Orbán Szilvia
2022. április 22.fényképezés , fotózás , fénykép , fotó , gasztronómia , gasztrotörténet , összeállítás , válogatás
A fotós a kattintás pillanatában ritkán gondol bele, hogy tevékenységével ő maga is történelmet ír.
Nem sokkal azt követően, hogy a XIX. század elején a fényképezést feltalálták, a fotósok egyik leghálásabb témája, az ember és a természet után, az étel lett. Az amerikai FoodAndWine magazin 40. születésnapja alkalmából séfek, történészek és fotósok gondolták végig,
![]()
Egyes fotók az adott időszak korszellemét dokumentálják kiválóan, másokkal az épp aktuális gasztrotrendeket kapták lencsevégre, de olyan is akad közöttük, amelyről később kiderült, hogy egy ikonikus pillanatot örökített meg. Ezekből a fényképekből válogattunk, most mi is megmutatunk belőlük 13+1-et.
1957: Tejcsepp-korona / Harold Edgerton
Edgerton, az MIT elektrotechnika professzora, az ötvenes évek második felében a villanólámpákkal és a fényképezőgép zár motorjával végzett kísérleteket. A tejcsepp becsapódásának pillanatát megörökítő sorozata
1963: Julia Child a Francia séf díszletében / Paul Child
Első, máig nagy jelentőségű könyve – Mastering the Art of French Cooking – kiadása után Julia Child egy talán még fontosabb projektbe, egy tévés főzőműsor készítésébe kezdett. A Francia séffel Child a főzést kiemelte a szükséges kötelesség státuszából, és a mindennapi embereknek is megmutatta, hogy lehet igazán örömteli, kreatív tevékenység is. Mindazonáltal, az elhíresült fotó, amelyet Julia férje lőtt, épp
Hiszen a Child stábja által végzett feszes háttérmunka nélkül Julia főzései sem lettek volna annyira élvezetesek és szórakoztatóak. Ez a szemlélet a mai napig jellemzi a műfajt.
1972: Vacsora… vagy diplomácia? / Ollie Atkins
Amikor 25 év után az amerikai és a kínai diplomácia újra találkozott 1972-ben, a kínai fél nagyszabású, 600 fős bankettet adott Sanghajban. A fenti fényképet készítő Atkins egyike volt a Nixont kísérő hat amerikai fotósnak, akik engedélyt kaptak a történelmi vacsora megörökítésére, ahol többek között különböző gombócokat, sült rizst és cápauszony levest is felszolgáltak. Az amerikai elnök kedvence állítólag a pekingi kacsa volt, aminek hamar híre ment az USA-ban is:
1976: Párisz ítélete / Bella Spurrier
Az angol Steven Spurriert senki sem vette komolyan, amikor párizsi borüzletében vaktesztes kóstolót szervezett. Az eseményen csupán egyetlen újságíró jelent meg, és a kizárólag francia borkedvelőkből álló zsűri biztos volt a francia borok fölényes győzelmében – viszont mindenki megdöbbenésére mind a fehér (Chateau Montelena chardonnay,1973), mind a vörös (Stag’s Leap cabernet sauvignon, 1973) kategóriában amerikai, közelebbről kaliforniai borok győztek. Ezzel
1976: Le Technique / Leon Perer
1976-ban Jacques Pepin séf kiadta a La Technique című könyvet, amelyben mintegy 200, fontos kulináris technikát magyarázott el a laikusoknak, fázisfotók segítségével. A fotós Perer
1977: Lefagyasztva / Irving Penn
165 – ennyi Vogue címlapfotó fűződik Irving Penn összesen 66 éves divatmagazinos munkásságához. Penn azonban nem csak a fashion ágazatban tette le a névjegyét: a fentihez hasonló,
„Imádom a munkáiból áradó művészi egyszerűséget. Remélem, hogy ez valahol az én képeimen is tükröződik” – fogalmazott a fotós Jen Causey.
„Megtanultam tőle, hogyan vetkőztessünk le egy képet a lényegéig, és hogyan komponáljuk meg úgy a fotót, hogy a néző szemét épp oda vezessük, amit láttatni szeretnénk” – magyarázza Victoria Granof, aki egy évtizeden át volt Penn ételstylistja.
1990: Marco Pierre White portréja / Bob Carlos Clarke
A divatfotós Clarke egy éven át gyakorlatilag Marco Pierre White első éttermében élt, és megörökítette a séf minden lépését. Ebből az időszakból született aztán a White Heat címet viselő, félig életrajzi, félig pedig receptes könyve.
A White-ról és csapatáról lőtt dinamikus fotók jelentősége az, hogy
– a soviniszta, fölényes, esetenként drogozó vagy iszákos konyhafőnök archetípus sok helyen a mai napig tartja magát.
1994: Menestra en Texturas / Francesc Guillamet
A klasszikus zöldségragu teljes újragondolása: mandula sorbet, különféle zöldség mousse-ok, pürék és graniták, bazsalikomvíz és gyökérzöldség hab
Ezzel a konceptuális ételek új korszaka kezdődött el, totális kulináris forradalmat előidézve az egész világon.
2006: Aratás / Jim Richardson
A National Geographic fotósa egy kisrepülőről érzékeltette az ipari méretű búzaaratás képtelen léptékeit, egyben az abban rejlő esztétikumot is.
2010: Latte művészet / Ashley Gilbertson
Az, ahogyan ma a kávéhoz viszonyulunk, nagyban köszönhető azoknak a baristáknak és üzlettulajdonosoknak, akik annak idején úgy határoztak, hogy
Ez a szemléletváltás pedig bizony nem a nagy kávézóláncoktól indult, hanem azoktól a fura szakbarbároktól, akik nem tudták félvállról venni a dolgokat, és akik hittek abban, hogy a kávé valódi művészet.
2010: Lady Gaga „húsruhája” / Frederick M. Brown
Az extravagáns énekes-dalszerző 2010-es MTV Video Music Awards-os gálaruhája sokaknál kiverte a biztosítékot. Bár az állatvédők
Gaga az amerikai hadsereg politikája ellen tiltakozott vele.
2011: Széthasítva / Ryan Matthew Smith
Ez az eszméletlen fotósorozat a Nathan Myhrvold-féle Modernist Cuisine számára készült. A művész egyetlen képhez több mint 30 fotót illesztett össze, hogy a kettévágott grillek, wokok stb. segítségével megörökítsék a sütés-főzésben feszülő izgalmas dinamizmust.
2015: #pizza / Rick Poon
A pizza, nagyjából 30 millió nyilvános poszttal, az Instagram egyik legnépszerűbb ételfotó-témája, és ez valójában csak a jéghegy csúcsa. Az, hogy az ételekről képeket készítünk, ma már annyira a mindennapjaink részévé vált, hogy az éttermekben sem lepődünk meg, ha a szomszéd asztalnál villan a vaku. Manapság teljesen természetes, ha a hírfolyamunkban látott süteményre vadászunk a következő romantikázáshoz, mint ahogyan az is, ha a séfek igyekeznek minél instaképesebb fogásokat megálmodni, hiszen ez az, ami ma behozza a vendégeket.
+1: popkultúra
Az ételek és az italok mellékszereplőkből lassan a sorozatok és filmek fontos szereplői lettek. A Jóbarátokhoz hasonló sitcomokban az éttermek már nem csak olyan helyek voltak, ahol a karakterek épp ettek vagy ittak valamit, hanem fontos közösségi gyülekezőhelyek is. Az Oscar-díjas, 2004-ben megjelent Kerülőutak (Sideways) című filmben két barát járja be Kalifornia borászatait, de az alkotás nem csak az elismerés miatt vált fontossá:
(a bemutatót követően jelentősen megemelkedtek az eladások). Ha pedig a Szex és New York lánybandájára gondolunk, valószínűleg hamar beugrik a martinis poharakból kortyolgatott, halvány rózsaszínű koktél is, a Cosmopolitan, amely a világ minden táján nők ezreihez vitte el a New York-i életérzést – kicsit könnyebb volt ezt a citromos vodkából, Cointreau-ból, áfonyaléből és lime-ból készített italt kérni a buliban, mint mondjuk beújítani egy kétszázezres Manolo Blahnik-cipőt.