Pályaudvaron csak muszájból fogyasztunk vagy vásárolunk élelmiszert és akkor is inkább az ismert láncokat részesítjük előnyben. Pedig alig néhány évtizede még minden valamirevaló vasútállomáson működött a köznyelvben csak restiként emlegetett Utasellátó étterem vagy büfé - ahol a korabeli viszonyoknak megfelelő, korrekt vendéglátás zajlott.
Ha még ennél is távolabbra tekintünk vissza, lelki szemeink előtt megjelenik az Agatha Christie által halhatatlanná tett Orient Expressz, amely a vasúti közlekedés hőskorában maga volt a luxus, nem véletlenül nevezték guruló palotának is.
1883-ban indult útjára az első szerelvény Párizsból az akkori Konstantinápolyba, a 76 órás út során az utasok idejük java részét a bárban és az étteremben töltötték, amelyek sem az enteriőr, sem a felszolgált étel- és italkülönlegességek tekintetében nem maradtak el a legnevesebb párizsi szállodák nívójától.
A resti születése
Az 1800-as évek végén épültek azok a pályaudvari éttermek, ahol indulás előtt vagy érkezés után a módosabb utazók költhették el ebédjüket, vacsorájukat vagy akár reggelijüket, bonyolíthattak le üzleti megbeszéléseket vagy romantikus randevúkat egy csésze kávé vagy egy üveg pezsgő mellett.
A Nyugatiban és a Keletiben is üzemelt étterem, az előbbi helyén ma a világ egyik legszebbjének választott McDonald’s van, az utóbbi pedig az Utasellátó Vállalat megszűnése után Baross Étterem néven működött egészen a közelmúltig.
Ha körülnézünk Európában,
manapság is találunk patinás pályaudvari éttermeket, amelyek a századelő szellemiségében maradtak fenn vagy születtek újjá.
A térből adódó sajátos építészeti stílus (vasszerkezet, árkádok) és korhű dekoráció (freskók, faborítás, csillárok, réz, márvány, bársony) jellemzik ezeket a helyeket, valóságos időutazás ez a kosztümös filmekből ismerős világba.
A londoni St Pancras állomáson a Renaissance hotel minden étterme, kávézója, bárja szerves egységet alkot a pályaudvarral. Közülük a legújabb a novemberben nyitó Booking Office 1869, amely a 19. században eredetileg jegypénztárként működő csarnokban kap helyet.
Az amszterdami központi pályaudvar 1881-ből származó art deco stílusú várójában működik a 1e Klas Grand-Café Brasserie, amely neve és eleganciát sugalló berendezése ellenére egy lazább hely, viszonylag jó ár-érték arányú étlappal.
A Kék Vonat
Azonban a legismertebb, filmekben is gyakran feltűnő vasúti étterem a mitikus Le Train Bleu a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron. Az 1900-ban épült étterem nevében a legendás Párizs-Ventimiglia járatnak állít emléket, amely 1868-tól kezdődően szállította előkelő utasait az Azúr-part városaiba. A műemlékké nyilvánított épület kedvelt forgatási helyszín: Luc Besson Nikitája vagy a Mr. Bean nyaral ikonikus éttermi jelenete is itt játszódik.
Noha kapott elismerést szakmai szervezetektől mint a vasúti vendéglátás legjobbja, az étteremkritikusok és a vendégek visszajelzései más képet festettek a hely gasztronómiájáról. Ezt megszívlelve
2018-ban felkérték tanácsadónak a 2-csillagos Michel Rostangot, hogy leheljen új életet az intézménybe - a színvonal azóta látványosan javult.
Hagyománykövető, de modernizált étlapja bizonyos fogásoknál megtartja a showelemnek is beillő, ma már kevés étteremben látható angol szervizt: a flambírozást, a báránycomb szeletelését, a tatárbifsztek bekeverését a vendég szeme előtt, az asztalnál végzik a pincérek.
Újjászülető vasúti vendéglátás
A pályaudvarok rehabilitálása sok nagyvárosban prioritás, ennek érdekében az állomásokat egyre inkább átjárhatóvá teszik, hogy közösségi élettérként bekapcsolódjanak a környék vérkeringésébe. Gondosan megtervezett, diverz kereskedelmi és gasztronómiai kínálattal maga a pályaudvar válhat a helyiek körében is kedvelt helyszínné.
Ez néhány esetben annyira jól sikerült, hogy
a vasúti lokáció neves séfek érdeklődését is felkeltette.
A párizsi St Lazare pályaudvaron a Éric Frechon*** nyitott éttermet, Metzben a Terroirs de Lorraine-ben (a Bocuse d’Or győztes, MOF) Michel Roth** lotaringiai specialitásokat kínál, a rennes-i pályaudvar modern épületében pedig Christian Le Squer*** Paris-Brest nevű helyét találjuk.
A nagy sebességű hálózat kiépülésével a vasút rövidebb távokon sikeresen veszi fel a versenyt a légiközlekedéssel és ez a kapcsolódó szolgáltatások színvonalán is meglátszik. A Francia Államvasutak ma azon munkálkodik, hogy a vonatozást kulináris szempontból is vonzóvá tegye.
Főzőshow, megújult étlap, influenszerek
Jóllehet, az étkezőkocsi továbbra sem tör éttermi babérokra, de látszik a törekvés egy minőségi, szezonális és fenntartható választék kialakítására.
Az SNCF ehhez ügyesen választ partnereket, akik népszerűségük és szakmai hitelességük révén kellő publicitást biztosítanak a kampányoknak. Valószínűleg nem véletlen, hogy ebben a férfiak uralta szakmában nőket kértek fel, hogy adják arcukat az újdonságokhoz.
A TGV-k étkezőkocsijának étlapját Alexia Duchène jegyzi, aki a francia Top Chef szakács reality harmadik helyéig jutott. Azóta is izgalmas feladatok találják meg, séfként, szakácskönyv szerzőként és a közösségi médiában egyaránt sikeres, nemrégiben pedig azzal került a hírekbe, hogy nyíltan beszélt a vendéglátóiparban tapasztalható szexizmusról, zaklatásokról.
Ételeiben a szezonális zöldségek és a francia terroir jól ismert alapanyagai kapnak főszerepet.
A desszerteket az a Nina Métayer kreálta, aki fiatal kora ellenére az egyik legnagyobb név az újhullámos francia cukrászatban. Az SNCF számára mogyorópralinés, citromos és csokoládés édességeket tervezett.
Julie Andrieu, népszerű televíziós műsorvezető, gasztroblogger és szakácskönyv szerző (budapesti látogatásáról ITT írtunk) az Intercités hálózat kampányához csatlakozott.
A fenntarthatóság jegyében az SNCF száműzte a műanyag flakonos ásványvizeket fedélzeti kínálatából,
helyette a L’Eau Neuve márkájú, újrahasznosított és újrahasznosítható csomagolású víz kapható a vonatok fedélzetén.
A Chefs de gare (Séfek a pályaudvaron) programsorozat keretében minden évben országszerte 20 pályaudvar válik főzőbemutatók, kóstolások helyszínévé, a környékbeli vendéglátó iskolák, éttermek és egyesületek bevonásával.
Mi a helyzet itthon?
Az egykori Utasellátó Vállalat tevékenységi köréből a fedélzeti vendéglátást és az üzleti várók ellátását a MÁV-START vette át.
Étkezőkocsi csak egyes nemzetközi járatokon, míg bisztrókocsi két kelet-magyarországi IC-n és nyári szezonban balatoni járatokon közlekedik. Az étlap ITT és ITT tekinthető meg - ugye ráférne, hogy egy tehetséges és kreatív hazai séf kicsit ráncba szedje?