Cikkek

Gonda Mariann

2020. augusztus 13.

Champagne és kaviár - az aranyélet szimbólumai. Amíg szaladt a szekér, a francia pezsgőmárkákat nem zavarta az italra aggatott “luxus” címke. A járvány okozta gazdasági károk azonban az exkluzív termék újragondolására késztették a gyártókat.

Ez persze nem jelenti azt, hogy mostantól olcsón hozzájuthatunk a nemes italhoz. Inkább arról van szó, hogy az eddig nagyrészt ünnepléshez, fine dininghoz, éjszakai élethez kötődő fogyasztást - ami elsőként esett áldozatul a kijárást korlátozó intézkedéseknek - kiterjesszék hétköznapibb alkalmakra, otthoni fogyasztásra, amelyeket kevésbé sújtanak a hasonló rendelkezések.

Az iparág sebezhetőségét jól mutatja, hogy a márciustól júniusig terjedő időszakban a pezsgő típusú italok forgalma átlagosan 52 százalékkal, bizonyos szegmensekben akár 80 százalékkal is csökkent. Az éttermek, bárok bezárása, a társasági események, esküvők elmaradása drasztikusan visszavetette a keresletet.

Champagne-nyal vigadunk, nem vigasztalódunk, a bezárt, szeretteitől elszakított ember nem pezsgőzik. 

Más borvidékekkel összefogva Champagne régió a francia állam beavatkozását sürgette a példátlan piaci katasztrófahelyzetben. Bár nem a Covid okozta pánik hívta életre, hiszen egy tavaly indult akcióról van szó, amelyre idén ráerősítettek, a régió bortermelőinek általános szakszervezete (SGV) egy korábban elképzelhetetlen kampánnyal igyekszik közelebb vinni a pezsgőt azokhoz, akiket eddig a terméket övező sznobizmus tartott vissza a vásárlástól és az a tévhit, hogy az élmény nem lehet teljes, ha nem társul hozzá egy méltó és drága kísérő, mint a kaviár, a lazac vagy a libamáj. 

Ezt a mítoszt dönti le a reklámhadjárat, amelynek központjában a “Minden alkalomra” üzenet áll, a champagne pedig olyan egyszerű ételek társaságában látható, mint a dobozos szardínia, a főtt tojás vagy egy darab sajt.


A kísérő szlogenek is beszédesek: 

“Mindenhez illik, még a kis semmiségekhez is”

“Az egyetlen címke, amit ráragaszthatunk az, amelyik a palackon van”

“Nincs itt ünneplés, csak kóstolás”

“Pukkantsuk ki a dugót és az előítéleteket”

A 2020-as kampány továbbviszi az üzenetet, hogy a pezsgő bármilyen hétköznapi alkalmat különlegessé tesz, de új vizuális megjelenést kapott, amely még inkább szembemegy a konvenciókkal: kinek jutna eszébe a pizza vagy a cukormázas amerikai fánk, mint ételpár?! És a retek, amelynél kevés banálisabb zöldség létezik?

"Engedélyezz magadnak egy nagyvilági pillanatot!" - szól az aktuális mantra.


Egy húszéves teória életre kel 

Bármennyire meglepő, az, hogy a champagne és a retek tökéletes párost alkotnak, már több évtizede bizonyított tény. Jacques Puisais, a neves kémikus, borász, gasztronómus és filozófus, aki társalapítója volt a hetvenes években az izl(el)és és a táplálkozás viselkedéstanát kutató Institut du Goût nevű intézménynek, számos tanulmányt írt az étel-bor párosításról. 

A Decanter kérdésére válaszolva elmagyarázta, hogy a pezsgő-retek párosítás többek között a mindkettőt jellemző “csípősség” miatt működik - a pezsgőben lévő szén-dioxid szúróssá teszi az italt amellett, hogy más, komplex aromákat is felszínre hoz. A retek ízét még csípősebbnek érezzük, ha kis sóval és vajjal fogyasztjuk. Emiatt a pezsgő a retek után kevésbé tűnik szúrósnak. Hozzáteszi még 93 évének bölcsességével: “Az étel-bor párosítás nem feltétlenül bonyolult. Az életben minden olyan egyszerű, csak hallgassunk arra, mit súg az étel .” 


Sokak számára mégis új felismerés, amelyet a rendkívüli túlkínálatnak és a kijárási korlátozások miatt elindított online pezsgőkóstolásoknak köszönhetnek.  

A nagy házak képviselői elismerik, hogy egyedül, a képernyő előtt emelni poharunkat egyáltalán nem természetes egy ilyen nemes ital esetében, amely egyben a könnyedség és kedélyesség megtestesítője. De

nincs sok választásuk,

jelenleg ez az elsődleges módja annak, hogy kapcsolatban maradhassanak vásárlóikkal. 

Távkóstolás a gyakorlatban 

A virtuális degusztációhoz a palackokat előre megküldik az érdeklődőknek az esemény belépési kódjával és egy kóstolási útmutatóval együtt. 

A Franciaországból és a világ minden tájáról bejelentkező résztvevők egy fárasztó (táv)munkanap után elővesznek két palack - az előzetesen közölt hőmérsékletre behűtött - pezsgőt és a számítógép mellé készítenek egy tálcát a következő kísérőkkel: néhány grissini, egy szelet füstölt lazac, némi szárított sonka, egy darabka érett comté sajt és... pár szem piros retek. 


Az idén 260 éves Delamotte ház vezetője, Didier Demond egy 20 évvel ezelőtti kiállításon kapta a tippet Puisais-től. “Nem tudtam eldönteni, hogy viccel vagy komolyan gondolja. De azért kipróbáltam és azonnal meggyőzött. Azóta, bár szeretem a kaviárt is, minden héten fogyasztok pezsgőt a saját kertemben termett retekkel.” 

A retek, sok más erénye mellett, ráadásul olcsó és még csak nem is hízlal - mit veszthetünk, ha kipróbáljuk? 

Forrás: L`Union, Decanter