Hírek

Gonda Mariann, kép: Burger King

2020. december 14.

A Burger King tagadhatatlanul a virális marketingakciók nagymestere: a megszokottól eltérő, olykor önmagát sem kímélően humoros és empatikus üzenetei rendre nagyot mennek az online térben.

Néhány hete azzal hívta fel magára a figyelmet szerte a világban, pontosabban a világhálón, hogy arra buzdította vásárlóit, rendeljenek a McDonald’s-ban. Vagy a többi étteremben, hiszen mindenki szorult helyzetben van a korlátozások miatt: mindegy, hogy nemzetközi lánc vagy független vendéglátóhely, egyaránt szüksége van a támogatásra.

A francia Burger King által közzétett szolidaritási felhívást szinte azonnal átvette a multi számos leányvállalata az Egyesült Királyságtól Romániáig, Dániától Olaszországig. 

Bár voltak hangok, amelyek cinikusnak és hatásvadásznak nevezték a tőkeerős nemzetközi vállalat kampányát, a többség lelkesen üdvözölte a nagyvonalúnak tartott gesztust, amellyel a cég a rá irányuló médiafigyelemből juttat versenytársainak is. 

Franciaországban a vendéglátóhelyek a jelenlegi információk szerint január 20-ig biztosan nem nyithatnak ki.

Sokan a túlélésük érdekében átálltak az elviteles értékesítésre, nekik szól a Burger King legújabb kampánya, amely szerves folytatása a korábbi, összefogásra buzdító akciónak: 

A mostani üzenet minden iróniát nélkülözve nyújt valódi segítséget a szerényebb marketing eszközökkel rendelkező vállalkozásoknak:

Nem csak Whopper van a világon


Van a Bocamexa tacoja, a Loumi’s salátái, a Popote borjúraguja, a Fufu rámenje, a La Pasta Tinto tésztái, az Oceanosa sushijai… Röviden, éttermek ezreinek különlegességei, amelyek megérdemlik ugyanazt az ismertséget, mint a Whopper. 

Ezért úgy döntöttünk, hogy mostantól nem posztolunk a szendvicseinkről, ehelyett az Instagram oldalunkat ezeknek az éttermeknek a rendelkezésére bocsátjuk. Amíg a vendéglátóhelyek nem nyithatnak ki újra, ingyen helyezhetik el hirdetésüket az oldalunkon. 

Éttermes barátaink, ha szeretnétek élni a lehetőséggel, posztoljátok a specialitásotokat az Instagramon #WhopperAndFriends hashtaggel. 


Nem kellett kétszer mondani


Néhány óra leforgása alatt a posztot több ezren lájkolták és osztották meg a közösségi oldalakon, köztük a név szerint megemlített éttermek, akiknek sejtésük sem volt az ingyenreklámról, amíg valaki fel nem hívta rá a figyelmüket.

Arról nem szól a fáma, hogy milyen szempontok szerint esett a választás éppen ezekre a helyekre, annyit azonban megállapíthatunk, hogy kvázi ismeretlen vagy csak szűk körben ismert, de egyéniséggel bíró éttermekről van szó, az ország különböző pontjairól. A többi minden bizonnyal a szövegírók személyes preferenciáit tükrözi. 

Láthatóvá válni a Burger King France milliós követőtábora számára, ráadásul térítésmentesen - nem mindennapi lehetőség,

szépen gyarapodnak is a posztok #WhopperAndFriends hashtag alatt. Bízunk benne, hogy lesznek köztük olyanok is, amelyek aprópénzre tudják váltani a rájuk irányuló figyelmet.

Az unalomig ismételt hamburgerfotók után az oldal valóságos világkonyhai kavalkáddá lényegült át, amelynek már a nézegetése is beindítja a nyálelválasztást.

Ki gondolta volna, hogy a BK oldalán ilyesmit fogunk látni:

Homárrizottó, mézeskalácsos fánk, sonka, sajt, parasztkenyér


A legfrappánsabb poszt azonban kétségkívül a Bioburgeré, amely az eredeti szöveget az alábbiak szerint módosítva mond köszönetet a Burger Kingnek:

Nem csak Bioburger van a világon


Ott vannak a BK specialitásai is: a Whopper, a Bacon Lover, a King Deal Chicken (...). Nem kell bemutatnunk ezt az éttermet, amelynek a többiekhez hasonlóan helye van a piacon.

Ezért aztán köszönetet mondunk a BK-nek, aki visszavonult a saját Instagramjáról, hogy jelenleg zárva tartó éttermek ezreinek biztosítson megjelenési lehetőséget. BK-es barátaink, támogatunk benneteket. Mindannyian egy soha nem tapasztalt helyzetben vagyunk. Maradjunk szolidárisak.



Folyt.köv.?

Egyelőre nem tudni, hogy a többi ország tervezi-e követni a francia testvérvállalat példáját, mint az történt a november elejei hirdetés kapcsán. Ugyancsak érdekes lenne látni, hogy a többi, milliós követőtáborral rendelkező multi hajlandó lenne-e helyet szorítani maga mellett az online reflektorok fényében?

Az mindenesetre egyértelműnek tűnik, hogy a Burger King minden kreativitását latba vetve igyekszik eltávolodni a csak önmagával törődő, versenytársaival szemben kíméletlen, kizárólag a profitot szem előtt tartó közellenség imázsától. 

Mindez nem változtat a tényen, hogy a vitathatatlan innováció ellenére a gyorséttermi ételek többsége még ma sem illeszthető bele a kiegyensúlyozott táplálkozásba, és tényleg jobban járunk, ha variáljuk az étkezésünket - legyen a fenti reklámszlogen a mantránk: “Nem csak Whopper van a világon!”

Kapcsolódó cikkek