A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.


Ínyencek

Magyar Konyha

2017. július 16.

Remek társaság design köntösbe burkolva: Helmut, Katalin Cárnő, Charlie Firpo, és persze a Balatonvilágosi. A Hedon kisüzemi sörmárka azonban sokkal többre tör, mint meglovagolni a kézműves hullámot, nem kevesebbet tűztek ki célul, mint megújítani a hazai sörkultúrát. A nemes küldetést egy rendkívül elkötelezett, fiatal csapat vállalta magára, szerintük itt az ideje leszámolni az olyan hátráltató tényezőkkel, mint a silány minőség, a női fogyasztók mellőzése, és a túldimenzionált kézműves jelleg

Hedon, vagyis hedonizmus? Erre utal a névválasztás?
Igen, és mindaz, amit a söreinkkel át szeretnénk adni, belesűríthető a hedonizmus életszemléletbe. A mi olvasatunkban ez egy olyan életforma, amiben az emberek tudatosan élvezik az olyan alapvető tevékenységeket is, mint az evés – ivás.
Egészségtelen az a görcsös önigazoló mentalitás, amiben állandóan bizonygatjuk magunknak, miért is érdemlünk meg egy hétköznap esti baráti sörözést mondjuk a Rómain.

Itthon elképzelhetetlen egy pohár sörrel kísért munkaebéd, míg nyugatabbra semmi kivetnivaló nincs ebben. Nem a túlkapást hirdetjük, de szeretnénk feloldani az állandó lelkiismeretfurdalást.

Fontos, hogy tudjunk nevetni, merjük élvezni a hétköznapi életünket is, ne várjunk mindig az ünnepi pillanatokra. A sörfogyasztás általában sallangmentes örömteli élményekhez párosul, és mi ezeket szeretnénk teljessé tenni azzal, hogy színvonalas sört adunk az emberek kezébe. A söreink elnevezései és a minimalista design is ezen a filozófián alapszik, így lesz kerek egész. Venyercsán Péter, brand manager a Hedonnál. Fotó: Kardos Zsolt
Mit jelent nektek a sörforradalom?
Forradalom akkor alakul ki egy országban, ha valami nincs rendben. Magyarországon pedig rengeteg rossz beidegződéssel kell megküzdeni sörfronton. A sörivásnak még mindig van egy ciki jellege, talán a rossz képtársítások, vagy a kevésbé szofisztikált jelleg miatt.
A hölgy fogyasztók érdemtelenül lettek kizárva ebből a körből, nekünk viszont nagyon is fontosak. Alapvető probléma, hogy nehéz tisztességes minőséget kapni az olyan típusú sörből, amit bármikor szívesen fogyaszt az ember. Ezeket a begyepesedett szokásokat szeretnénk megváltoztatni a Hedonnal.

Nyilván először a piramis csúcsán alakul ki egy minőség, azt kell elérni, és majd onnan szépen lefolyik a hétköznapi életbe.

Mert a helyzet akkor változhat meg, ha a hétköznapi élethelyzetekben fogyasztott sörben is színvonalasat kínálunk.
Milyen szereplők alkotják a kínálatot itthon? Mi a véleményed a hazai sörpiacról?
Itthon a nagyüzemi sörök adják a forgalom túlnyomó részét, ezeket a márkákat szerintem mindenki ismeri. A másik pólust a kézművesek alkotják, őket leginkább a szakma, és a sörgeek réteg ismeri. Ezek a sörfőzdék inkább koncentrálnak a különlegességekre és a legújabb trendekre, ők a sörversenyek állandó szereplői is. A termékeik ennek megfelelően speciális, összetettebb műfajú nedűk.
Mi egyik ligába se tartozunk, méretünkből és küldetésünkből adódóan is más irányt képviselünk:

abban hiszünk, hogy a sörivást nem kell túldimenzionálni,

így ebbe a „de jó lenne meginni egy sört” irányba álltunk bele, és azon dolgoztunk és dolgozunk, hogy az alapsör minőségében lépjünk szintet. Egyébként számos hazai kisüzemi sörfőzde és gerilla főző csapat nap mint nap bizonyítja, hogy Magyarország rajta van a sörös térképen. Gondolok itt a HopTop-ra, Balkezesre, vagy a szekszárdi Brew Your Mind csapatára, de folytathatnám a sort. Sok éven át nem kényeztettük el a sörkedvelő fogyasztói réteget, és hosszú út áll még előttünk, de szerintem kezdjük megtalálni az irányt, és ezt nem csak magunkra értem.
Mi a helyzet fogyasztókkal? A nagyüzemi versenytársakkal összehasonlítva magasabbak az árak, így is van fizetőképes kereslet a nívósabb alapsörre?
A magyar sörfogyasztási szokások sok hasonlóságot mutatnak a némettel. Leginkább szomjoltó italként fogyasztjuk a sört, és persze azokat a fajtákat preferáljuk, amik ezt a célt szolgálják. Így itthon inkább a lágyabb, könnyedebb fajták mennek, a láger az elsőszámú kedvenc, ebből az „ivósörből” adják el a legtöbbet a kocsmák.
A forgalomban kapható nagyüzemieknél valóban kicsit drágábbak vagyunk, de egyáltalán nem megfizethetetlen.

A minőségi sörre pedig abszolút van igény, ezt abból is látjuk, hogy egyre több vendéglátóhely, bolthálózat, és fogyasztó keres minket.

Országszerte már több mint 500 helyen ott vagyunk, illetve az idei év eddigi legnagyobb sikere, hogy mi lettünk a balatonszemesi Kistücsök étterem kizárólagos sörbeszállítója. Ez az általunk megálmodott sörforradalomba is történelmi pillanatként vonult be. 
Balatonvilágoson van a telepetek, és a legnépszerűbb sörötök neve is Balatonvilágosi. Hogy kapcsolódik a Hedon a Balatonhoz?
Praktikus szempontok miatt alakítottuk itt ki a sörfőzdét, de a Balaton itthon amúgy is ikonikus jelkép, amire minden magyarnak megdobban a szíve. Mi, szerintem mindenki más is csupa jó emlékeket őriz az itt töltött nyarakról, táborokról.
A sörfőzdénk egyébként egy fantasztikus hely, most fejlesztjük a szuper laborunkat is, szóval egy igazi patika lesz. Szeretjük, ha a vendégek jól érzik magukat és nem feszengenek, hiszen a Balatonnál vannak, nyaralnak. Így nálunk nincs is nyársat nyelt komolykodás, közel a strand, most füvesítünk, és rendeltünk pingpongasztalt is, lehet lazulni. Természetesen sörrel a kézben.
Kikből áll össze a Hedon csapata?
A márkát és a nevet, sőt, ezt a kisüzemi sörfőzde műfajt Németh Antal indította körülbelül hat éve, még abban a korszakban, amikor itthon a „kézműves” és „házi” szavaknak nem volt ilyen kultusza. Később vándorsörfőzőként működött (gypsy brewer), sörfőző tanfolyamokat tartott, aztán jött egy befektető, és beindult Balatonvilágoson a kisüzemi sörfőzés.
Van az üzem és a menedzsment, amit most négyen alkotunk.

Az átlag életkor 25 év, tehát viszonylag fiatal a csapat.

Életvitel szerűen, tehát heti 3 napot lent is töltünk, sőt, Alex, az üzemvezetőnk le is költözött Balatonvilágosra. Van egy friss diplomás laborvezetőnk, Fülöp, aki egy zseni, ő fekteti le a sör tudományos hátterét, jelenleg a labor és saját élesztő fenntartásán fáradozik. Az értékesítő kollegánk is fantasztikus, sokat járunk együtt a partnerekhez, illetve vagyok én, aki többek között a marketingért is felelek. Itt mindenki él – hal a munkájáért, tényleg egy szuper csapat, nem csak munkatársak, barátok is vagyunk, gyakran utazunk együtt.
A sufni sörfőzés, vándor sörfőzde, majd kisüzemi sörgyár után mi a következő lépés?  
Legalább 100 évre tervezünk, és biztosak vagyunk benne, hogy érdemes is nagyléptékű növekedésben gondolkozni. Végre minden feltételünk adott is ehhez. A sörgyár új tulajdonosának köszönhetően elindult egy hosszútávú beruházás, ami azt a célt szolgálja, hogy a Hedon elérhető legyen az ország valamely pontján és ezzel egy időben kilépjen a nemzetközi porondra.
A kapacitás bővítés és növekedés mellett olyan fejlesztési beruházásokra is sor kerül, amelyeknek köszönhetően sokkal ellenőrzöttebb körülmények között, professzionálisabb közegben készülhetnek a Hedon sörök. A fogyasztók érdekében számos amerikai, a kisüzemi sörgyártásban nagyágyúnak számító sörfőzdével állunk kapcsolatban, akikkel elindul egyfajta közös tanulási folyamat és munka. Úgy gondoljuk, a sikerek nem jogosítanak fel minket arra, hogy hátra dőljünk.
Készültök már az idei évre is valamilyen újdonsággal?
Izgalmas évek lesznek ezek a kisüzemi sörös életben, mind üzemi, mind marketing oldalon hatalmas változások előtt állunk. Ami a fogyasztókat illeti,

szeretnénk programszervező sörfőzde lenni, vagyis a sör mellé élményeket is nyújtani azoknak, akiknek esetleg nincs nagyon erre lehetőségük.

Most nyáron bulikban – koncertekben gondolkozunk, mondjuk a Római parton és a Balatonon, mindkettőt nagyon szeretjük. De ott voltunk a Balatoni Gasztro Pikniken is, és szívesen támogatunk olyan rendezvényeket is, amiknek a gondolatiságával azonosulni tudunk. Ősztől pedig sörkóstolóval egybekötött kirándulásokat és biciklis túrákat tervezünk. A lényeg, hogy jól érezzük magunkat.