Hírek

Gonda Mariann

2021. június 25.

Nincs nyaralási fotó Aperol Spritz nélkül, az élénk narancssárga színű olasz koktél az utóbbi évtizedben a nyári iszogatások legnagyobb sztárja lett. Ezt a sikert irigyelték meg a franciák, akik Chandon Garden Spritz néven dobták piacra saját verziójukat.

A spritz persze nem új találmány, a nálunk is népszerű fröccs megfelelője. Története az olasz Veneto tartományban a 19. század közepére nyúlik vissza, amikor a Monarchiához csatolt területen állomásozó osztrák katonák és tisztviselők vizet kértek a helyi borba, amelyet túl erősnek vagy nem ízlésük szerint valónak találtak.

Az osztrákok elmentek, de a szokások megmaradtak a későbbiekben is, a szénsavas víz és a Camparihoz hasonló likőrök megjelenésével pedig új karaktert és színt kapott az ital. Elvétve akad olyan bár, ahol fehérborral készítik, az idők során a helyi habzóbor vált normává.


Így alakult ki a ma már klasszikusnak mondható recept:

3 rész prosecco, 2 rész gyomorkeserű (Aperol vagy Campari), 1 rész szódavíz, 1 karika narancs, sok jéggel, öblös borospohárban szervírozva.

Az Aperolt is gyártó Campari ügyes marketingjének köszönhető a koktél nemzetközi sikere, amelynek farvizén evezve a prosecco is meghódította a világot: évente 100 millió palackkal kerül a spritzes poharakba. A régió bortermelői minden bizonnyal imába foglalják a Campari nevét, amely ráirányította a figyelmet a termékeikre. Annál is inkább, mivel az italban a keserűlikőr erősen elfedi a bor ízét és minőségét - vagyis bármilyen habzóbor megfelel az elkészítéséhez - mégis proseccóval érezzük autentikusnak.


A jelentős borászati hagyományokkal rendelkező Franciaországban - ahol a habzóborok termelőit érzékenyen érinti a termékeik iránti csökkenő kereslet, ráadásul az olasz rivális javára - nem reagálnak a piac igényeire a gyártók. Emögött sok esetben az áll, hogy egyes rátarti francia pincészetek a bort nemesebbnek tartják annál, minthogy koktélban végezze.

Van azért köztük olyan, aki túllépett ezen a dilemmán és az üzleti érdeket előtérbe helyezve, de a márka presztízsét nem veszélybe sodorva helyet követel magának ezen a piacon. Nem is akárki: a luxusóriás LVMH-cégcsoport egyik tagja,

a Moët Hennessy - maga is 25 nagy presztízsű italmárka, mint a Veuve Cliquot, a Dom Pérignon vagy a Ruinart tulajdonosa - szállt be a virágzó koktélüzletbe.

Ehhez ideális alanynak bizonyult az Európában kevéssé ismert Chandon márka argentin habzóbora.

Argentin terroir, champagne technológia

A Moët & Chandon dél-amerikai kalandja az ötvenes években kezdődött, amikor a társaság akkori elnöke, Robert-Jean de Vogüé gróf fejébe vette, hogy a champagne készítésének technológiáját érdemes lenne jobban kiaknázni. Helyben nem tudott terjeszkedni, ezért pincemesterét azzal indította útnak, hogy

más földrészeken keressen habzóbor előállítására alkalmas szőlőterületeket.

Akkortájt ez önmagában árulásnak számított, később más pincészetek is követték a példát.

A 20. század derekán az Egyesült Államok épp csak kikecmergett az alkoholtilalomból, a déli féltekén, Ausztráliában, Új-Zélandon ebben az időben még nagyon csekély volt a szőlőterület, a régi borászati hagyományokkal bíró Argentína viszont magától értetődő választásnak bizonyult.

Kép: Chandon

A Chandon ültetvények az Andok lábánál, Mendoza környékén leltek otthonra, ahol a talajadottságok hasonlatosak a champagne-ihoz.

Bár a terület nem ugyanazon a szélességi fokon fekszik, a magaslati fekvés segítségével hasonló körülményeket tudtak teremteni.

Időközben kaliforniai, brazil, ausztrál, kínai és indiai ültetvények is csatlakoztak a már közel 1400 hektáros Chandon-birodalomhoz, amelyek jellemzően a helyi piacokon értékesítik kedvelt habzóboraikat.

Az LVMH most látta elérkezettnek az időt, hogy a Chandont az európai közönségnek is bemutassa, méghozzá a divatos olasz koktélra erősen hajazó Garden Spritz formájában. Az értékesítési nehézségekkel küzdő piacon mint sokadik habzóbor valószínűleg nem kapott volna akkora visszhangot, mint így, az itáliai életérzés szimbólumának is tekinthető Aperol Spritz kihívójaként.

A jót nem szégyen utánozni?

Kép: Chandon

Az olasz sajtó egyből plágiumot kiáltott, ez talán túl erős kifejezés, de kétségtelen, hogy a Garden Spritz sok szempontból

mintha az Aperol ráncfelvarrt, “egészségtudatosabb” és magasabbra pozicionált rokona lenne.

A 20 euróért árult, klasszikus pezsgősüvegbe palackozott, előre bekevert ital alapja a Chandon brut, egy chardonnay, pinot noir és sémillion fajtákból házasított habzóbor, a kesernyés ízért pedig egy narancshéjból, gyógynövényekkel és fűszerekkel készülő prémium likőr felel.


Az ehhez felhasznált narancs vegyszermentesen termesztett, érettsége csúcsán kézzel szüretelt és hámozott Valencia fajta. A kíméletesen szárított héjat szőlőpálinkában áztatják, gyógynövények és fűszerek titkos keverékével ízesítik. 

Nem kevesebb mint 4 évre volt szükség, mire a 64. próbálkozásra megtalálták a tökéletesnek gondolt változatot.

A mesterséges színezéktől és aromáktól mentes, a konkurensnél kisebb cukor- és alkoholtartalmú ital fogyasztását néhány jégkockával, 1 szelet szárított narancskarikával és 1 ág friss rozmaringgal javasolják.

Forrás: 1, 2

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra