Champagne és kaviár - az aranyélet szimbólumai. Amíg szaladt a szekér, a francia pezsgőmárkákat nem zavarta az italra aggatott “luxus” címke. A járvány okozta gazdasági károk azonban az exkluzív termék újragondolására késztették a gyártókat.
Ez persze nem jelenti azt, hogy mostantól olcsón hozzájuthatunk a nemes italhoz. Inkább arról van szó, hogy az eddig nagyrészt ünnepléshez, fine dininghoz, éjszakai élethez kötődő fogyasztást - ami elsőként esett áldozatul a kijárást korlátozó intézkedéseknek - kiterjesszék hétköznapibb alkalmakra, otthoni fogyasztásra, amelyeket kevésbé sújtanak a hasonló rendelkezések. ![]()
Az iparág sebezhetőségét jól mutatja, hogy a márciustól júniusig terjedő időszakban a pezsgő típusú italok forgalma átlagosan 52 százalékkal, bizonyos szegmensekben akár 80 százalékkal is csökkent. Az éttermek, bárok bezárása, a társasági események, esküvők elmaradása drasztikusan visszavetette a keresletet.
Champagne-nyal vigadunk, nem vigasztalódunk, a bezárt, szeretteitől elszakított ember nem pezsgőzik.
Más borvidékekkel összefogva Champagne régió a francia állam beavatkozását sürgette a példátlan piaci katasztrófahelyzetben. Bár nem a Covid okozta pánik hívta életre, hiszen egy tavaly indult akcióról van szó, amelyre idén ráerősítettek, a régió bortermelőinek általános szakszervezete (SGV) egy korábban elképzelhetetlen kampánnyal igyekszik közelebb vinni a pezsgőt azokhoz, akiket eddig a terméket övező sznobizmus tartott vissza a vásárlástól és az a tévhit, hogy az élmény nem lehet teljes, ha nem társul hozzá egy méltó és drága kísérő, mint a kaviár, a lazac vagy a libamáj.
Ezt a mítoszt dönti le a reklámhadjárat, amelynek központjában a “Minden alkalomra” üzenet áll, a champagne pedig olyan egyszerű ételek társaságában látható, mint a dobozos szardínia, a főtt tojás vagy egy darab sajt.
![]()
A kísérő szlogenek is beszédesek:
“Mindenhez illik, még a kis semmiségekhez is”
“Az egyetlen címke, amit ráragaszthatunk az, amelyik a palackon van”
“Pukkantsuk ki a dugót és az előítéleteket”
A 2020-as kampány továbbviszi az üzenetet, hogy a pezsgő bármilyen hétköznapi alkalmat különlegessé tesz, de új vizuális megjelenést kapott, amely még inkább szembemegy a konvenciókkal: kinek jutna eszébe a pizza vagy a cukormázas amerikai fánk, mint ételpár?! És a retek, amelynél kevés banálisabb zöldség létezik?
"Engedélyezz magadnak egy nagyvilági pillanatot!" - szól az aktuális mantra.
![]()
Egy húszéves teória életre kel
Bármennyire meglepő, az, hogy a champagne és a retek tökéletes párost alkotnak, már több évtizede bizonyított tény. Jacques Puisais, a neves kémikus, borász, gasztronómus és filozófus, aki társalapítója volt a hetvenes években az izl(el)és és a táplálkozás viselkedéstanát kutató Institut du Goût nevű intézménynek, számos tanulmányt írt az étel-bor párosításról.
A Decanter kérdésére válaszolva elmagyarázta, hogy a pezsgő-retek párosítás többek között a mindkettőt jellemző “csípősség” miatt működik - a pezsgőben lévő szén-dioxid szúróssá teszi az italt amellett, hogy más, komplex aromákat is felszínre hoz. A retek ízét még csípősebbnek érezzük, ha kis sóval és vajjal fogyasztjuk. Emiatt a pezsgő a retek után kevésbé tűnik szúrósnak. Hozzáteszi még 93 évének bölcsességével: “Az étel-bor párosítás nem feltétlenül bonyolult. Az életben minden olyan egyszerű, csak hallgassunk arra, mit súg az étel .”
![]()
Sokak számára mégis új felismerés, amelyet a rendkívüli túlkínálatnak és a kijárási korlátozások miatt elindított online pezsgőkóstolásoknak köszönhetnek.
A nagy házak képviselői elismerik, hogy egyedül, a képernyő előtt emelni poharunkat egyáltalán nem természetes egy ilyen nemes ital esetében, amely egyben a könnyedség és kedélyesség megtestesítője. De
jelenleg ez az elsődleges módja annak, hogy kapcsolatban maradhassanak vásárlóikkal.
Távkóstolás a gyakorlatban
A virtuális degusztációhoz a palackokat előre megküldik az érdeklődőknek az esemény belépési kódjával és egy kóstolási útmutatóval együtt.
A Franciaországból és a világ minden tájáról bejelentkező résztvevők egy fárasztó (táv)munkanap után elővesznek két palack - az előzetesen közölt hőmérsékletre behűtött - pezsgőt és a számítógép mellé készítenek egy tálcát a következő kísérőkkel: néhány grissini, egy szelet füstölt lazac, némi szárított sonka, egy darabka érett comté sajt és... pár szem piros retek.
![]()
Az idén 260 éves Delamotte ház vezetője, Didier Demond egy 20 évvel ezelőtti kiállításon kapta a tippet Puisais-től. “Nem tudtam eldönteni, hogy viccel vagy komolyan gondolja. De azért kipróbáltam és azonnal meggyőzött. Azóta, bár szeretem a kaviárt is, minden héten fogyasztok pezsgőt a saját kertemben termett retekkel.”
A retek, sok más erénye mellett, ráadásul olcsó és még csak nem is hízlal - mit veszthetünk, ha kipróbáljuk?