Gonda Mariann
2021. február 4.Bár egy tésztaétel elkészítése látszólag a legegyszerűbbek közé tartozik és épp ezért a gyors hétköznap esti vacsorák jolly jokere - a siker érdekében néhány alapszabályt érdemes betartanunk. A főzővíz legyen bőséges és lobogó, a tésztát időnként keverjük meg, hogy ne tapadjon össze és főként: ne főzzük túl! Ebben most egy olasz tésztás cég siet a segítségünkre a különböző tésztatípusokra kalibrált Spotify listákkal.
Vannak, akik kóstolgatással vagy ránézésre döntik el, megfőtt-e már a spagetti, pedig a gyártók nem véletlenül jelzik a csomagoláson, mennyi az adott tésztaféle ideális főzési ideje.
Az olaszok által szentírásnak tekintett “al dente” - a kívül már puha, belül még roppanós - pasta a forró szószba forgatva és azt felszívva éri el a tökéletes állagot.
Bízzunk bennük, még ha mi, magyarok esetleg nem is tekintünk istenkáromlásként egy enyhén túlfőtt tésztára.
Igen ám, de ez a fajta percre pontos precizitás nemcsak stresszes, hanem unalmas is tud lenni. Az idő túl rövid ahhoz, hogy más, érdemi elfoglaltságba kezdjünk, ahhoz viszont hosszú, hogy azt lessük, mikor jár le a telefonon beállított időzítő (köztudottan lassabban, amikor nézzük).
De tegyük fel, hogy minden másodpercet optimálisan kihasználó konyhatündérként közben épp elkészítjük a szószt, lereszeljük a sajtot, megterítünk, kirakjuk a mosogatógépet... - vagyis elvégezzük a napról napra ismétlődő, monoton teendőket, amiben a kényszerű otthonlétbe belefáradt ember, valljuk be, nem mindig talál örömet.
Buli a konyhában
A világ legnagyobb tésztagyártója, a Barilla (pontosabban az általa megbízott Publicis reklámügynökség) úgy gondolta, hogy kezdenie kellene valamit azzal a néhány perccel, amelyet termékeinek elkészítése igénybe vesz. Hiszen ez a kis idő kiválóan alkalmas arra, hogy a vásárlót megajándékozza némi kikapcsolódással és egyben növelje a szimpátiát a brand iránt.
A jó hangulathoz pedig a fülbemászó zenén keresztül vezet a legrövidebb út.
A Barilla olvasatában ez a főzési időnek megfelelő hosszúságú, ezáltal időzítőként is funkcionáló Spotify playlisteket jelent:
4 különböző tésztafajtához összesen 8 zenei válogatást, hogy mindenki találjon kedvenc tésztájához és zenei ízléséhez illő hallgatnivalót.
A blokkok összeállításával elsősorban az olasz közönség kedvét keresték, így az országban legnépszerűbb pop, hiphop, indie és klasszikus slágerek szerepelnek a listákon. Az olasz előadók közül Sfera Ebbasta vagy a Tutti Fenomeni dalai adnak zenei aláfestést a tésztafőzéshez, de olyan világsztárok is bekerültek a válogatásba, mint Jay-Z, Shawn Mendez vagy Harry Styles, a régiek közül pedig például a Beatles vagy a Beach Boys. A listákat időről-időre frissítik majd újabb dalokkal.
A virtuális lemezborítók tervezésére a Barilla olasz illusztrátorokat kért fel, akik színes és vibráló képi világot teremtettek a hanganyagokhoz. A zenéhez hasonlóan a vizuális megjelenés is eklektikus.
A beszédes nevű összeállításokat az alábbi linkeken lehet elérni:
9 perces playlistek spagettihez:
Mixtape Spaghetti (hiphop)
Top Hits Spaghetti (pop)
10 perces playlistek linguine tésztához:
Moody Day Linguine (indie)
Simply Classics Linguine (klasszikus slágerek)
11 perces playlistek fusillihez:
Boom Bap Fusilli (hiphop)
Timeless Emotion Fusilli (klasszikus slágerek)
11 perces playlistek pennéhez:
Best Song Penne (pop)
Pleasant Melancholy Penne (indie)
A Spotify előfizetéssel nem rendelkezők a YouTube-on találhatnak egy 9 perces spagettis playlistet, reggae stílusban.
Kellemest a hasznossal
A tésztamulti termékei iránt a járvány kezdete óta ugrásszerűen megnövekedett a kereslet - gondoljunk csak a tavaszi szigorítások okozta hisztériára -, amely azóta ugyan mérséklődött, de a korábbi évekhez képest magasabb szinten maradt. Kényszerűségből, unalomból, hobbiból
olyanok is elkezdtek főzni, akik eddig nem vagy csak nagyon ritkán.
Külső étkezési lehetőségek híján nagyobb szerepet kapott sokak életében a konyhai munka, az ételkészítéssel töltött idő.
A cég kísérlete arról szól, hogy ezt az időt
szórakoztatóvá tegye azok számára is, akiknek a főzés nem kikapcsolódás, hanem nyűg
- mindezt egy olyan időzítő formájában, amelynek még gyakorlati haszna is van. Nem mondanánk, hogy nélkülözhetetlen, de mindenképp kreatívabb, mint egy felhúzható konyhai óra vagy a telefonunk stoppere.
Az olasz márka nem az első, amely azt a módszert választotta, hogy a nevéhez köthető playlisteken keresztül igyekszik a popkultúra részévé válni. Korábban a KFC francia leányvállalata is készített már egy válogatást hiphop dalokból, amelyekben a brand neve szerepel és az amerikai Campbell Soups-nak is volt hasonló kampánya.
Ha nincs Spotify
Nem mindenkinek jönnek be ezek a streaming szolgáltatások, de sebaj, nem nagy ördöngősség összerakni egy-egy 9-10-11 perces listát a telefonunkon található számokból.
A konyhai időzítő kütyük között is vannak olyanok, amelyek nem sima csörgéssel, hanem zenével jelzik a tészta elkészültét. Közülük talán az egyik legeredetibb az Al Dente névre keresztelt gengszterfigura, szájából lógó szivarral, hóna alatt hegedűtokkal, lábán betontömbbel a jobb merülés érdekében.
Nincs más dolgunk, mint a tésztával együtt a forró vízbe dobni a maffiózót, aki harsányan (60 decibellel) dalra fakad a főzési idők leteltével.
A cérnametélthez szükséges 3 percnél a That’s Amore dallama csendül fel, tagliatellénél a 7. percnél megszólaló Keresztapa főcímzenét kell figyelnünk, a 9 perces spagettinél a Tarantella Napoletana figyelmeztet, 11 percnél pedig a Nabucco híres Rabszolgakórusának ismerős melódiája jelzi, hogy ideje leszűrni a tésztánkat. Dalos kedvű gengszterünket pedig egy hidegzuhany gyorsan elhallgattatja a következő használatig.