Hírek

Orbán Szilvia

2020. szeptember 20.

ghostkitchen , szellemkonyha , koronavírus

Az úgynevezett ghost kitchen-trend pillanatnyilag hasít a nemzetközi éttermi ágazatban – a celebek is felismerték a lehetőséget.

Már a tavalyi év második felében érezhető volt, hogy a virtuális éttermek koncepciója lehet a szektor egyik nagy dobása a közeljövőben – igaz, akkor még inkább arról beszélt a szakma, hogy a „celeb séfek” állnak majd elő ezzel a működési formával. Azóta történt egy és más a gasztrovilágban, és úgy tűnik, a jóslat beigazolódott:

a szellemkonyhák sok helyütt jelentettek egyfajta kiutat az éttermi ágazat válságából. Arra azonban egy éve még nem sokan számítottak, hogy a gasztronómiához nem köthető hírességek is egyre inkább szeretnének beszállni a ghost kitchen-bizniszbe.


A ghost kitchen vagy virtual kitchen kifejezést általában olyan konyhákra használjuk, ahol ugyanúgy készülnek az ételek, mint egy hagyományos étteremben, de azokkal ellentétben itt nincsenek asztalok, nincs csinos vendéglátótér, sem pincérek. Az ilyen szellemkonyhák korábban leginkább éttermek háttérkonyháiként üzemeltek, ahol a házhoz szállítandó, megrendelt ételek elkészítése volt a fő feladat, mostanában azonban – a vírushelyzet miatt – egyre több független konyha is ezt a működési formát választja: helyet bérelnek, márkájukat különböző ételrendelős appokra vezetik, és házhoz szállítással szolgálják ki a vásárlóikat.


Nemrég érkezett a bejelentés, hogy az egyik amerikai ételrendelős cég, az Ordermark is beújított egy celeb-szellemvendéglőst: a világhírű, többszörös platina albumos rappert, Wiz Khalifát.

Wiz „étterme”, amely a Hotbox nevet kapta, a tervek szerint október elsején indul „kiváló minőségű, snack jellegű ételekkel”. A teljes menü pillanatnyilag még nem ismert, de annyit már lehet tudni, hogy a menüben lesz egy szaftos pulykaburger, és egy barbecue szószos marhaszegy fogás is.



Azoknak az éttermeknek, akik szeretnék a saját konyhájukon elkészíteni, majd házhoz szállítani a Hotbox ételeit, az Orderbox saját, csak házhoz szállítással foglalkozó éttermével, a Nextbite-tal kell szerződniük. Így akár a helyi, családi vállalkozásban működő, és pillanatnyilag nehéz időket élő kis éttermek is egy csapásra Wiz Khalifa márkájának szellemkonyháivá válhatnak, cserébe viszont a jelen helyzetben létfontosságú járulékos jövedelemre tehetnek szert, jegyzi meg a TheSpoon

A koncepció – a saját konyhánkon valaki más menüjét főzni – egyáltalán nem újkeletű dolog az éttermi világban: a ghost kitchen ezen változatát az USA-ban régóta sikerrel alkalmazza már például a Fatburger vagy a Wow Bao étteremlánc is. Hogy a metódusba egy híresség neve is bekapcsolódik, sokak szerint csak dob az ügyön, hiszen a celeb státusza miatt eleve adott a nagyobb érdeklődés a menüsor iránt is.

Amennyiben pedig beigazolódik, hogy az ismert névhez kapcsolt ételek finomak is, és megérik a pénzüket, akkor az éttermek akár egy számukra eddig elérhetetlen, új vevőkörrel is számolhatnak.



Másrészről, az sem számít kifejezett újdonságnak, hogy a hírességek fantáziát látnak a vendéglátásban – bár az tény, hogy az utóbbi hónapok hozták azt a változást, hogy a sztárok a hagyományos vendéglátási formák helyett egyre szívesebben adják a nevüket virtuális konyhák üzemeltetéséhez: az elmúlt időszakban az Egyesült Államokban például a rapper Tyga, a DJ Steve Aoki, és a tévés Rachel Ray is belekóstolt ebbe a rendszerbe.

És mivel a világ számos pontján az éttermek fő bevétele még mindig az elvitelre kért, illetve házhoz rendelt, s kevésbé a helyben fogyasztott ételekből származik, a szellemkonyhák tündöklése még eltarthat egy darabig, és az üzletbe a várakozások szerint mind több híresség fog beszállni.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra