A BrewDog nevű kézműves sörmárka „aranydobozai” inkább rézből vannak – a nyertesek nem boldogok.
Amikor 2007-ben a BrewDog elindult Skóciában, a régimódi értékeket hirdette. A neve – összehasonlítva a korszak más kézműves söreivel – egyet jelentett a jó főzetekkel. Aztán valahol félúton, a márka egy milliárdos, globális sörfőzde behemóttá változott, és úgy tűnik, hogy a hangsúly kissé eltolódott a marketingtrükkökre. Ahogyan pedig a promóciós akciók egyre inkább elhomályosították az eredeti célokat, a vállalatot egyre többször kritizálják balul sikerült projektjei miatt. Akadnak közöttük ártalmatlanabbak (plüssök dobálása helikopterről), és komolyabbak – ez utóbbira nyomós példák a közelmúltban napvilágra került „mérgező munkahelyi légkör”-ügyek.
A legutóbbi vádakra reagálva a BrewDog ígéretet tett arra, hogy a jövőben alapvetően változtat a munkahelyi kultúrán, azonban addig is van mit rendbe tenni a cég háza táján. Mostanában ugyanis egy újabb PR melléfogás is tépázza a jobb napokat megélt márka hírnevét.
Még tavaly novemberben álltak elő azzal az „arany sörösdoboz”-promócióval, aminek az a lényege, hogy a szerencsés vásárlók a többi közé elrejtve a boltokban
Most azonban néhány nyertes ezt az értéket erősen megkérdőjelezi.
Az egyik „szerencsés” megtaláló, Mark Craig elmesélte, hogy azt tervezte: eladja az értékes, színarany dobozt, hogy majd abból fedezze az esküvőjét.
„Túl akartam adni rajta, ezért megkerestem a BrewDogot, hogy kérjek egy másolatot az arany sörösdoboz valódiságát igazoló bizonyítványból” – idézte fel a történteket. „A hozzám eljuttatott iraton viszont az állt, hogy aranyozott. Ezzel szemben a promóció végig arról szólt, hogy a doboz színtiszta aranyból van.
Amikor felhívtam őket, csak annyit mondtak: igen, valóban hiba volt a ’tiszta arany’ kifejezést használni.”
És tényleg, egy – mára már eltávolított – novemberi tweetben a hivatalos BrewDog oldalon is az állt: tiszta arany – ahogyan egy másikban is, februárból.
Egy másik nyertes, Adam Dean hasonlóról számolt be a BBC-nek:
„A csomagoláson ez állt:
az öné ez a 15 ezer fontot érő, 24 karátos arany Hazy Jane sörösdoboz! Amikor túlestem az első sokkon, arra gondoltam, biztosítást kötök rá.
Felvettem a kapcsolatot a készítővel, Thomas Tyte-tal, aki elmondta nekem, hogy a doboz lényegében rézből készült, amit aztán 24 karátos arannyal futtattak be” – mesélte. „Elvittem egy ékszerészhez felbecsültetni, ő azt mondta, hogy a sörösdoboz valódi értéke körülbelül 500 font (kb. 200 ezer forint).”
Nem sokkal a hírek megjelenése után a BrewDog kiadott egy közleményt, miszerint: „privátban már felvettük Markkal a kapcsolatot, és bocsánatot kértünk a kifejezés hibás használatáért”, hangsúlyozva, hogy
Arról, hogy az „aranydoboz” értékének meghatározása hogyan csúszhatott így félre, a márka így nyilatkozott: „a doboz értékét több faktor is befolyásolta, így például az az ár is, amennyiért egy mesterember a számunkra elkészítette őket; az alapanyag fém ára; az elkészült termék minősége; az általános piaci haszonkulcs; illetve nem utolsó sorban a doboz ritkasága és egyedisége.” Mindazonáltal, arra a megkeresésre, hogy a sörös cég visszavásárolná-e az általa reklámozott értéken a terméket a nyertestől, a gyártó nem reagált.
Dean úgy döntött, hogy hivatalos panasz tesz a brit reklámhatóságnál (ASA).
„Csalódott vagyok, és azt szeretném, hogy megoldódjon ez az ügy. Szabályosan vettem részt egy meghirdetett versenyen, aminek a díja egy ’tiszta arany’ sörösdoboz volt. De hiába nyertem, nem ezt kaptam. Felajánlottam, hogy akkor adjanak részvényeket a cégből, ugyanebben az értékben, de a vállalat hajthatatlan volt, így végül megkerestem az ASA-t.”
Az illetékes reklámhatóság vizsgálja az ügyet, annak végeztével dönt a további lépésekről.