Hírek

Orbán Szilvia

2022. április 27.

A zenészlegenda Prince öröksége, vagy egy ohioi desszertbor márkaneve a Purple Rain?

Első blikkre azt gondolnánk, hogy az ohioi L’uva Bella Borászat Purple Rain nevű bora szeretetteljes tisztelgés a popzene Mozartjának is nevezett, néhai popikon, Prince munkássága előtt. A zenész hagyatékának vagyonkezelője és a borászat között jelenleg is zajló perben viszont úgy tűnik, hogy – legalábbis látszólag – mindkét fél éppen arra törekszik, hogy ezt a feltételezett kapcsolatot cáfolja.

Prince Purple rain című dala a zenész egyik legismertebb és legnépszerűbb szerzeménye, amely 1984-ben jelent meg, az azonos című albumon. Az emblematikus dal és album után a Purple rain nevet egy életrajzi Prince-mozifilm is megkapta, és a szókapcsolat az idők során egyértelműen a zenész egyik legerősebb védjegyévé vált.


Úgy tudni, hogy a L’uva Bella 2016-ban kezdte el árulni a hasonló névre keresztelt, édes borát, három évvel később, 2019-ben pedig a kifejezést sikerült bejegyeztetniük márkanévként is. Az italt a borászat honlapján jelenleg is a „legkelendőbb” jelzővel hirdetik. 2021 nyarán viszont felbukkant a Prince-hagyatékot kezelő csoport, elég egyértelműen jelezve, hogy a dolog nincs az ínyükre: pert indítottak, hogy érvényteleníttethessék a borra bejegyzett márkanevet, azzal az indokkal, hogy az ital neve „összetévesztésre” ad okot, írta meg a Rolling Stone magazin.



„Óvjuk azt az intellektuális tulajdont, amelyet Prince az élete alatt létrehozott; beleértve a művész imidzsét, illetve a Purple Rain védjegyet is, amellyel őt oly erősen összekapcsolja a nagyközönség” – fogalmaztak a hagyatékkezelő ügyvédei. „A Comerica, mint a bíróság által kijelölt képviselő, kötelességének és egyben szívügyének is érzi, hogy védje a zenész szellemi tulajdonát.”

A keresetben a jogászok nem csak arra hivatkoznak, hogy a Purple Rain a zenész „legismertebb dala, albuma, turnéja és filmje” volt, hanem arra szintén, hogy maga Prince is „vitathatatlanul minden idők egyik leghíresebb muzsikusa”.

Az indoklás azzal folytatódik, hogy a „purple rain” mindaddig egy nem létező szókapcsolat volt az angol nyelvben, míg Prince 26 éves korában meg nem írta ominózus dalát, amely később még egy Grammy-díjas album címadója, és egy sikeres mozifilm címe is lett, s világhíressé vált. A dalt pedig zenészek ezrei éneklik azóta is világszerte, így a Purple Rain az elhunyt művész imidzséhez a lehető legszorosabban hozzátartozik, olvasható a Billboard cikkében.



A jogászok hangsúlyozzák: a fogyasztók túlnyomó többsége számára a „purple rain” szókapcsolat egyértelműen Prince személyéhez kapcsolódik, és azt kétségtelenül a művész tette világhíressé. (Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a kifejezést Prince előtt is használták már a zeneiparban, például az America „Ventura Highway” nevű, 1972-es dalában is feltűnik.)

A L’uva Bella viszont láthatóan nem szándékozik meghátrálni, és tovább árulja hasonló nevű borát, sőt, nemrég egy meglepő felvetéssel még vissza is vágott:

szerintük mivel Prince nem ivott alkoholt, a rajongók sem fogják a borukat a zenésszel összefüggésbe hozni.

„Prince tudvalevőleg nem ivott, megvetette az alkoholokat” – állt állítólag a borászat írásbeli indoklásában. „A zenészlegenda rajongói nyilvánvalóan tisztában vannak Prince világnézetével és meggyőződésével, és éppen ezért soha nem kapcsolnák össze a nevét semmivel, aminek köze van az alkoholhoz.”

Éppen ezért a borászat azt állítja: „egyszerűen észszerűtlen lenne azt feltételezni, hogy a közönség azt gondolná: az alperes alkoholtartalmú borászati termékeit a zenész vagy a hagyatéka támogatta volna, vagy hogy az ital bármiféleképpen kapcsolatban állna Prince-szel”.



Úgy tudni, hogy az Egyesült Államok védjegyoltalommal és -bejegyzéssel foglalkozó hivatala rövid időn belül pontot tehet a vita végére, addig is, a L’uva Bella jelenleg épp a Purple Rain-vonal bővítésén dolgozik: március közepén szintén ezzel a márkanévvel dobták piacra új sangriájukat, és állítólag hamarosan érkezik egy hasonló név alatt futó rozé is.