A 19. század közepén egy korzikai patikus gyógyászati céllal kísérletezni kezd: kokaleveleket áztat borba, az így kapott elixírt pedig csodaszerként kezdi árulni. A siker szinte azonnali, a marketing zseniális, az ital világhódító útra indul. Az Egyesült Államokban is hamar népszerűvé válik, olyannyira, hogy szemérmetlenül másolni kezdik. Egy ilyen utánzatot tekintenek a Coca-Cola ősének is.
Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer egy Angelo Mariani nevű patikussegéd a korzikai Bastiában, akit teljesen megigézett Paolo Mantegazza 1859-ben publikált tudományos műve a kokacserjéről és annak jótékony hatásairól.
Kísérletezésbe kezdett és 1863-ban el is készült helyi fehérbor és kokalevél felhasználásával az első élénkítő itala, amelyet Vin Mariani néven jegyeztetett be és hozott forgalomba.
1868-ban a fiatal gyógyszerész Párizsba költözött és megalapította Coca Mariani nevű vállalatát. Vevői érdeklődéssel fogadták az étvágygerjesztőként és emésztés segítőként egyaránt ajánlott, csodás tulajdonságokkal felruházott elixírt.
Mariani a tökéletesített receptúrában immár bordói vörösbort használt, kokacserjéit pedig maga kezdte nevelni a Párizs külvárosában épített korszerű üzemének üvegházaiban.
Boldog békeidők influenszerei
Az ital átütő sikert aratott, messze a francia határokon túl is, ebben nem kis része volt a kiváló üzleti érzékkel megáldott patikusnak. Ajándék palackokat küldött szét ismert személyíségeknek: művészeknek, politikusoknak, uralkodóknak, egyházi méltóságoknak. A húzás bejött, a kor véleményvezérei szuperlatívuszokban nyilatkoztak az italról.
Olyan támogatókat sikerült maga mögé állítania, mint Alexandre Dumas, Thomas Edison, Viktória királynő, Ulysse S. Grant amerikai elnök vagy XIII. Leó pápa.
A Le Figaro című napilaphoz csatolt füzetekben tette közzé a mintegy 1080 dedikált köszönőlevelet,
amelyek nagyban segítették kereskedelmi céljai megvalósításában.
Az üzlet úgy beindult, hogy hamarosan Mariani képviseleti irodát nyitott Londonban és Montrealban, New Yorkban pedig még gyártóüzemet is létesített, hogy ki tudja elégíteni a hatalmas amerikai keresletet.
A termék sikerét mi sem mutatja jobban, minthogy számos utánzója akadt.
Piaci pozícióját azonban ez nem rengette meg, az 1900-as évek elején forgalma 10 millió palackos nagyságrendet ért el. Diadalmenetének csak az alapító 1914-ben bekövetkezett halála vetett véget.
1885-ben Atlantában egy bizonyos John Stith Pemberton is a Coca Mariani alapján alkotta meg kóladió hozzáadásával saját italát, amelyet French Wine Cocának nevezett el. A másolás tényét soha nem tagadta, sőt büszke volt rá, hogy a legjobbat sikerült utánoznia.
Azonban alighogy piacra dobta termékét, az 1886-ban Georgia államban bevezetett alkoholtilalom miatt máris módosítania kellett a formulán: a bor helyett kénytelen volt szódavizet és cukorszirupot használni. Így született meg a Coca-Cola, a világ máig leghíresebb üdítőitala.
A legendás ital újjászületik
A Vin Mariani minden bizonnyal maradt volna a feledés homályában, ha 2014-ben a DJ-ből vendéglőssé avanzsált Christophe Mariani nem veszi a fejébe, hogy saját nevével fémjelzett bort akar kínálni vendégeinek. Gyors keresés a neten, hogy van-e ilyen néven bejegyzett márka…. Az eredmény láttán pedig leesett az álla.
A nap hátralévő részében minden fellelhető anyagot elolvasott a híres elődről, majd egyszer csak a a dátumra esett a tekintete: április 1. - napra pontosan 100 évvel azután, hogy a híres névrokon, Angelo Mariani elhunyt. Nem kérdés, hogy ez csak a sors keze lehet.
A terv körvonalazódott: ennek a bornak újjá kell születnie. Miután megszerezte a leszármazottak beleegyezését, Christophe Mariani az egyik legelismertebb korzikai borszakértőhöz, Nicolas Strombonihoz fordult tanácsért, aki nem mellesleg a riacquistu - a korzikai hagyományok felélesztésének - egyik nagykövete. A segítség elkelt, hiszen nincs már élő ember, aki emlékezne az eredeti ital ízére.
Csakúgy mint annak idején Angelo, Christophe is hónapokig kísérletezett, mire megszületett a Vin Mariani 2.0.
Az új ital alapja a Vermantinu szőlőfajtából készült bor, ehhez adják a Bolíviából érkező (kokaintól megszabadított) kokalevél párlatot, valamint kóladió kivonatot, fűszernövényeket és a szigeten őshonos mirtuszt.
Az 50 ml-es palackhoz 25 euróért lehet hozzájutni, az italt hűtve, jéggel vagy anélkül fogyasztják,az Elixir Royal nevű pezsgőkoktél alkotóelemeként is kedvelt. Szakértők szerint jól passzol a ricotta szerű füstölt brocciuhoz, az érlelt chavignol kecskesajthoz vagy grillezett szárnyasokhoz.
Dávid és Góliát
A régi-új ital gyártása 2016-ben indult el, évente mintegy 30 ezer palack talál gazdára. A cégalapító elérkezettnek látta az idő a terjeszkedésre, ezért 2019-ben kérelmet nyújtott be az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalához a Coca Mariani márka bejegyzése iránt. Az alapítás óta bőven lett volna rá módja, a Coca-Cola mégis kivárta ezt a pillanatot, hogy támadásba lendüljön. A kérelem visszautasítását követelik, arra hivatkozva, hogy a túlságosan hasonló név a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.
A nevetséges érvelésre Mariani jogi képviselője szerint az a magyarázat, hogy az óriásvállalat egóját sérti, ha a legismertebb amerikai márka nem túl dicső francia eredetéről túl sok szó esik. Mariani a nagy szavaktól sem riad vissza, történelemhamisítással vádolja a multicéget.
Ráadásul a “coca” nemcsak márkanév, hanem egy alapanyagot, növényfajt jelölő köznév és mint ilyen, nem sajátítható ki
- folytatja az érvelést.
Bizakodó az ügy kimenetelét illetően, ha mégis vereséget szenvedne európai szinten, ez a franciaországi tevékenységét nem érinti. Az amerikai fél nem kívánja kommentálni az esetet, a hivatal döntése őszre várható.