Magyar Konyha
2019. június 3.Ha ledobnak egy nyüzsgő chilei utcán, először feltűnik, hogy alapvetően kedves, derűs arcok jönnek-mennek. Utána a nők dús, hosszú, fekete haja. Majd az, hogy mennyire jól viselik, hogy ennyire túlsúlyosak. De hogy ennyien? Néhány bevásárlás és étkezdében vacsorázás után összeáll a kép.
Közép- és Dél-Chile őslakosai nagyrészt mapuche indiánok. Testalkatuk örökletesen is búgócsiga típus, arcuk kerekded. Ehhez tesz hozzá az erős gazdasági lendületben lévő ország gyors, mégis mozgásszegény életmódja. Vendégem volt itthon a hétvégén: Juan, Chile Atacama-régiójából. A Duna partján üldögélve kissé keserűen jegyezte meg, hogy hiába keresnek nagyon jól,
napi 10-12 órát a egyetemen/hivatalban ülve nincs idejük élvezni a munka gyümölcsét.
Nincs ideje mozogni, utazni. És ez all-Chile jelenség, azaz az egész országra jellemző. Sok a stressz, kevés a szabadidő.
A 30 éve Chilében élő Szilágyi Jutka meséli, hogy a patagóniai Punta Arenas, a legdélebbi chilei nagyváros első az országos gyermekelhízási listán. Kevesen sportolnak, iskolába kizárólag kocsival járnak, mert presztizskérdés a motorizált érkezés.
A déli sarkkör közeli téli időszakban hamar sötétedik, nyálkás, hideg az idő, és a kényelemhez szokott családok ritkán mozdulnak ki. Ha kimennek, akkor inkább grilleznek, és nem keveset. A parillada, a grillparti ráadásul komoly alkalom a pisco (szőlőpárlat), a whiskey és egyéb alkoholok fogyasztására.
Supersize minden
Az étel központi szerepű a chileiek életében, szeretnek nagyokat enni, jókat inni. A szupermarketek tömve vannak étellel. Nyilván erre valók, de szembetűnően sok a cukor, a zsír, az egyszerű szénhidrát, a nagy kiszerelésű, feldolgozott, félkész étel.
Kényelmes legyen, telítsen.
A jó minőségű, valódi gyümölcsöt tartalmazó levek aranyárban, a kínálatot elárasztják az édes, mű anyagokkal ízesített folyadékok.
Charlie is úgy érezhette magát a csokigyárban, mint egy európai gyerek az édességgondolák (igen, többesszám) között. Tiszta Amerika. És minden gyerekes bevásárlókocsiban látok is belőle bőven. Sőt, a hétvégi vásárláskor a fiatal felnőttek is
vastagon markolnak a kisebb kiszerelésű, 20 dekás csokitáblákból
és - a mézből-cukorból, tojásfehérjéből és aprított diófélékből álló - turróntáblákból.
Három halálfejes csomagolás
15 év látogatásai alatt észrevehetően a javulás útjára lépett a kínálat, kormányszinten foglalkoznak a népegészséggel, melynek legnagyobb gócai közt ott van az elhízás. Ezért első lépésként a rizikós élelmiszerek csomagolására figyelmeztető jelek kerültek, jelezve, hogy az adott termék magas kalória-, só-, cukor- vagy zsírtartalmú. Vagy egyszerre mindegyik. Ám a fineszes, punk-rocker lelkületű chilei fiatalság éppen abból űz sportot, hogy a legütősebb, három halálfejes termékekkel bulizik!
A népkarcsúsító forradalom a palackozott italok közt a legszembetűnőbb: eredeti receptúrával készült kóláért bányageológusok vehemenciájával kell átkutatni a polcokat, mert a szénsavas üdítőket már 90 %-ban kalóriamentes édesítőszerekkel készítik. Sőt a „gyümölcsleveket” is. Miből lehet a zéró kalóriás eperlé?...
Jól terem az étterem
Santiago no es Chile. Chile nem Santiago. Hirdetik a graffitik a vidéki városok kőfalain. Így van ez az éttermek frontján is. A fővárosban mindenféle nemzet étterme és gyorsétterme jelen van, a luxus kategóriától a talponállóig. Az ÜberEats motoros futárai éjjel-nappal cikáznak a városban - ami sohasem alszik. Az idei évek slágerei a sushi bárok.
A sushi szigorúan "sucsinak" ejtve. De ezen nem nagyon akadunk fenn, miután a fashion show csak "fecsencsó." Egy városi legenda szerint azért, mert
s betűt ejteni nagyon alsó osztálybeli dolog, mivel az ősi indián nyelvekben sok az s hang, ettől pedig a cs-vel remekül el lehet határolódni.
Na de hogy jönnek az éttermek az országos elhízási analízisünkhöz? Rámutatnak az átlag chilei ételadag-méretekre. Az első évek ételrendeléseinek nyelvi akadályait elegánsan legyőztük az étkezdék kirakatában található műanyag menümodellekkel, melyek a várható adagokról is tájékoztatnak. Óriásiak. Hatalmasak. Ráadásul nem egészen reformétkek.
A chilei vidék legelterjedtebb fogásai a nagy marhahúsok, esetleg negyed, fél csirkék "a lo pobre", azaz szegényember módjára: kazalnyi sültkrumplival, egy vagy inkább kettő tükörtojással.
Az átlag hamburgerezők adagja cipónyi kenyér, kézfejnyi húsokkal, sok majonézzel és avokádópürével, azaz páltával. A mayo, a majonéz elengedhetetlen kiegészítője, sőt sokszor dereka a chilei fogásoknak. A hamburger alternatívája a hotdog, vastagkolbásznyi virslikkel. És csak akkor vagy legény, ha "completo" kéred, azaz ketchup, majonéz, avokádókrém, netán sültkrumpli. Lefojtandó pedig lehet fagyizni, a legkisebb kérhető adag három gombócnyi. És ez nem streetfood. Beülős.
A népszerű, egyszerű, nagyon laktató, hagyományos ételek anno a kemény fizikai munkát végző halászok és földművesek szükségletei és a kor terményadottságai szerint alakultak ki. Csakhogy a zömök, energiatakarékos, indián testalkatok ma már jellemzően irodákban dolgoznak. A szokások változatlanok,
az életmód megváltozott, ennek következménye pedig a duci lakosság.
Ám a több testmozgást ösztönzően sűrűn találni felnőtt tornapályákat a játszóterek mellett. A középosztály gyakran alkalmaz dietetikust, hogy megtanuljanak tudatosabban táplálkozni, nemcsak enni.