A Pringles petícióval igyekszik elérni, hogy a kis ízeltlábút átnevezzék. A "mozgalom" lassan indult be, de mára már többszörösen teljesítették a célt.
A mai brandek többsége nem riad vissza némi meredek vagy bizarr promóciótól, hiszen jól tudják: a hírverés és a márka nevének gyakori emlegetése csak jót tesz az üzletnek. Így van ezzel az egyik legismertebb chipsmárka, a Pringles is, amely a közelmúltban is számos újszerű reklámmal próbálkozott már: készült például Pringles illatú karácsonyi gyertya, exkluzív NFT, és a hálaadásnapi vacsora ízeit idéző snackdoboz is. Most viszont, úgy érezzük, még ezeken is túllőttek.
A meghökkentő ötletet az adta, hogy a márka fülest kapott arról, hogy ez a pókfajta a hátán a Pringles emblémáján látható, bajszos alakhoz „kísértetiesen hasonlító” mintázatot visel. A gond csak az, hogy a póknak már van neve…
A márka védelmében azért mondjuk el, hogy az ízeltlábú hátán kis jóindulattal valóban kivehető egy apró szemű, nagy bajuszú arc: a fehér, kerekded alapon két fekete pötty, és két, nagyobb fekete folt – a szemek és a jellegzetes arcszőrzet. Ha ilyen szemmel nézzük, még vicces is a jelenség – ezt pedig szeretné a saját hasznára fordítani a chipsmárka, amely nemrég bejelentette, hogy petíciót indított az egyik legnagyobb ilyen online platformon, kezdeményezve a pók átnevezését.
A márka terve szerint az angol köznyelvben most még kidney garden spiderként ismert állatkát a jövőben már Pringles spider néven emlegetnék a póktudorok, ám a világszerte ismert, 1886 óta létező tudományos névhez nem nyúlnának.
De vajon hogyan lehet egy köznyelvi elnevezést megváltoztatni? Őszintén szólva, ezt nem tudjuk, és úgy látszik, a chipsmárka sem biztos benne. A petíció bejelentésével egyidőben a Pringles mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy azt remélik: az új név szép lassan elterjed majd a pókos közösségekben, így a kezdeményezést a legnagyobb, pókokkal foglalkozó tudományos társaságoknak címezték.
Az elgondolás akár még működhet is – gondoljunk csak bele: ha emberek milliárdjai kezdenék el mondjuk a kutyákat más névvel illetni, egy idő múlva valószínűleg már mindenki úgy hívná a Canis familiarist. Hasonlóképpen, ha az emberek egyre többször neveznék a kis ízeltlábút Pringles póknak, az új elnevezés szép lassan beépülne a köztudatba.
Ez tehát a terv, a valóság viszont az induláskor még kicsit más képet mutatott. A petíciót két héttel ezelőtt tették közzé, és egy hét után, az előirányzott 1500 aláírásnak mindössze csak nagyjából a fele volt meg. Az elmúlt héten viszont fordult a kocka, és – valószínűleg a nagy sajtóvisszhangnak köszönhetően – a kezdeményezés gyorsan elérte az előzetesen megcélzott aláírás számot, sőt, cikkünk megszületésekor már az új cél (7500 támogató) is csak karnyújtásnyira (6866) van.
„A Pringles ikonikus doboza és logója 1968-ban mutatkozott be, de akkor még nem tudtuk, hogy létezik a világon egy olyan apró lény, ami a tudtán kívül is hírét viszi a márkánknak” – fogalmazott a brand USA-beli marketing vezére, Mauricio Jenkins. „Arra kérjük a márka híveit, segítsenek abban, hogy ez a különleges pók megkapja az őt megillető figyelmet, és a családunkban üdvözölhessük.”
Nem akarunk kekeckedni, de nyilvánvaló, hogy a pók volt itt előbb – lehet, hogy hagyni kellene.