Hírek

Knap Gábor

2024. május 4.

Az almabor már régen nem csak a Brit-szigetek és Normandia jellegzetes itala. A cider az elmúlt évtizedekben valóságos hódító hadjáratba fogott: az USA valamennyi államától, Norvégián át, Dél-Afrikáig készítik. Magyar cider egyelőre nagyon kevés van, ez viszont hamar megváltozhat.

A cider Angliában elsősorban a sör alternatívája, Franciaországban pedig a boré. Egyre többen vannak azonban, akik előbb választják az almából készült, enyhén alkoholos, szénsavas cidert, mint más italokat. Olyan széles választék és fajtakínálat persze sehol sincs, mint Nagy-Britanniában, ahol gyakorlatilag minden pub tart csapolt almabort, és a szupermarketekben is hosszú polcok vannak tele a különféle gyártók portékáival.

Az almabor újkori sikertörténete azonban bőven túlmutat a Brit-szigeteken. Normandián és Bretagne-on. Baszkföldön ugyancsak régóta erjesztenek cidert, újabban pedig Észak-Európában, Japánban és Ausztriában is vannak termelők, akik készítik.

Gyakorlatilag, ahol megterem az alma, ott megjelentek azok, akik erjesztik, és piacra dobják a belőle készült italokat. Immár az Egyesült Államok a harmadik legnagyobb fogyasztó a világon, több mint 1000 almaborkészítő kisüzemmel, holott az USA-ban a ’90-es években még alig volt nyoma a helyi cidernek.


Válságálló magyar cider


Magyarországon a kategóriát egyelőre a nagy gyártók, leginkább édes termékei jelentik, amelyek csak nyomokban hasonlítanak az „igazi” almaborokra. Ennek legfőbb oka, hogy előbbiek sűrítményből készülnek, 20-30 százalékos gyümölcstartalommal, a kistermelők ciderei viszont 100 százalék almát tartalmaznak, készítőik pedig bátrabban erjesztik szárazra őket.

Haberl Dániel, az etyeki BudaPrés alapítója szerint lassan ugyan, de kezdik megismerni a magyar fogyasztók is a kisüzemi almaborokat. A magyar piac mindig is nagyon ár érzékeny volt, de úgy látjuk, egyre több az olyan kávézó, delikát, pékség, stb., amely magyar terméket szeretne tartani, vagy csak egyszerűen olyat, ami kiemelkedik a többi közül – mondta.




A BudaPrésnél a pénzügyi válság ellenére – alacsony bázisról ugyan, de – jól látható a kategória iránti érdeklődés növekedése. 2021-ben 20, 2022-ben 30, tavaly pedig 40 ezer liter cidert készítettek, és minden évben elfogyott az összes, piacra szánt termékük. Angliában egyébként egy középméretű termelő kb. 100 ezer liter italt készít – ez épp az a szám, amelyet az etyeki almaborkészítő is szeretne elérni majd hosszabb távon. Összehasonlításképp: a legnagyobbak ehhez képest nagyságrendekkel többet termelnek: a Thatchers évi 80 millió, a Westons 25 millió litert.

Haberl szerint a növekvő népszerűség egyik oka Magyarországon is, – az újdonság varázsán túl – abban rejlik, hogy a fogyasztók igyekeznek alacsonyabb alkoholtartalmú termékeket választani. A cider pedig – szemben a borok 10-12 százalékos alkoholtartalmával – természetesen mindössze 6-8 százalék alkoholt tartalmaz.

Tőlünk nyugatra érezni igazán, micsoda felfutásban van az almabor – mondta a BudaPrés alapítója. Ausztriában rengeteg új termelő vágott bele az almafák telepítésébe és a cider készítésbe, miközben megjelentek a legnagyobb, minőségi termékeket kínáló márkák is a piacon. Hasonló népszerűségnövekedés figyelhető meg Csehországban, ahol a craft sörökkel párhuzamosan élénkül a kereslet a craft cider iránt, Lengyelországban pedig mindig is hatalmas almaültetvények voltak, ezt kihasználva rengeteg kézműves szereplő jelent meg az ottani piacon is.


Egyesületbe tömörülnek




A hazai almaborkészítő közösség egyelőre hét termelőt számlál, amelyek közül a már említett BudaPrés mellett a Czider és a Mad Dog képviseli az évi több tízezer literes nagyságrendet. A szervezet tagjai között van olyan is, aki almabor készítés mellett speciális alma fajtákat is szaporít. Tőle egyébként a közelmúltban egy ismert balatoni borászat is vásárolt almafákat, így lehet, hogy hamarosan újabb magyar cider bukkan fel a piacon.

A Magyar Cider Egyesület tagjaiban közös, hogy kizárólag magyar almából dolgoznak. Legfőbb céljuk pedig az italkategória itthoni népszerűsítése, a hatóságokkal való együttműködés és a fogyasztók megismertetése a minőségi, magyar almaborokkal.


Fotók: BudaPrés Cider Facebook

Kapcsolódó cikkek