A világ legfelkapottabb fűszerkeverékének meglepően régi a történelme.
A tökfűszer, vagyis a pumpkin spice lényegében a mi mézeskalács fűszerkeverékünkhöz hasonló, melegséget adó, illatos-aromás elegy, amiért egy ideje megőrül a világ – az amerikaiak biztosan. Ha erről a fűszerkeverékről beszélünk, szükséges, hogy megkülönböztessünk két időszámítást: a PSL előttit és utánit.
A PSL előtti időszámításban a tökfűszer lényegében semmi mást nem jelentett, mint egy – hagyományosan fahéjból, szerecsendióból, őrölt gyömbérből, szegfűborsból és szegfűszegből álló – illatos keveréket. Ez a keverék pedig már hosszú idők óta az amerikai konyhakultúra része; főként a sütőtökös pite készítésekor használták a háziasszonyok: Amelia Simmons szakácskönyvének (American Cookery) 1798-as, újranyomtatott kiadásában is szerepel már két, fűszeres sütőtökös pite recept, az egyik gyömbérrel és szerecsendióval, míg a másik szegfűborssal és gyömbérrel.
Évszázadokkal később, az 1930-as években álltak elő a fűszergyártók egy előre összeállított, úgynevezett Pumpkin Pie Spice keverékkel. A Thompson & Taylor Spice Co. vagy a McCormick & Company termékei a maguk idejében kifejezetten forradalminak számítottak, hiszen így a háziasszonyoknak csupán egyetlen tasak fűszert kellett megvásárolniuk, az addigi minimum 4-5 helyett. A Thompson & Taylor 1933-ban piacra dobott keveréke egyenesen 9 fűszer harmonikus elegyét tartalmazta. A McCormick 1934-től a mai napig is megvásárolható fűszere pedig 4-et (fahéj, gyömbér, szerecsendió, szegfűszeg).
Az aromás fűszerek elegyét persze idővel annyira megkedvelték az emberek, hogy elkezdték a tökös pite elkészítésén kívül másra is felhasználni. Sosem fogjuk megtudni, hogy ki volt az első ember, aki a tökfűszert a tejeskávéjába keverte, de azt a szakértők szinte biztosra veszik, hogy a PSL-t nem a Starbucks fedezte fel eredetileg.
Az viszont tudható, hogy a kávézóláncnál ki volt az, aki a PSL ötletével előállt: ő Peter Dukes, a cég akkori espresso igazgatója, akinek többek között az volt a feladata, hogy a kávézólánc számára szezonális italokat álmodjon meg – így született meg például a mentás mokka és a tojáslikőrös latte is.
A PSL eredetileg Vancouver és Washington mindössze 100 boltjában volt elérhető. Ma viszont már a világ minden részén kapható, és a kávézólánc történetében minden idők legnépszerűbb szezonális italaként tartják számon. Csak az USA-ban ezidáig 425 millió pohárnyit adtak el belőle.
A fűszeres tejeskávé előre nem látott, elképesztő népszerűsége pedig egy egész, új piacot nyitott meg a fűszerkeverékkel készülő termékeknek. Így pedig el is jutottunk a jelen valóságához, amikor (főleg az USA-ban) gyakorlatilag minden eladható, amire rá van írva a két varázsszó: pumpkin spice, vagyis tökfűszeres. Lehet ez alkoholos ital, sajt, pillecukor, de akár hummusz, vagy mac’n’cheese is – a siker borítékolható.