Cikkek

Orbán Szilvia

2021. február 5.

KFC , ColonelSanders , Sanders , ezredes , imázsváltás

Valahol az elmúlt években a KFC szelíd, ódivatú imázsfigurája vonzó szívtipróvá változott.

A Kentucky Fried Chicken alapítója és jelképe, Sanders ezredes vitathatatlanul egy amerikai ikon, aki viszont – egészen a legutóbbi időkig – nem éppen az ellenállhatatlan szexepiljéről volt híres. Nem tudni, eredetileg pontosan milyen indok állt az ezredes figurájának szexisebbé tétele mellett, de tény, hogy az utóbbi években megfigyelhető, hogy ilyen irányban változtak a KFC reklámkampányai. Minden 2017-ben kezdődött, egy „Az ezredes visszatér” című akcióval, amit az utóbbi időkben romantikus történetek, sőt, 2020 végén egy Lifetime-on sugárzott kisfilm is követett. Az, hogy a kedves öregúrból a korai 2000-es évek Brad Pittje váljon, valószínűleg nem kevés képzelőerőt igényelt a marketingesektől – és persze az elsőre megdöbbent KFC-fanoktól is.


Előzmények

A kétezres évek elején volt egy férfi sztriptíztáncos, művésznevén Roky Roulette, aki egy franciaországi turné során Sanders ezredes ruhájába bújt – igaz, a performansz jellegéből adódóan, elég rövid időre. Az előadó úgy emlékszik, hogy a műsorszámmal legalább 69 alkalommal állt színpadra. Úgy tudni, hogy ez volt

az első olyan nyilvános példa, ahol az ezredes az új, szexi karaktert hozta.

A szám ideje alatt Roulette nem csak táncolt és vetkőzött, de KFC-s termékeket is falatozott, sőt, ezekkel a közönséget is megkínálta.

„Évekkel ezelőtt kezdtem gondolkodni azon, mi az a két dolog, amit az emberek a legjobban imádnak csinálni” – utalt az evésre és a szexre az előadó. „A szexi Sanders ezredes mindkettőt megszemélyesíthette, így esett rá a választásom, és a műsorra remek visszajelzéseket kaptam. Hogy hogy tetszik a KFC új iránya? Szerintem briliáns.”

Az első lépések

A KFC 2017 tavaszán látott az ezredes imázs-változtatásához. Egy fiatal írót, Chatherine E. Kovach-ot keresték meg a Wieden+Kennedy reklámcégen keresztül azzal a kéréssel, hogy két hét alatt össze tudna-e rakni egy romantikus sztorit, amit az étteremhálózat ki tudna adni Anyák Napja alkalmából? Kovach napi munkája elvégzése után látott a történet megírásához, ami a viktoriánus Angliában játszódik, és amelyben az ezredes egy ifjú örökösnőt igyekszik meghódítani. Az írónő Sandersből egy tengerésztisztet fabrikált, állítólag azért, hogy még véletlenül se hasonlítsák össze figuráját az igazi Sanders ezredessel.

Sanders ezredes ugyanis egy valódi személy volt, azonban ezredesi rangja csak tiszteletbeli volt, nem volt katonai múltja.



Nincs megállás

A Kovach-féle történet (Tender Wings of Desire) bemutatását követő, áhítattal vegyes sokk után folytatódott az „Ezredes visszatér” kampány, amiben Sanderst továbbra is, állhatatosan, szexi tulajdonságokkal felruházva ábrázolták. A teljesség igénye nélkül, kiadtak például egy randiszimulátor-játékot (I love you Colonel Sanders), de bemutattak egy indokolatlanul dögös és vicces virtuális influenszer ezredest is, aki egy időre még a KFC hivatalos Insta-profilján is átvette az irányítást.


Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy tavaly Anyák Napjára akár „Chickendales” táncosokat is lehetett ajándékozni egy időlegesen működő weboldalon keresztül.


Célpontban a fiatalok

A tavaly év végén bemutatott, tévés minisztori (A recipe for seduction) főszerepét egy USA-ban kedvelt színész-műsorvezető, Mario Lopez kapta, és bár a kisfilmet eredetileg tavasz végére szánták, a világjárvány miatt végül karácsonykor került a Lifetime csatorna műsorára.


A tévének volt öniróniája, ugyanis a történet erősen parodizálta a Lifetime-filmekre jellemző szirupos stílust, de a közönség kedvelte a megszemélyesített szexi ezredest – csakúgy, mint a korábbi próbálkozásokat. Leginkább az influenszer és a randiszimulátor Sanders aratott osztatlan sikert, és a nagyközönség egyre inkább elkapta a fonalat.

Az új, titokzatosan szexi, hipszter ezredessel a fiatalok is könnyebben megtalálták a hangot, és a karakter egyre több kreatív alkotás megszületését inspirálta: sorra jöttek ki a fanfiction írások, képzőművészeti kreációk, szívdöglesztő halloweeni és cosplay jelmezek.


És hogy mi várható? Az biztosan nem, hogy a karakter új, csábos verziója hamarosan a feledés homályába vész. Ha abból indulunk ki, hogy mind az első novella, mind a decemberben bemutatott film egy gyors döntés és megvalósítás eredménye volt, számíthatunk rá, hogy ez az attitűd idén további „gyöngyszemekben” is testet ölt még, s talán nem is annyira sokára. Az étteremhálózat eladási adatai alapján ugyanis az Anyák Napja lehet a cég kedvenc napja, ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a karácsony is különleges helyet foglal el a KFC-kultúrában. Az első próbálkozások tehát sikeresek voltak, a film ráadásul nem kapott végleges lezárást, így joggal várható, hogy ez az új, bizarr karakter 2021-ben is visszatér.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra

Kapcsolódó cikkek