Hírek

Orbán Szilvia

2021. szeptember 6.

húsfogyasztás , vegán , lobbi , brit , reklám , kampány , hirdetés

A brit reklámhatóság szerint nem helytállóak a vegán szervezetek által benyújtott panaszok, amiket egy húsreklám miatt tettek.

A brit reklámhatóság – Advertising Standards Authority (ASA) – elutasította a hozzá eljuttatott hivatalos panaszokat, amelyeket több vegán szervezet tett egy, a húsevés előnyeit hangoztató reklámkampány miatt, írja az Independent. Az állati eredetű élelmiszerektől tartózkodó csoportok több ponton is támadták a hirdetéseket.

A PETA, és még másik hét vegán szervezet összesen közel 500 panaszt nyújtott be a hatósághoz azzal, hogy az ominózus reklám félrevezető, tekintve, hogy szerintük arra utal, hogy a hús- és tejtermékfogyasztás a kiegyensúlyozott étrend alapfeltétele.


A vitát kiváltó, „Eat Balanced” nevet viselő reklám mögött a Mezőgazdasági és Kertművelés-fejlesztési Tanács (AHDB) áll. A kampány még januárban futott a brit televízióban, és lényegében arról szólt, hogy a vörös húsok és a tejtermékek milyen remek B12, illetve fehérjeforrások.

„Annyi minden van az asztalunkon pillanatnyilag… De van itt valami, aminek biztos helye lesz rajta. Annyira természetes: csak az eső kell hozzá – és a növényekből, amiket az ember képtelen hasznosítani, valami csodálatos születik” – hangzik el a kifogásolt reklámban.

Közben a képsorokon csodás, zöldellő mezőkön tehenek legelésznek és disznók hűsölnek. Még egy önfeledten futkározó gyerek sziluettje is feltűnik. Aztán megjelenik a felirat: „A B12 segít a fáradtság és kimerültség csökkentésében. A fehérje hozzájárul a csontok egészségéhez.”A tévés reklám mellett a kampány részeként online hirdetések is futottak. Az egyik ilyenben volt olvasható az alábbi, kifogásolt mondat:

„A marha-, sertés- és bárányhús, illetve a tej B12-t – egy olyan nélkülözhetetlen tápanyagot – tartalmaz, amely a vegán étrendből alapvetően hiányzik. Kattintson a részletekért.”

A reklámhatósághoz benyújtott panaszok azt állították: a kampány félrevezetően azt sugallta, hogy a B12 beviteléhez elengedhetetlen a hús- és tejtermékfogyasztás. A vegán szervezetek azt is kifogásolták, hogy a tipikus brit állattartást idealizálva ábrázolták, tekintve, hogy szerintük a tejelő, illetve húsállatok életkörülményei egyáltalán nem ilyen álomszerűek az Egyesült Királyságban.

A kampányban elhangzó, „természetes” szóról is megvolt a tiltakozók véleménye: a panasztevők úgy gondolják, hogy például a borjak erőszakos elválasztása a tehenektől, és a sertések farkának kurtítása egyáltalán nem nevezhető természetesnek.


A reklámok mögött álló ADHB – egy farmerek által alapított, nem kormányzati, nyilvános testület – azzal érvel, hogy a kampány annak az általános, fogyasztói tévhitnek az eloszlatását célozta, ami szerint az Egyesült Királyságban előállított tejtermékek és vörös húsok fenntarthatósági jellemzői nem megfelelőek a globális termeléssel összevetve.

A benyújtott panaszokat az ASA néhány nappal ezelőtt elutasította, azzal, hogy egyik hirdetés sem volt félrevezető, és a testület tovább folytathatja a kampányát, változatlan formában.

„A reklámok nem állították, hogy az emberek nem tudnak kiegyensúlyozottan és egészségesen táplálkozni hús- és tejtermékek fogyasztása nélkül” – indokolt a hatóság, hozzátéve, hogy a megfogalmazás, miszerint „a B12 a vegán étrendben alapvetően nincs jelen”, tényszerű és helytálló. „Utalunk a Nemzeti Népegészségügyi Szolgálat (NHS) iránymutatására, amely kimondja: a B12 vitamin természetes formában kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található, ezért a vegán étrendet követők számára vitaminnal dúsított ételek, illetve étrendkiegészítők fogyasztása ajánlott.”


A reklámhatóság indoklásában arra is kitért, hogy a brit mezőgazdasági minisztérium adatai szerint a brit szarvasmarha-tenyésztő farmok 87 százaléka – teljesen, vagy legalább részben – szabadtartásban működik, még inkább igaz ez a juhtartásra, de a sertéstartás egy részére is – ezért ezt a vádat is elutasították.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra