark megirigyelhetné. A programkínálatban szerepel még virtuális üzemlátogatás, kézműves foglalkozás, kóstolás, 4D mozi. A cukor-túladagolástól izgatott tömegektől a legjobb a kertbe menekülni, ahol 275 féle - köztük csokoládé illatú - rózsa között sétálhatnak a látogatók. Magától értetődik, hogy a Hershey Hotel wellness részlegén a csokoládés fürdő, testradírozás és masszázs a legnépszerűbb szolgáltatások.

Cadbury - Where Chocolate Comes to Life


Az Egyesült Királyságban az idén 30 éves Cadbury World megnyitása óta nagyon népszerű és évről-évre új attrakciókkal bővül. A 14 zónára osztott kiállítóterület látványosan és interaktívan mutatja be a kakaó közép-amerikai eredetét, európai megjelenését, az 1820-ban John Cadbury által alapított szatócsboltot, a korabeli Birmingham-et, a hagyományos csokoládékészítést és a nagyüzemi gyártást.

Áttekintést ad a legnépszerűbb termékek történetéről, feleleveníti a közkedvelt reklámfilmeket. A digitális megoldásokra fogékony közönséget Green Screen előtti fotózkodás, egy sor interaktív játék és 4D vetítés szórakoztatja.

George Cadbury 1879-ben indította el az első képzési programot dolgozóinak, az oktatás, a tudás átadása azóta is a vállalat egyik legfontosabb értéke. Iskolai csoportoknak kidolgozott sokrétű programjai magas színvonalúak és olyannyira népszerűek, hogy szükségessé vált a kapacitások bővítése.

Az átgondolt fejlesztéseknek és főként a kreativitásának köszönhetően a Cadbury, amelynek fő profilja azért mégiscsak az édességgyártás, a szabadidőturizmus profi szereplőinek méltó versenytársává tudott válni.

Valrhona - Let’s imagine the best of chocolate


A lista nem lenne teljes a prémium kategóriás csokoládéiról cukrászkörökben is elismert francia gyártó, a Valrhona nélkül. A Rhône folyó völgyében található üzem látogatóközpontja 2013-ban nyitott meg, és a kezdetektől annyira sikeres, hogy rögtön bővíteni kellett, jelenleg két szinten, mintegy 2000 négyzetméteren működik.

A Valrhona, a B Corp minősítés megszerzésével büszkén áll be a fenntarthatóságra törekvő vállalatok sorába. A gondosan felépített, méltányos és hosszútávú partneri kapcsolaton alapuló nyersanyag beszerzés csak az első lépés a hosszú úton, a vállalat számos egyéb területen törekszik a maga eszközeivel hozzájárulni egy jobb világhoz, ezt a szemléletet a Cité du Chocolat tematikája is tükrözi.

Az előző példákhoz képest itt erősebb a pedagógiai megközelítés, de interaktív és rendkívül játékos formában, összes érzékszervünket megdolgoztatva. A kakaótermesztés, csokoládégyártás és a márka történetének ismertetésén túl az intézmény fontosnak tartja a pék, cukrász és csokoládékészítő szakmák méltó bemutatását, az értő kóstolás megtanítását.

Bár a tervezésnél különös gondot fordítottak arra, hogy gyerekeknek is érthető és élvezhető legyen a kiállítás, ennek ellenére nemcsak a nagyközönségnek szól, szakmabeliek számára is hasznos, a képzési programok között pedig mindenki talál tudásszintjének és érdeklődésének megfelelőt. Ha mindez nem lenne elég meggyőző, már csak az eredeti Dulcey miatt is érdemes ide ellátogatni, a híres szőkecsokoládét ugyanis Frédéric Bau, a Valrhona csokoládémestere feledékenységének köszönhetjük.

Aki nem szeretne ennyire messze utazni, a magyar határtól egy órányire is megtalálja a csokiparadicsomot - olvassa el a Zotterről készült cikkünket is!

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra