Ízvadászat » Alapanyagok

Csodaélelmiszer: a joghurt

Csodaélelmiszer: a joghurt

2014.01.14.  | M.O.

Több ezer éves, tápláló, erőt adó, tejérzékenyeknek is ajánlott, a fogyókúrák kedvelt alapanyaga. A joghurt magas tápértéke és kellemes ízének köszönhetően napi étrendünk egyik legfontosabb része.

Az első joghurtot valószínűleg a sumérok készítették a Kr. előtti negyedik évezredben, de magukénak vallják a törökök, bolgárok és más közép-ázsiai országok is. A nomád népek kecskebőr tömlőben szállították a friss tejet, amely kapcsolatba került a tömlő anyagával, a meleg hatására megerjedt, és ezt öntötték fel friss tejjel. Így keletkezett spontán módon az első joghurt.
A könnyű szállítás és tartósításnak köszönhetően a joghurt hamar elterjedt az ázsiai népek körében. A történészek szerint Dzsingisz Kán harcosainak kötelezővé tette a joghurt fogyasztását, mert a hagyomány szerint erőt adott a férfiaknak. Indiában az istenek italának tartották., Rómában az idősebb Plinius, hadvezér és tudós csodatevő szerként említi, a görög Galénosz gyomorbajokra adta, de a szervezet méregtelenítésére is ajánlotta. Ennek ellenére a 20. századig fogyasztása nem terjedt el Európában.
Ilyich Mechnikov Nobel-díjas ukrán mikrobiológus 1908-ban bebizonyította, hogy a joghurt fermentációja annak köszönhető, hogy a laktobacilusok a tejcukrot tejsavvá változtatják át. Az emberi szervezetre tett jótékony hatása is ennek köszönhető.

 

A joghurt, mint csodaszer

A joghurt szinte az egyetlen élelmiszer, amelyet bármilyen étrendben lehet fogyasztani és tejérzékenyek számára is ajánlott. Az emésztőrendszerre gyakorolt hatásának köszönhetően természetes védelmet nyújt a fertőzések és több megbetegedés ellen. Csökkenti a koleszterinszintet, segíti a zsírok lebontását és a gyógyszerek rossz hatását is csökkenti. Emellett magas a kalciumtartalma, így a csontok és fogak erősítésében is fontos szerepet játszik. A benne lévő fehérjék, zsírok és szénhidrátok energiával töltik fel a szervezetet. A fogyókúrázóknak is ajánlott, hiszen kevés kalóriát tartalmaznak és növelik a telítettség érzését. A és B vitamint, foszfort, magnéziumot, cinket és jódot is tartalmaz.

Joghurt a konyhában

Sok receptben megtaláljuk a joghurtot. Reggelire fogyaszthatjuk gyümölccsel, lekvárral, gabonapelyhekkel. Délben főzelékek és ragúk sűrítéséhez használhatjuk, de finom mártásokhoz, gomba, paradicsom, avokádó ízesítéséhez is. Sütemények, torták, fagylaltok készítésénél előszeretettel használják a szakácsok. Joghurtot érdemes házilag készíteni. A tejet forraljuk fel, hagyjuk kb. 40°C-ra visszahűlni, majd adjunk hozzá jó minőségű joghurtot. Egy liter tejhez kb. két decit keverhetünk. Az edényt tegyük meleg helyre, vagy konyharuhával bugyoláljuk be, hogy minél lassabban hűljön ki. Mintegy hat óra múlva a joghurt már fogyasztható.

És hol kapunk jó tejet és joghurtot? Top 10 tej című cikkünből megtudják.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ.

Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább