Hírek

Egy francia világvállalat versenyautók számára készít üzemanyagot borseprő és törköly felhasználásával.

Az alkohol és az autóvezetés egy mondatban említve általában nem egy bíztató ómen, így elsőre a bor és a motorsport kombinációja sem ígér sok jót. Viszont ha a borkészítés valahogyan ahhoz járul hozzá, ami a motorba kerül, már egészen más lehet a helyzet. Mondjuk, mi van, ha az eredmény az, hogy ezáltal a versenyautó szén-dioxid kibocsátása mintegy 65 százalékkal csökken?

A francia olajmárka óriás, a TotalEnergies nemrég bejelentette: hamarosan piacra dobják új, száz százalékban megújuló forrásból származó versenyautó üzemanyagukat, az Excellium Racing 100-at. S bár a motorsport szerelmesei valószínűleg szívesen elvesznének a bioüzemanyag tulajdonságainak apró részleteiben, minket, többieket feltehetően jobban érdekel az, hogy hogyan is készül. Az Excellium Racing 100-at ugyanis

a borkészítés során megmaradt szilárdanyagokból és üledékből állítják elő.



A vállalat leírása szerint a csúcsteljesítményű bioüzemanyaghoz felhasznált bioetanol a borágazat maradékaiból készül, amit aztán egyéb más elemekkel kevernek. A TotalEnergies szerint

az új terméket használó járművek tulajdonosai azonnali, legalább 65 százalékos CO2-kibocsátáscsökkenést tapasztalhatnak.

„Arra törekszünk, hogy az energiaforrások átalakulásának jelentős szereplői legyünk, és hogy a társadalommal karöltve 2050-re elérjük a zéró karbonkibocsást” – fogalmazott közleményében a vállalat elnök-igazgatója, Patrick Pouyanné.



„A fejlett bioüzemanyagoknak vitathatatlan a szerepe abban, hogy a közlekedési ágazat szén-dioxid kibocsátása drasztikusan csökkenjen. Ez a 100 százalékban megújuló üzemanyag pedig – amely jövőre már elérhetővé válik a motorsportban – tökéletes példa minderre.

A versenypálya a TotalEnergies számára egyre inkább egy remek, szabad ég alatti laboratórium.”



Úgy tudni, hogy az innovatív üzemanyag piaci bevezetése a FIA Endurance Világbajnokságának (WEC) indulásával egyidőben történik. Ennek a bajnokságnak a keretében zajlik például a franciaországi 24 órás Le Mans, amit a motorsport kedvelői a világ legrégebbi, aktív endurance versenyeként ismerhetnek – a tudósok szemében a megmérettetés lényegében egy 24 órás szívóssági teszt az autó számára.


„Az endurance versenyzés, jellegéből adódóan mindig is kiváló terepet biztosított a kutatási és fejlesztési törekvéseknek. Fontos mérföldkőnek tartjuk, hogy a FIA ezen világbajnokságát mostantól 100 százalékban megújuló üzemanyaggal bonyolítjuk” – szögezte le Jean Todt, a FIA elnöke.

„A társadalmi és környezeti problémák iránti, folyamatosan növekvő tudatosság a motorsport világát is egyre inkább arra ösztönzi az elmúlt néhány évben, hogy valóban komolyan foglalkozzon az ilyen felvetésekkel”

teszi hozzá a 24 órás Le Mans versenyét rendező Automobile Club de l’Quest elnöke, Pierre Fillon.