Pályaudvaron csak muszájból fogyasztunk vagy vásárolunk élelmiszert és akkor is inkább az ismert láncokat részesítjük előnyben. Pedig alig néhány évtizede még minden valamirevaló vasútállomáson működött a köznyelvben csak restiként emlegetett Utasellátó étterem vagy büfé - ahol a korabeli viszonyoknak megfelelő, korrekt vendéglátás zajlott.
Ha még ennél is távolabbra tekintünk vissza, lelki szemeink előtt megjelenik az Agatha Christie által halhatatlanná tett Orient Expressz, amely a vasúti közlekedés hőskorában maga volt a luxus, nem véletlenül nevezték guruló palotának is.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/OE-02-FB-770x_.jpg?token=e885ffe69e440413ed7da6ee2b169d34)
1883-ban indult útjára az első szerelvény Párizsból az akkori Konstantinápolyba, a 76 órás út során az utasok idejük java részét a bárban és az étteremben töltötték, amelyek sem az enteriőr, sem a felszolgált étel- és italkülönlegességek tekintetében nem maradtak el a legnevesebb párizsi szállodák nívójától.
A resti születése
Az 1800-as évek végén épültek azok a pályaudvari éttermek, ahol indulás előtt vagy érkezés után a módosabb utazók költhették el ebédjüket, vacsorájukat vagy akár reggelijüket, bonyolíthattak le üzleti megbeszéléseket vagy romantikus randevúkat egy csésze kávé vagy egy üveg pezsgő mellett.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Nyugati-Fortepan-Bauer-Sandor-770x_.jpg?token=7ae4a013755ef686f3ef6f56c3a60657)
A Nyugatiban és a Keletiben is üzemelt étterem, az előbbi helyén ma a világ egyik legszebbjének választott McDonald’s van, az utóbbi pedig az Utasellátó Vállalat megszűnése után Baross Étterem néven működött egészen a közelmúltig.
Ha körülnézünk Európában,
manapság is találunk patinás pályaudvari éttermeket, amelyek a századelő szellemiségében maradtak fenn vagy születtek újjá.
A térből adódó sajátos építészeti stílus (vasszerkezet, árkádok) és korhű dekoráció (freskók, faborítás, csillárok, réz, márvány, bársony) jellemzik ezeket a helyeket, valóságos időutazás ez a kosztümös filmekből ismerős világba.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Booking-Office-1869-02-FB-770x_.jpg?token=842c634c84b55fa5c2e87725a9f5d2f6)
A londoni St Pancras állomáson a Renaissance hotel minden étterme, kávézója, bárja szerves egységet alkot a pályaudvarral. Közülük a legújabb a novemberben nyitó Booking Office 1869, amely a 19. században eredetileg jegypénztárként működő csarnokban kap helyet.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/1e-klas-01-FB-770x_.jpg?token=adac85c3dd722906d5bddca8cf9cba7f)
Az amszterdami központi pályaudvar 1881-ből származó art deco stílusú várójában működik a 1e Klas Grand-Café Brasserie, amely neve és eleganciát sugalló berendezése ellenére egy lazább hely, viszonylag jó ár-érték arányú étlappal.
A Kék Vonat
Azonban a legismertebb, filmekben is gyakran feltűnő vasúti étterem a mitikus Le Train Bleu a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron. Az 1900-ban épült étterem nevében a legendás Párizs-Ventimiglia járatnak állít emléket, amely 1868-tól kezdődően szállította előkelő utasait az Azúr-part városaiba. A műemlékké nyilvánított épület kedvelt forgatási helyszín: Luc Besson Nikitája vagy a Mr. Bean nyaral ikonikus éttermi jelenete is itt játszódik.
Noha kapott elismerést szakmai szervezetektől mint a vasúti vendéglátás legjobbja, az étteremkritikusok és a vendégek visszajelzései más képet festettek a hely gasztronómiájáról. Ezt megszívlelve
2018-ban felkérték tanácsadónak a 2-csillagos Michel Rostangot, hogy leheljen új életet az intézménybe - a színvonal azóta látványosan javult.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Train-Bleu-03-FB-770x_.jpg?token=8842ccae76baa7c80d2a899acf73d826)
Hagyománykövető, de modernizált étlapja bizonyos fogásoknál megtartja a showelemnek is beillő, ma már kevés étteremben látható angol szervizt: a flambírozást, a báránycomb szeletelését, a tatárbifsztek bekeverését a vendég szeme előtt, az asztalnál végzik a pincérek.
Újjászülető vasúti vendéglátás
A pályaudvarok rehabilitálása sok nagyvárosban prioritás, ennek érdekében az állomásokat egyre inkább átjárhatóvá teszik, hogy közösségi élettérként bekapcsolódjanak a környék vérkeringésébe. Gondosan megtervezett, diverz kereskedelmi és gasztronómiai kínálattal maga a pályaudvar válhat a helyiek körében is kedvelt helyszínné.
Ez néhány esetben annyira jól sikerült, hogy
a vasúti lokáció neves séfek érdeklődését is felkeltette.
A párizsi St Lazare pályaudvaron a Éric Frechon*** nyitott éttermet, Metzben a Terroirs de Lorraine-ben (a Bocuse d’Or győztes, MOF) Michel Roth** lotaringiai specialitásokat kínál, a rennes-i pályaudvar modern épületében pedig Christian Le Squer*** Paris-Brest nevű helyét találjuk.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Paris-Brest-Rennes-02-FB-770x_.jpg?token=7dd667e1102f80f9fe0b641689c1dab3)
A nagy sebességű hálózat kiépülésével a vasút rövidebb távokon sikeresen veszi fel a versenyt a légiközlekedéssel és ez a kapcsolódó szolgáltatások színvonalán is meglátszik. A Francia Államvasutak ma azon munkálkodik, hogy a vonatozást kulináris szempontból is vonzóvá tegye.
Főzőshow, megújult étlap, influenszerek
Jóllehet, az étkezőkocsi továbbra sem tör éttermi babérokra, de látszik a törekvés egy minőségi, szezonális és fenntartható választék kialakítására.
Az SNCF ehhez ügyesen választ partnereket, akik népszerűségük és szakmai hitelességük révén kellő publicitást biztosítanak a kampányoknak. Valószínűleg nem véletlen, hogy ebben a férfiak uralta szakmában nőket kértek fel, hogy adják arcukat az újdonságokhoz.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/TGV-menu-Neorestauration-770x_.png?token=a2a1f89f30a36d949df1af2b8532910e)
A TGV-k étkezőkocsijának étlapját Alexia Duchène jegyzi, aki a francia Top Chef szakács reality harmadik helyéig jutott. Azóta is izgalmas feladatok találják meg, séfként, szakácskönyv szerzőként és a közösségi médiában egyaránt sikeres, nemrégiben pedig azzal került a hírekbe, hogy nyíltan beszélt a vendéglátóiparban tapasztalható szexizmusról, zaklatásokról.
Ételeiben a szezonális zöldségek és a francia terroir jól ismert alapanyagai kapnak főszerepet.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/TGV-menu-01-F-S-770x_.png?token=b47465280a5d202b7694efec93f0e5ba)
A desszerteket az a Nina Métayer kreálta, aki fiatal kora ellenére az egyik legnagyobb név az újhullámos francia cukrászatban. Az SNCF számára mogyorópralinés, citromos és csokoládés édességeket tervezett.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Julie-Andrieu-JA-FB-770x_.jpg?token=299addca3d867dd5175de0b376fe6a92)
Julie Andrieu, népszerű televíziós műsorvezető, gasztroblogger és szakácskönyv szerző (budapesti látogatásáról ITT írtunk) az Intercités hálózat kampányához csatlakozott.
A fenntarthatóság jegyében az SNCF száműzte a műanyag flakonos ásványvizeket fedélzeti kínálatából,
helyette a L’Eau Neuve márkájú, újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolású víz kapható a vonatok fedélzetén.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/Chefs-de-gare-01-SNCF-FB-770x_.jpg?token=f67238b226c4608b0f951dd5a793b139)
A Chefs de gare (Séfek a pályaudvaron) programsorozat keretében minden évben országszerte 20 pályaudvar válik főzőbemutatók, kóstolások helyszínévé, a környékbeli vendéglátó iskolák, éttermek és egyesületek bevonásával.
Mi a helyzet itthon?
Az egykori Utasellátó Vállalat tevékenységi köréből a fedélzeti vendéglátást és az üzleti várók ellátását a MÁV-START vette át.
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/MAV-START-02-770x_.jpg?token=06e5bf144bdd0cdc6b5f3d5c7af65012)
Étkezőkocsi csak egyes nemzetközi járatokon, míg bisztrókocsi két kelet-magyarországi IC-n és nyári szezonban balatoni járatokon közlekedik. Az étlap ITT és ITT tekinthető meg - ugye ráférne, hogy egy tehetséges és kreatív hazai séf kicsit ráncba szedje?
![](https://magyarkonyhaonline.hu/storage/media/thumbnails/2021/10/26/utasellato-5-700x491-770x_.jpg?token=93c18205c8bfcd7a6c63e7499bc88aa9)