Hírek

Orbán Szilvia

2021. szeptember 22.

Egy francia világvállalat versenyautók számára készít üzemanyagot borseprő és törköly felhasználásával.

Az alkohol és az autóvezetés egy mondatban említve általában nem egy bíztató ómen, így elsőre a bor és a motorsport kombinációja sem ígér sok jót. Viszont ha a borkészítés valahogyan ahhoz járul hozzá, ami a motorba kerül, már egészen más lehet a helyzet. Mondjuk, mi van, ha az eredmény az, hogy ezáltal a versenyautó szén-dioxid kibocsátása mintegy 65 százalékkal csökken?

A francia olajmárka óriás, a TotalEnergies nemrég bejelentette: hamarosan piacra dobják új, száz százalékban megújuló forrásból származó versenyautó üzemanyagukat, az Excellium Racing 100-at. S bár a motorsport szerelmesei valószínűleg szívesen elvesznének a bioüzemanyag tulajdonságainak apró részleteiben, minket, többieket feltehetően jobban érdekel az, hogy hogyan is készül. Az Excellium Racing 100-at ugyanis

a borkészítés során megmaradt szilárdanyagokból és üledékből állítják elő.



A vállalat leírása szerint a csúcsteljesítményű bioüzemanyaghoz felhasznált bioetanol a borágazat maradékaiból készül, amit aztán egyéb más elemekkel kevernek. A TotalEnergies szerint

az új terméket használó járművek tulajdonosai azonnali, legalább 65 százalékos CO2-kibocsátáscsökkenést tapasztalhatnak.

„Arra törekszünk, hogy az energiaforrások átalakulásának jelentős szereplői legyünk, és hogy a társadalommal karöltve 2050-re elérjük a zéró karbonkibocsást” – fogalmazott közleményében a vállalat elnök-igazgatója, Patrick Pouyanné.



„A fejlett bioüzemanyagoknak vitathatatlan a szerepe abban, hogy a közlekedési ágazat szén-dioxid kibocsátása drasztikusan csökkenjen. Ez a 100 százalékban megújuló üzemanyag pedig – amely jövőre már elérhetővé válik a motorsportban – tökéletes példa minderre.

A versenypálya a TotalEnergies számára egyre inkább egy remek, szabad ég alatti laboratórium.”



Úgy tudni, hogy az innovatív üzemanyag piaci bevezetése a FIA Endurance Világbajnokságának (WEC) indulásával egyidőben történik. Ennek a bajnokságnak a keretében zajlik például a franciaországi 24 órás Le Mans, amit a motorsport kedvelői a világ legrégebbi, aktív endurance versenyeként ismerhetnek – a tudósok szemében a megmérettetés lényegében egy 24 órás szívóssági teszt az autó számára.


„Az endurance versenyzés, jellegéből adódóan mindig is kiváló terepet biztosított a kutatási és fejlesztési törekvéseknek. Fontos mérföldkőnek tartjuk, hogy a FIA ezen világbajnokságát mostantól 100 százalékban megújuló üzemanyaggal bonyolítjuk” – szögezte le Jean Todt, a FIA elnöke.

„A társadalmi és környezeti problémák iránti, folyamatosan növekvő tudatosság a motorsport világát is egyre inkább arra ösztönzi az elmúlt néhány évben, hogy valóban komolyan foglalkozzon az ilyen felvetésekkel”

teszi hozzá a 24 órás Le Mans versenyét rendező Automobile Club de l’Quest elnöke, Pierre Fillon.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra