A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.


Cikkek

Magyar Konyha

2014. augusztus 15.

Szentendrén manapság már fakanál alakú a Michelin-csillag. Lelkes lokálpatrióták indították el a helyi éttermek versenyét, melynek szlogenje: „Keresd az Arany Fakanalat!". A legjobb szentendrei vendéglők neveztek be a megmérettetésbe, s ahová végül a díj kerül, ott biztosan nem fog csalódni a városba látogató turista. Mert a kezdeményezés legfőbb célja, hogy helyreállítsák a település régi turisztikai vonzerejét.

Lehoczky János díszműkovács ugyan nem a Dunakanyarban született, de 1956-óta Szentendrén él, ma már teljesen idevalónak tartja magát. Így aztán hallatlanul bosszantotta, hogy a város az elmúlt években fokozatosan veszített régi patinájából, míves, jó ízlést sugárzó és ízlést formáló jellegéből, látta, hogyan válik a település afféle bazárvárossá. Ez a lecsúszás persze éreztette a hatását az idegenforgalom területén is, kezdtek elmaradozni a minőségi turisták, helyettük megjelent a bóvlira éhes, buszos tömeg. A vendéglátás, a gasztronómia színvonala pedig igazodott a vendégek egyre csökkenő igényeihez.

Szentendre régi híre fokozatosan és érezhetően leromlott. Lehoczky János akkor döbbent meg igazán, amikor nem tudott mit válaszolni a Szentendrére induló barátainak arra kérdésére, hogy hová menjenek egy jót enni? Ajánlani kellett volna egy jó vendéglőt, de a város notabiltásai közé tartozó művész nem tudott jó szívvel megnevezni egyetlen éttermet sem. Különösen igaz volt ez a tanácstalanság az ősszel kezdődő idegenforgalmi holtszezonra, amikor jószerivel még nyitva tartó éttermet se nagyon lehetett találni a városban. Így már az esetleg ebédelni, vacsorázni vágyó helybeliek sem találtak fogukra valót, nem is szólva téli hónapokban esetleg Szentendrére tévedő turistákról.

Nyilvánvalóvá vált számomra, hogy valamit tenni kell, és a lehetőség akkor nyílt meg erre, amikor a város művészeti tanácsának elnökévé választottak -meséli Lehoczky János. Ez a testület törekszik arra, hogy javítsa Szentendre esztétikai összképét, dolgoznak azon, hogy a szolgáltatások színvonalának emelésére ösztönözzék a kereskedőket, s Lehoczky János úgy gondolta, ebbe a körbe a gasztronómia színvonalának emelése is belefér. Így született meg az elnök fejében, az ugyancsak helybéli Gyurassza János szellemi támogatásával „Arany fakanál" pályázat és verseny ötlete.

Bízvást állíthatjuk, hogy néhány éven belül akár fakanál alakú is lehet a szentendrei Michelin-csillag.

Az arany fakanállal díszített zászló jelöli azokat a szentendrei éttermeket, amely benevezett a versenybe. A megmérettetés feltétele, hogy az étteremnek ki kell állítania egy ünnepi menüt, amit a zsűrizésbe bevont szakértők megkóstolnak, összehasonlítanak és értékelnek. Persze nem csupán az ételek versengenek, a szigorú ítészek figyelik a terítés, a tálalás és a kiszolgálás színvonalát, és természetesen megvizsgálják a higiéniai körülményeket is, a tisztaságot, a mellékhelyiségek állapotát. Vagyis a minősítés során jó néhány szempontot vesznek figyelembe a zsűritagok, akik kivétel nélkül gasztronómiai szekértők és igyekeznek megőrizni inkognitójukat.

A kezdeményezést a polgármesteri hivatal is felkarolta és némi agyagi támogatást is biztosítanak. A versengés következő fordulója húsvét hétfőn indul, április végéig tart, a díjkiosztó pedig a május második felében sorra kerülő szentendrei gasztronómiai és borfesztiválon lesz. A díj természetesen maga az Arany Fakanál, amit a győztes étterem kifüggeszthet a falára, büszkén hirdetve, hogy az a hely Szentendre legjobb vendéglője.

Lehoczky János szerint szinte minden jónak az étkezés az alapja, és ezzel az állítással aligha érdemes vitatkozni. A városba érkező turista ebédel egy jót, persze ha talál megfelelő éttermet, utána sétálgat a városban, elnyal egy fagyit a Duna partján, megnéz egy-két galériát, esetleg vásárol egy metszetet, vagy zsebre vág egy katalógust és csak később keresi fel vételi szándékkal azt a festőt, akinek különösen megtetszett a képe. Legfontosabb, hogy jól érzi magát, ajánlja a város, az éttermet a barátainak és újra visszajön Szentendrére. Ez az egész akció értelme, célja - állítja Lehoczky János. A város művészeti tanácsának elnöke őszintén hisz abban, hogy az elégedett, jóllakott látogató a legjobb városmarketing.