A leleményes gazdák nyereménnyel kecsegtetnek a kagylóhéjba csúsztatott papíron.
Évekkel ezelőtt a Franciaország mediterrán partvidékén, Port-Laucate-ben tevékenykedő osztrigatermelő, Christophe Guinot gazdaságát még komolyan dézsmálták a tolvajok: mintegy 2,7 tonnányi értékes kagylótól szabadították meg. A farmer viszont a rendőrségi feljelentés, illetve a modernebb biztonsági és követőrendszer kiépítése helyett inkább egy sajátos megoldást eszelt ki a probléma megoldására.
Guinot apró üzeneteket készített, amelyeket aztán üres osztrigakagylók belsejébe ragasztott. A cetliken az állt, hogy a megtaláló épp abban a pillanatban nyerte meg a saját testsúlyának megfelelő mennyiségű, legkiválóbb minőségű osztrigát. Az üzenetben egy telefonszámot is feltüntetett, amelyen jelentkezni lehetett a nem létező díjért. Módszere pedig – úgy tűnik – csodásan bevált, írta meg a FoodAndWine.
„Elrettentő hatása volt” – szögezte le a gazda a Reutersnek adott interjúban, hozzátéve, hogy az első üzenetek 2016-os beragasztását követően, ma már nem kell aggódnia az osztrigafarm illetéktelen megtizedelése miatt. A módszer egyszerű volt: mindenkit, aki a beígért nyeremény reményében felhívta a megadott telefonszámot, megkérdeztek, hogy hol szerezte be a „nyertes” osztrigát. Ha a betelefonáló olyan kereskedőt jelölt meg, akinek Guinot nem is szállított, a már nem is olyan szerencsés nyertessel közölték, hogy a lopott áru útját azonnal lenyomozza a rendőrség.
Ez az örvendetes tény azonban más francia régiókra sajnos nem igaz. A francia közszolgálati rádió (RFI) információi szerint tavaly ősszel például mintegy 20 ezer eurónak – nagyjából 7,2 millió forintnak – megfelelő értékű osztrigát loptak el egyetlen Charente-Maritime-beli gazdaságból.
Bár Guinot nyereménnyel kecsegtető, eléggé fapados ötlete nála tökéletesen működött, más gazdák inkább a modernebb és kifinomultabb megoldásokra hajlanak: van olyan családi vállalkozás például, amely 4 millió eurós beruházással lézergravírozót vásárolt, amellyel minden, tőlük származó kagylóhéjat egyedi megjelöléssel látnak el.
Christophe Guinot egyébként nem csak a tolvajok dolgát nehezítette meg elmés ötleteivel: az ő nevéhez fűződnek például azok a kifejezetten Valentin-napra időzített, szív alakú kagylók is, amelyeket a környező éttermeknek értékesít. Az ötletet állítólag egy, a gazda felesége által talált, hasonló formájú kagyló adta, s Guinot végül addig törte a fejét, amíg megtalálta a megoldást arra, hogy ő maga miként hozhat létre ilyen alakú kagylóhéjat – a technika természetesen azóta is hétpecsétes titok.
„Ugyanannyiért adom ezeket is, mint a normál osztrigákat, annak ellenére, hogy háromszor annyi munka van velük” – nyilatkozta még 2017-ben Guinot. „Nem a pénzért csinálom. Én alapvetően egy megrögzött romantikus vagyok. Bízom benne, hogy az, aki szív alakú osztrigát rendel egy szerelmes vacsorán, ugyanazt érzi, mint amit én éreztem akkor, amikor a feleségem egykor meglepett az ötletet adó példánnyal.”
A farmernek talán csak akkor lehetne nagyobb sikere, ha a két ötletet egybegyúrva, szerelmes üzeneteket is ragasztana a szív alakú kagylóhéjakba.