Cikkek

Gonda Mariann, kép: Burger King

2020. november 4.

Lehet szeretni vagy nem szeretni, a fast food vitathatatlanul része az étkezési kultúránknak. Az iparági óriások kampányaikkal milliókhoz, milliárdokhoz jutnak el, felelősségük óriási. Vegyük észre, amikor az üzenet túlmutat a gazdasági haszonszerzésen!

Rendelj a McDonald’s-nál - ezzel a címmel jelent meg vasárnap a Burger King francia leányvállalatának egész oldalas hirdetése a Journal du Dimanche című lapban.


A felhívás meghökkentő, akár poénnak is gondolhatnánk, a Burger King ugyanis évek óta játszik a humor és az önirónia húrjain és gyakran veszi célkeresztbe legnagyobb versenytársát.

De most nem viccelnek, a téma véresen komoly. Így szó a hirdetés szövege:

"Sosem gondoltuk, hogy egy nap ezt kérjük majd tőletek.

Mint ahogyan azt sem, hogy arra bátorítunk benneteket, hogy a KFC-nél, a Quicknél, az O’Tacos-nál, a Domino’s Pizzánál, a Subway-nél, az Eat Sushinál, a Pizza Del Arténél, a Hippopotamus-nál, a Pitayánál, a Sushi Shopnál, a Big Fernandnál, a Mamma Priminél, a Chez Michelnél, a Le Bistrot Basque-nál, a Café Kokomónál, a Yimánál… és a többi független étteremnél, akiket sajnos nem tudunk itt mind név szerint megemlíteni. Röviden, minden vendéglátással foglalkozó sorstársunknál (legyen az gyors vagy kevésbé gyors étterem).

Sosem gondoltuk, hogy ezt mondjuk valaha, de ma az emberek ezreit foglalkoztató éttermeknek szükségük van a támogatásotokra.

Tehát ha segíteni szeretnétek, továbbra is élvezzétek ételeinket otthon a házhozszállítás, az elviteles rendelés vagy a drive igénybevételével. Lehetőleg egy Whopperrel, de ha egy Big Mac-kel teszitek, már az sem rossz."


A gyorséttermi piacon példa nélküli, ugyanakkor nagyon is üdvözlendő ez a fajta szolidaritás. Az éttermek idén másodjára is kénytelenek bezárni, előrejelzések szerint Franciaországban egyharmaduk nem is lesz képes többé kinyitni. Ebben a rendkívül nehéz kontextusban, amely pénzügyileg és morálisan is megviseli az iparágat, egy kényelmes marketingbüdzsével rendelkező multi tömegekhez eljutó közérdekű üzenete valódi hatással lehet a fogyasztókra.

Jerôme Tafani, a Burger King France igazgatója szakmai oldalán az alábbiakkal egészítette ki az üzenetet:

"Ha valaki azt mondta volna nekem, hogy egy napon a konkurrenciát fogom reklámozni…

Az éttermeknek nem túlélniük, hanem ÉLNIÜK kell,

örömet szerezni, egy családias helyszínt biztosítani, ahol a vendég elégedettsége mindenek felett áll. Klasszikus és gyorséttermek dolgozóinak ezrei dolgoznak ezért szenvedéllyel és büszkeséggel - az ő munkájuk most veszélybe került.

Maszkban és fertőtlenítve, hónapok óta küzdünk mindannyian, hogy újraszülethessenek az öröm pillanatai és azokat teljes biztonságban élhessük meg együtt. Mégis újra be kell zárnunk éttermeinket, ugyanakkor sokan közülünk kidolgoztak új, érintésmentes értékesítési formákat, jusson eszünkbe használni őket!

Támogassanak bennünket és mindenki mást: rendeljenek a versenytársainknál (persze ne csak náluk…), a vendéglátás minden formáját meg kell menteni. A választási lehetőség egy privilégium, közös életformánk, segítsünk megőrizni!"


Az akció híre hamar túljutott az országhatárokon és pillanatok alatt nemzetközi kampánnyá nőtte ki magát:

másnapra felkerült a Burger King UK közösségi oldalára, mára pedig átvették az olasz, holland, dán, lengyel, svájci és román egységek is. A kör minden bizonnyal tovább bővül, az összefogásra buzdító üzenet minden olyan országban releváns lehet, ahol a járványügyi intézkedések részeként az éttermek bezártak.

Szép gesztus vagy morálisan megkérdőjelezhető színjáték?

A közösségi oldalakon a kampány vegyes fogadtatásra talált és néhol heves vitákat váltott ki. A kritikusok elítélik a szolidaritási felhívásnak álcázott ügyes marketingfogás cinizmusát és álszentségét, hiteltelennek tartva az egészségtelen étkezés és a fogyasztói társadalom szimbólumának tartott amerikai óriásvállalat kommunikációját.

A többség azonban üdvözli ezt a fajta társadalmi felelősségvállalást, amikor egy erős piaci szereplő befolyását latba vetve a teljes szektor érdekében szólal fel.

Sokan már csak újszerűsége, a megszokott reklámsémáktól markánsan különböző megközelítése miatt is szimpatizálnak a hirdetéssel. Az akció helyeslői megemlítik azt is, hogy a Burger King - csakúgy, mint a McDonald’s és a többi gyorséttermi lánc - franchise rendszerben működnek, egyes üzleteik függetlenek, ilyen értelemben ugyanúgy megszenvedik ezt az időszakot, mint a klasszikus vendéglátóhelyek. Nem beszélve a gyorséttermekben foglalkoztatott munkavállalókról, akik nem kevésbé szorulnak támogatásra, mint az önálló üzletek alkalmazottai, tulajdonosai.

Kapcsolódó cikkek