Hírek

Orbán Szilvia

2022. március 30.

A Fast Company listáján idén is az ágazat leginkább figyelemreméltó, újító szemléletű vállalatai kaptak helyet.

Az év leginnovatívabb, az élelmiszerágazatban tevékenykedő vállalkozásai között találunk mezőgazdasági úttörőt, dizájncéget, kávé- és tésztaújítót is.

Íme pár példa: San Francisco ad otthont annak a mesterséges intelligenciával (AI) és robotikával foglalkozó cégnek, amely a gazdálkodás automatizálásán munkálkodik. A Farmwise Labs tavaly egy, azóta már bérelhető gyomláló robottal állt elő, ami képes a haszonnövény és a gaz megkülönböztetésére. Eközben egy izraeli vállalat, a Groundwork BioAg azon munkálkodik, hogy egy különleges oltással valósulhasson meg az egységnyi területről kinyerhető maximális – és egészséges – termésmennyiség, a környezetszennyező foszfor használata nélkül. A Benson Hill nevű génmódosítással foglalkozó cég is felkerült a listára, ez a csapat egy különösen magas fehérjetartalmú szójabab megalkotásán munkálkodik; tevékenységük kulcsfontosságúvá válhat a kor trendjének számító húspótló megoldások további térhódításával. Az indiai AgroStar pedig egy olyan közösségi hálót hozott létre, ahol farmerek és gazdálkodók oszthatják meg egymással tapasztalataikat és ismereteiket.



Kóstolható újítások is bőven akadnak az ágazatban: a Jot kávékoncentrátumához csak vizet vagy tejet kell adni, és máris iható a tökéletes fekete. A Caulipower gluténmentes, karfiolból készített – és állítólag az igazi ízéhez döbbenetesen hasonlító – tésztát fejlesztett, Az Oishii az eperből csinál luxuscikket, a finn Gold&Green Foods zabból készít magas proteintartalmú húsalternatívát és gint, míg a Barcel tüzes tortilla chips-ének csinált – a korszellemhez igazodva – nagy port kavaró marketingkampányt.

A Fast Company több ágazatra kiterjedő, globális, teljes listája (528 vállalattal) ITT tanulmányozható, most mutatjuk a gasztroágazat TOP10-jét:

1. Farmwise Labs


A robotikával és AI-technológiával foglalkozó vállalat a farmok automatizálásán munkálkodik. A fiatal cég 2020-ban alkotta meg Titán névre hallgató, egyedülálló gyomláló robotját, amely képes megkülönböztetni a kártékony gazt a haszonnövénytől. Ahelyett, hogy magát a robotot értékesítené, a csapat inkább Titán szolgáltatásait árulja a gazdálkodóknak, akik egy hektárnyi kigyomlált veteményért 200 dollárt fizetnek. A Farmwise – jelenleg – dologra fogható, 12 robotját az USA top20 zöldségtermelőjének már a fele használja.

2. Caulipower


A Los Angeles-ben működő vállalat karfiolból és édesburgonyából készíti gluténmentes tésztáit. Az alig négyéves múlttal bíró cég eddigi leghíresebb dobása talán a karfiolalapú pizza volt, de csillaga továbbra is fénysebességgel ível felfelé: 2020-ban a Caulipower 101 millió dolláros eladást produkált, és a következő évben bevezette azóta szintén elhíresült tésztáit is, amelyeket az Egyesült Államokban már 25 ezer kiskereskedőnél lehet beszerezni. Az új tésztát a boltok hűtőpultjaiban kell keresni, és állítólag külsőre, érzetre és ízre is megtévesztésig hasonlítanak a búzából készült „eredetihez”.

3. Groundwork BioAG


Az izraeli cég költséghatékony és környezetbarát oltóanyagot – Rootella – fejlesztett ki. A természetben is előforduló, gombából kivont anyag javítja a hasznonnövény stressztűrő- és ellenállóképességét, ezáltal nagyban növeli a terméshozamot, anélkül, hogy a gazdáknak aggódnia kellene a foszfor káros, elsősorban vízszennyező hatásai miatt. 2021-ben a vállalat már megtriplázta előző évi bevételeit, és már technológiája AI-automatizálásán dolgozik, azonban áraik még mindig megfizethetőek, és szolgáltatásuk öt kontinensen elérhető.

4. Jot


A coloradói vállalat alig másfél évvel ezelőtt állt elő innovatív koncepciójával, egy olyan kávékoncentrátummal, amely 20-szor erősebb, mint egy átlagos kávé, és amelyből elég csupán egy kanálnyit vízbe vagy tejbe keverni, és máris kész a minőségi fekete. A koncentrátumot bárki megvásárolhatja, a folyadék pedig – a környezetterhelés csökkentése miatt – üvegpalackos csomagolást kapott. Az azóta eltelt időszak alatt a Jot körülbelül 10 millió dollárt érő Ultra Coffee-t adott el, közben pedig egy különálló, úttörő kávékategóriát hozott létre.

5. Oishii


A New York-i bázisú cég a Fast Company megfogalmazása szerint „az eprek Teslája”. Az Oishii eprei ugyanis mézédesek, olyannyira, hogy sokan inkább cukorkának mintsem gyümölcsnek tartják. Az exkluzív csemege eredetileg csakis frissen szedve elérhető az USA északkeleti régiójában, nyár elején, csupán három héten át – a társalapítók, Hiroki Koga és Brendan Somerville ezen akartak változtatni. Az Oishii vertikális gazdálkodásban termeszti japán csodaepreit, ezzel pedig a vállalkozás ökolábnyoma egy hagyományos farmmal összevetve jóval kisebb, ráadásul rovarirtószerekre sem kell költeni. Az ízes bogyók árát ugyanakkor eléggé megkérik – 8 darabért 50 dollárt – és a cég alapvetően séfeknek értékesít, bár szerződött partnereiken keresztül New York, New Jersey és Los Angeles lakossági megkereséseit is teljesítik. Az Oishii jelenleg bővítésen és az országos szállítás megvalósításán dolgozik.

6. Barcel


Bár a fűszeres mexikói tortilla chips, a Takis már legalább 20 éve jelen van a piacon, a márka valójában csak a közelmúltban robbant nagyot a fiatalok körében. A napjainkra kulttermékké vált rágcsa persze okosan meglovagolta a csípős snacktrendet, de igazán népszerűvé az a 2020-as Jalapeno Challenge tette, ami akkoriban szinte letarolta a TikTokot. A kihívás lényege az volt, hogy a fiataloknak le kellett magukat filmezni, miközben krémsajttal és Takis-szal töltött jalapeno paprikát ettek. Tavaly nyáron újabb, influenszer kampányt indítottak (Takis Fuego), amelyhez sikerült megnyerniük a tinik két, közösségi médiában tevékenykedő szupersztárját, Charli D’Ameliót (TikTok) és Tyler „Ninja” Blevins-t (Twitch). A kampányhoz köthető videók eddig már több mint 500 millió megtekintést hoztak csak a TikTok platformján.

A márka nem fél a vihartól sem: a Takis brit piacra történő, szeptemberi bevezetéséhez botrányos médiahacket terveztek „Hallgass az utálkozókra!” címmel, amelyben egyenesen azt javasolják a potenciális vásárlóknak, hogy ne kóstolják meg a chips-et, mert ezzel kockáztatják az egészségüket. (A brit parlament ugyanis azt tervezi, hogy korlátozza azoknak a termékeknek a reklámozását, amelyeknek magas a zsír-, só- vagy cukortartalma.) Más hirdetésekben pedig egy Takis chips elhomályosított fotója szerepel, „explicit tartalom” figyelmeztetéssel.

A márka folyamatosan piaci részesedése bővítésén fáradozik: más márkákkal köt együttműködést, és új termékcsoportokat von be a csípős Takis ernyője alá.

7. Gold&Green Foods 


Míg más vállalatok a zabban csak a növényi tejpótlót látják, addig a finn vállalat egy fehérjedús húsalternatívát. A Gold&Green Európában már ismert sokoldalú, Pulled Oats nevű termékéről, de közben állandóan újabb piacokat keres. Újabban az USA a célpont, ezért összállt a Sysco nevű forgalmazócéggel, ennek eredménye pedig, hogy a fogyasztásra kész Pulled Oat termékek már az amerikai fogyasztók számára is elérhetővé váltak. Emellett tavaly a TacoBell összes brit gyorséttermében is megjelentek a Gold&Green termékekkel készített tacók.

8. Pod Foods


A cég lényegében egy applikáció segítségével köti össze a startup márkákat és a kereskedőket, amelynek igazi nyertesei a boltokban mindig újdonságokra vadászó vásárlók. A kétéves, austini nagykereskedelmi piactér lehetőséget biztosít arra, hogy a kiskereskedők, élelmiszerbolt-láncok és házhozszállító cégek feltörekvő márkák termékeivel találkozhassanak, így az általuk felfedezett áruk végső soron megjelenhessenek a vásárlói kosarakban is. A vállalat jelenleg több mint ezer új élelmiszermárkával dolgozik együtt.

9. AgroStar

A nyolcéves múltra visszatekintő AgroStar a közösségi háló, az oktatási platform és az e-kereskedelmi kirakat tulajdonságait egyesíti magában. A többnyelvű felületet jelenleg mintegy 5 millió gazdálkodó használja Indiában arra, hogy saját dialektusában beszélgessen egymással, oktatóanyagokat tanulmányozzon, új technológiákkal ismerkedjen, naprakész adatokhoz, hasznos tanácsokhoz jusson, illetve hogy új termékeket vásároljon.


A platform kereskedelmi szekciójában sajátmárkás, AgroStar vetőmagokat és növényvédőszereket is lehet vásárolni, akár hangfelismeréssel is, amely a sokszor írástudatlan indiai gazdáknak nagy segítség. Az online rendelésfelvétel kiegészítéseként, a bankszámlával nem rendelkező farmerek érdekében az AgroStar az elmúlt hónapokban 1000 boltot is nyitott, ahol a betérők készpénzért vásárolhatnak.

10. Benson Hill


A tízéves, amerikai vállalkozás 2021-ben dobta piacra Ultra High Protein nevű, genetikailag módosított szójababját. A fenntartható és tápláló növény egyaránt használható állati takarmányozásra, főzőolaj alapanyagként, de még húsalternatívaként is. A cég 2021-ben 70 ezer hektár új szójababot vetett (ezzel 133%-os növekedést produkált), és elindította saját szójababolaj márkáját, a Verit. A következő hónapokban pedig várható, hogy megjelenik a vállalat új fehérje márkája, a Truvail, amelyet elsősorban az alternatív húsok piacára szánnak. A Benson Hill nemrégiben kutatóüzemet is nyitott, és becsült tavalyi bevétele 145 millió dollár.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra