Cikkek

Gonda Mariann

2020. május 25.

A Rolls-Royce április végén termelési rekordról számolt be, na nem autók vonatkozásában, hiszen gyártóüzemét az egészségügyi válság miatt bizonytalan időre kénytelen volt leállítani. A sajtóközlemény az autógyár méhészeti tevékenységét érinti, amely szervesen illeszkedik a környezetvédelem iránt elkötelezett cég fenntarthatósági törekvéseinek sorába.

A luxusmárka dél-kelet angliai telephelyén, amely az üzem mellett a cégközpontnak és a dizájnlabornak is otthont ad, 2017-ben helyet kapott hat hagyományos, fából készült méhkaptár is, amelyeknek a márka modelljei - Phantom, Wraith, Ghost, Dawn és Cullinan -, illetve a híres szobrocska, a "Spirit of Ecstasy" kölcsönözték nevüket.



A mintegy 250 ezer szorgos méhecske rendkívül hatékonyan végzi munkáját, az üzletág harmadik éve szárnyal és rendre túlteljesíti termelési tervét. Ehhez a menedzsment maximális támogatását élvezik:

a Rolls-Royce tulajdonában lévő 17 hektáros területen felül az épületeket borító több, mint 3 hektárnyi zöldtető áll rendelkezésükre,

az ott található mintegy félmillió fa, bokor és vadvirág bőven ellátja őket alapanyaggal. A bátrabb rajok a South Downs Nemzeti Parkhoz tartozó szomszédos Goodwood 4800 hektáros területén is portyázhatnak nektárgyűjtő túráik során.




Csakúgy, mint a kétezer Rolls Royce dolgozó, a méhek feladata is egy ritka és kívánatos termék előállítása. A begyűjtés után a mézet, amely a "The Rolls-Royce of Honey" nevet viseli, helyben, kézzel dolgozzák fel, de kereskedelmi forgalomba nem kerül, a cég VIP vendégei, vásárlói kaphatják ajándékba. Közvetve tehát a világ legdrágább mézéről van szó.




A méhészeti projekt a Rolls-Royce válasza arra a globális problémára, amelyet a méhállomány csökkenése okoz. A térségben is veszélybe került a méhek élőhelye, főként a beépítettség növekedése miatt, pedig a helyi farmok zöldségeinek, gyümölcseinek beporzóként óriási szüksége van rájuk.

A problémát súlyosbítja, hogy a nagy, összefüggő zöldterületeket az urbanizáció szétszabdalta, gátolva ezzel a méhrajok szabad vándorlását.

Az autógyár kezdeményezésének köszönhetően nagyobb publicitást kap a nemzeti park kampánya, amely a környékbeli farmereket és földtulajdonosokat úgynevezett virágfolyosók kialakítására ösztönzi, a városokban pedig méhlegelők létesítésével igyekszik a méhek számára is élhetővé tenni a környezetet.



 

A Rolls-Royce példáját követve tavaly a Bentley is telepített  kaptárakat crewe-i telephelyén, és más iparágakban ugyancsak egyre több hasonló kezdeményezés születik. Arra azonban még várni kell, hogy kóstolás alapján ítélhessük meg, többet tudnak-e a luxusmárkák nektárjai, mint kedvenc termelőnk méze a helyi piacról. De talán nem is ez a lényeg.