A húsmentes termékek piacának robbanásszerű növekedése a hírességeket is befektetésre ösztönzi.
A vegán életmód népszerűsége egyre csak növekszik – az elmúlt évek során mind többen mutatnak érdeklődést a növényi alapú étrendek iránt, ahogyan ez a Google Trends adataiból is kiolvasható. A Chef’s Pencil által közölt összeállítás szerint a vegánság iránt érdeklődők száma 2020-ban csúcsot döntött. Valóban, a hétköznapi életben is jól érzékelhető, hogy egyre többen határozzák el, a vegán recepteket beépítik az életmódjukba. A paradigmaváltás oka összetett: egyesek egészségügyi, mások környezettudatossági vagy állatvédő szempontok alapján köteleződnek el a húsmentes életmód mellett.
Nagyon úgy tűnik, hogy a trend tovább folytatódik, így hát nem csoda, hogy az élelmiszeripar szereplői is azon munkálkodnak, hogy bővítsék növényi alapú termékkínálatukat. Hogy a folyamatosan növekvő kereslettel lépést tarthasson,
a húsmentes áruk piaca az utóbbi években jelentős mértékben bővült, és a tendencia néhány figyelemreméltó sikersztorit is produkált – gondoljunk csak a Beyond Meat, az Impossible Foods vagy az Oatly tündöklő felemelkedésére.
Ezek az innovatív gondolkodású, új szereplők a növényi alapú termékek piacát – a Bloomberg Intelligence adatai szerint – 2020-ban 29,4 milliárd dollár értékre röpítették, és az elemzés szerint a következő években további növekedés várható: 2025-re a piac értéke már a 77,8 milliárd, 2030-ra pedig a 162 milliárd dollárt is elérheti, már amennyiben a növekedés mértéke a jelenlegivel azonos marad.
Ez a robbanásszerű növekedés persze törvényszerűen újabb vállalatokat és – olykor nagyon is híres – befektetőket csábít az ágazatba.
Egy francia cég, a La Vie alapítói, Nicolas Schweitzer és Vincent Poulichet 2019-ben határozták el, hogy belépnek a kecsegtető, új piacra, mégpedig azzal a bátor tervvel, hogy kifejlesztik a tökéletes vegán bacont. Két évnyi kutatás és kísérletezés után aztán eljutottak oda, hogy
a vaktesztelők már nem tudtak különbséget tenni vegán termékük és az állati eredetű szalonna között,
így a La Vie Bacon 2021 októberében végre elindulhatott.
A márka, sikeres együttműködéseinek köszönhetően már több francia étteremlánc kínálatában is megjelent: például a Hank gyorséttermek vegán burgereiben, vagy a Furahaa és a Pokawa menüjén.
A La Vie tehát nem igazán bízza a dolgokat a véletlenre, azonban még így sem lenne könnyű a hihetetlen versenyt produkáló piacra való betörés, ha nem állna a gyártó mögött egy világszerte ismert név.
Az izraeli-amerikai, Oscar- és Golden Globe-díjas színésznő, Natalie Portman régóta ismert környezettudatos elkötelezettségéről, és szívesen támogatja a növényi alapú táplálkozást is, így elég hiteles ebben a szerepében is – a személye kellő figyelmet irányít a feltörekvő cég tevékenységére, írja a Mashed.
„Az amerikai farmereket feláldozzák egy bizonyos vállalati modell oltárán” – fogalmazott a színésznő még egy 2018-ban adott interjúban. „Állatok milliói szenvednek elképzelhetetlenül szűkös ketrecekben, szörnyű életfeltételek között, amelyektől aztán törvényszerűen meg is betegszenek. És akkor ott van az emberi tényező: a környezetszennyezés, ami a termékek előállításához, szállításához szükséges, az ezek által okozott egészségügyi problémák… elég nehéz nem várni és támogatni a változást.”
Natalie Portman egyébként nem az egyetlen híres név a La Vie Bacon támogatói között: úgy tudni, hogy Eric Melloul, az Oatly elnöke szintén a cég háttércsapatát erősíti.