Magyar ízek

Szöveg: Kitzinger Szonja - Fotók: Körmendi Imre

2022. április 6.

Az üzemlátogatás izgalmas, pláne, ha a mindennapi ételeink előállításába nyerhetünk betekintést. Honnan kerül a friss bazsalikom a pizzára, a menta a mojitóba, a metélőhagyma a zsíros kenyérre? A válaszért a Zöldpont ’98 Kft.-ig utazunk, amely 30 ezer m2-en friss fűszernövényeket termel.

A cserepes fűszernövények Albertirsáról jutnak el a kiskereskedelmi láncok polcaira. Ételízesítésre, dekorációnak vagy akár arra is alkalmasak, hogy kiültessünk belőlük egy-egy tövet a kertbe. A növényházban átható bazsalikomillat fogad. Belépve azt találgatjuk, mit készítenénk a növényből. Arra jutunk, hogy klasszikusokat: pizzát, pestót vagy bruschettát. Az illaton túl a látvány is magával ragadó. A növény levelei hibátlanok, fényesek, erőtől duzzadnak, muszáj kézbe venni egy cserepet, hogy kiderüljön, egyáltalán igazi-e. A bazsalikomnak volt ideje kifutni magát, ez volt a cég első terméke, a történet pedig közel harminc éve, a kilencvenes évek végén indult.

MAGVETŐ

Főszereplői a Kecskeméti Kertészeti Főiskola egykori diákjai, Papp Ákos és felesége, Judit. Húszévesek voltak, amikor tanáraik kivezényelték őket Bécs mellé egy kertészeti kiállításra. Itt az egyik stand előtt kosárral várakozó háziasszonyok kígyózó sorára lettek figyelmesek, akik cserepes bazsalikomot,  rozmaringot és egyéb fűszernövényeket vásároltak. A látottakon felbuzdulva a főiskola kísérleti üvegházában béreltek 30 m2-nyi területet, és ők is megpróbálkoztak magról fűszernövényt nevelni. Kezdő triójukat a bazsalikom, a citromfű és a kakukkfű alkotta, az árut Trabant kombijukkal szállították a kecskeméti piacra. Itt ugyanaz történt, mint Bécsben: a stand mágnesként vonzotta a házi asszonyokat, ami nem csoda, hiszen ekkoriban szinte lehetetlen volt friss fűszernövényt kapni az országban.


ÉRZÉKENY BAZSALIKOM

A termék titka, hogy azonnal betakarítható, dekoratív, a rendszerváltás környékén ráadásul hiánypótló is volt. – Kedvezett neki továbbá az a körülmény, hogy a hazai gasztronómiára erősen hatottak a mediterrán ételek és alapanyagok. Ahogy az éghajlatunk melegszik, ez a tendencia erősödni fog – véli Papp Ákos, hozzátéve, hogy

mielőtt bárki azt hinné, pofonegyszerű bazsalikomot termeszteni, téved.


A laikusok magról ültetési próbálkozásai gyakran kudarcba fulladnak, mert érzékeny növényről van szó, amelynek termesztése megfelelő gyakorlatot kíván, a kudarc pedig nem használ az önbizalomnak. Ezért is veszik sokan inkább készen. Gyakorlatilag annyian, hogy a cég bazsalikomból ad el a legtöbbet. Naponta szállít a kereskedelmi láncok polcaira, de nemcsak ebből a növényből, hanem 18 darabos portfóliójukból azt, amire éppen szükség van.

FEJLESZTÉSEK

A Papp család a piacozós évek után, 1996-ban a Metro ajtaján kopogtatott először. Jó időben voltak jó helyen. Az áruházlánc bizalmat szavazott a gusztusos, egyencserépben érkező, szépen csomagolt portékának azzal a kikötéssel, hogy folyamatosan számítanak az árura, amiről a házaspár korábban szezonális termékként gondolkodott. Amikor leszállították az első tételt – 20×24 darabot –, haza sem értek Kecskemétre, már hívták őket telefonon, hogy eladták, jöhetnek is a következő adaggal. Innentől fejleszteni kellett. Kecskemétet és a 300 m2-es fóliaházat maguk mögött hagyva Albertirsára, Judit nagyszüleinek földjeire költöztek, ahol sokévnyi fejlesztés után ma 30 ezer m2-en folyik a termelés. A költözés óta folyamatosan invesztálnak a cégbe, és alkalmazkodnak az állandóan változó fogyasztói szokásokhoz. 

Indulnak a bazsalikomok a boltok polcaira

BESTSELLEREK

Papp Ákosék is csiszolgatták menet közben a portfóliót. Kivették a kínálatból, amit nem igazolt vissza a piac, a majoránnát, a turbolyát, a borsikafüvet. Bent maradt a top 5 favorit, a bazsalikom, a menta, a metélőhagyma, a metélőpetrezselyem és rozmaring. Tavasszal helyet kér magának a bestsellerlistán a kakukkfű, az oregánó, a citromfű, nyáron a csilipaprika. Amikor az újonnan belépő termékekről esik szó, a tulajdonosok azt mondják, nincs új a nap alatt, jönnek a bazsalikomváltozatok, a mentaváltozatok, amelyekből vannak téli, nyári, őszi és tavaszi fajták. A nemesítők dolgoznak azon is, hogy a fűszernövények minél zömökebbek, tömörebbek legyenek, ne legyen nagy a hőigényük, amire az egyre növekvő energiaárak miatt van szükség, de fontos az is, hogy a fűszernövények ne nőjenek túlságosan gyorsan.


Maradjunk az eredeti példánál, a bazsalikomnál, amely a magvetéstől számítva a 15. héten válik eladhatóvá. A termék egyszer szüretelhető, a megmaradt földet érdemes kihelyezni a komposztba. 
A nagyon elszántak megpróbálkozhatnak másodtermésre bírni a növényt, de az már nem lesz olyan minőségű, mint az első.  

Az újdonságoknál maradva népszerűek az összeültetések, a pizzatrió, amikor egy cserépből szüretelhető a kakukkfű, az oregánó, a bazsalikom. Közkedvelt a húsvéti trió: a metélőhagyma-metélőpetrezselyem-bazsalikom összeültetés. Nyáron a barbecue-trió: rozmaring, kakukkfű, zsálya, illetve karácsonykor a rozmaring, a bazsalikom és a metélőpetrezselyem.

NÖVÉNYGYÁR

A cég kivételes helyzetben van – ilyen mértékben, volumenben, kapacitással és intenzív technológiával nem termeszt az országban más fűszernövényt. A családias hangulatú, 50 főt és 20-22 főnyi bérmunkást foglalkoztató cég termékei megtalálhatók a Lidl, az Aldi, a Tesco, az Auchan, a Spar, a Metro üzleteiben, a kifli.hu-nál és a Coopban, igaz, ott csak tavasszal. Emellett kiszolgálják Szlovákiát, Romániát és Bulgáriát. 

A magvetéstől kezdve a kész növény csomagolásáig minden a speciális, többrétegű fóliával borított növényházakban zajlik.

2017. január 1-jétől az üzemben a klasszikus kemikáliát száműzték, csak organikus növényvédelemmel dolgoznak. A gépesített folyamat menete: a cseréptöltő gép betölti tőzeggel a cserepeket, egy másik gép rászórja a magot, a  vetőgép beveti. A csomagolás kézzel történik. A terméket az áruházláncok minőségellenőrei folyamatosan monitorozzák, labor- és mikrobiológiai vizsgálatoknak vetik alá. 

ÉTTERMEKNEK SZÁLLÍTANAK

Papp Ákosék tavaly ősszel nyitottak az éttermek felé. Termékeik a rendeléstől számítva 24 órán belül, hűtött dobozokban érkeznek meg. Szeptemberben küldték ki az első mintacsomagjaikat, ma pedig már 74 étterembe szállítanak a fűszernövények mellett ehető virágokat és mikrozöldeket, melyek közül a cékla, a mángold, a wasabina, az amaránt és a pak choi a mágnestermék. A mikrozöldekről azt érdemes tudni, hogy színesek, látványosak, ízük a kifejlett növényekhez hasonló, de annál sokkal intenzívebb, aromásabb. A Metro budapesti áruházaiban is elérhető termékek

föld- és szennyeződésmentesek, az azonnal felhasználható növényi részek pedig megkönnyítik a konyhai munkát. 

Judit és Ákos cége a Bocuse d’Or-csapat felkészülését is segítette termékeivel, jelenleg pedig különböző friss fűszer- és mikrozöldmixeket fejleszt többek között a Gundel étterem felkérésére, a jövő pedig az új mikrozöldek, levelek, leveles hajtások, levélmixek, ehető virágok felkutatása, a nemzetközi tendenciák és a hazai vásárlói igények figyelembevételével. Emellett kiskereskedelmi egységekbe, webshopokba élő (papír/kender közegen élő, nem vágott) mikrozöldeket fognak értékesíteni az erre fogékony, tudatos vásárlói körnek.


BRUSCHETTA

Hozzávalók:

  • 4 szelet gyökér- vagy házi kenyér
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • 4 db érett, zamatos paradicsom
  • egy csokor friss bazsalikom
  • extraszűz olívaolaj

Elkészítése:

Vágjunk ujjnyi vastag szeleteket a házi vagy gyökérkenyérből. Pirítsuk meg parázson, sütőben magas hőmérsékleten úgy, hogy kívül kialakuljon a pörzsanyag, de belül puha maradjon. Még melegen dörzsöljük be fokhagymával, locsoljuk meg olívaolajjal, helyezzük rá vékony szeletekben vagy kockákra vágva a paradicsomot, hintsünk rá friss bazsalikomot, végül sózzuk meg. 


AZ ÖSSZEÁLLÍTÁS TÁMOGATÓJA A


Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra