Hírek

A kutatók által kifejlesztett mesterséges intelligencia állítólag kifejezetten jó kritikus.

Aki azt gondolja, hogy a borkritikák mindig ugyanazt a pár szót, jelzőt ismétlik, csak különböző sorrendben, nem feltétlenül téved nagyot, állítják a Dartmouth College kutatói. Ennek alátámasztására megalkottak egy mesterséges intelligencián (AI) alapuló algoritmust, ami teljesen meggyőző és helytálló, saját borismertetőket képes megírni úgy, hogy nyilvánvalóan soha nem ízlelt semmilyen italt.

A Scientific American számolt be a kutatás eredményéről, amelynek során a tudósok

125 ezer létező, a Wine Enthusiast nevű szaklapban megjelent borkritikát használtak fel arra, hogy a létrehozott programnak megtanítsák, hogyan is kell megírni egy „szabályos” italismertetőt. Ugyanígy jártak el a sörök esetében is, itt az alapot a RateBeer 140 ezer kritikája szolgáltatta.

Ezek mellett az AI a különböző borászatok és sörfőzdék saját ismertetőiből is szerzett információkat az egyes italokról, megkereste az alkoholtartalomra és az árra vonatkozó adatokat is – így állította össze végül a saját italjellemzéseit, írja a FoodAndWine



„Egy kivételes adathalmazzal volt dolgunk” – magyarázza a projekt egyik kutatója, a számítógépmérnök Keith Carlson.

„Az emberek lényegében mindig ugyanúgy beszélnek a borokról, úgy értem, hogy gyakorlatilag állandóan ugyanazt a szókészletet használják.”

Kiderült: a mesterséges intelligencia meglepően jó kritikákat ír, amelyek simán vetekednek néhány hagyományos, emberek által megfogalmazott leírással is. A kutatók ugyanis megkértek néhány tesztalanyt, hogy olvassanak el egy-egy emberi és AI kritikát 300 borról és 69 sörről, majd próbálják meg eldönteni, hogy vajon melyiket írhatta a „gép” – az esetek többségénél a tesztalanyoknak lövése sem volt erről.



Azt hiszi, ön jobban boldogulna? Nézzünk néhány AI-kritikát:

„Ez egy remek kis cabernet. Nagyon száraz, szikár szeder jegyekkel, amelyek kihangsúlyozzák a tanninokat és a savasságot. Élvezzük ki az utolsó cseppig” – olvasható az egyikben.

„Egy rozéhoz képest meglehetősen sötét a színe, és eléggé testes is, s csodás cseresznyés-málnás, vaníliás-fűszeres aromák jellemzik. Száraz érzetű, szép savasságú ital” – áll egy másik leírásban.


Az álkritikákkal végzett kísérlet eredményeit a kutatók a The International Journal of Research Marketing nevű folyóiratban publikálták.

„A borkritikák érdekes kontextusával dolgozva szerettük volna bemutatni, hogy a gépek is képesek szakértői leírásokat írni, már egy meglehetősen kis mennyiségű termékjellemző adat segítségével is – pedig ez alapvetően egy eléggé embert próbáló marketingfeladat”

– olvasható a cikkben, amelyben a tudósok ugyanakkor azt is hangsúlyozzák, hogy nem céljuk az emberi faktor kizárása, és nem szeretnék, ha a borkritikusok ezek után új munka után néznének.



„Ahelyett, hogy gépekkel helyettesítenénk az embereket, a mi szemünk előtt egy olyan megoldás lebeg, amelyben a gép veszi a metaadatokat, amelyekből elkészít egy első körös leírást. Ezt mint alapot tanulmányozhatná át a borszakértő, és születhetne meg a végleges borkritika. A mesterséges intelligencia lényegében a borkritikus keze alá dolgozna” – írják.



A Darthmouth’s Tuck School of Business segédprofesszora, Prasad Vana is üdvözli a kutatási eredményeket.

„Abban reménykedünk, hogy ez az AI-fejlesztés egyaránt segíthet a leterhelt borszakértőkön és az információ dömpingben eligazodni képtelen fogyasztókon is.

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy ez mekkora segítség lenne azoknak az éttermeknek, amelyek nem engedhetnek meg maguknak saját sommelier-t, vagy azoknak a független eladóknak, akik az online platformokon szeretnék értékesíteni a termékeiket.”

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra