Cikkek

Orbán Szilvia

2021. január 1.

Kávés müzli, kombucha sör és savanyú káposzta – mi számíthat sikerre a következő évben az élelmiszerpiacon?

Ahogyan lassan lecseng a régi és kezdődik az új év, az ágazat elemzői sorra állnak elő olyan listákkal, amelyeken a következő hónapok meghatározó piaci folyamatait találgatják: mi lesz vajon 2021 kedvenc íze, termékcsoportja, szokása, vagy éppen itala?

Nemrég írtunk arról, hogy a McCormick & Co. is kiadta szokásos íz előrejelzését 2021-re, most pedig mutatjuk, milyen élelmiszer-trendeket jósol a Whole Foods csapata.


Radikális év volt – így fogalmazott a Whole Foods Market marketingvezetője, Sonya Gafsi Oblisk 2020-ról. Az amerikai áruházlánc, amely főként arról ismert, hogy előnyben részesíti a helyi és organikus termékeket, idén is kiadta előrejelzését a következő évben várható élelmiszeripari trendekről.

„A fogyasztói szokásokban számos radikális változás történt idén 2020-ban”

– magyarázta a szakember a FoodBusinessNews-ban. „Egyre több ember főz például újra, s több olyan terméket vásárolunk, amely a jólléthez és az egészséghez kapcsolódik, illetve a világjárványt megelőző időszakhoz képest jóval többen reggelizünk otthon. Az ágazat trendjei a kor lenyomatai, és ez alól a 2021-es tendenciák sem kivételek.”

Wellness és egészség


Az áruházlánc szakértői úgy vélik, hogy a fogyasztói érdeklődés megnövekedése az egészséges életmód és a wellness iránt majd még inkább

előmozdítja az olyan termékek piacát, amelyek az immunrendszer erősítését ígérik.

Azok a kereskedők és gyártók tehát, amelyek olyan termékeket kínálnak, amit az átlagemberek valamiért superfoodként tartanak számon, nyeregben érezhetik magukat. A probiotikumokat, az erőleveseket, vagy mondjuk a savanyú káposztát piacra dobó szereplők számára számos új lehetőség adódhat, vélik az elemzők. A C-vitaminos készítmények továbbra is keresettek lesznek, s hódítani fognak a gombák, illetve az úgynevezett adaptogén, vagyis stresszűző gyógynövények.

Felértékelődő reggelik


2021 a reggeli éve lesz – ez az étkezés a szakértők szerint kiemelt fontosságot kaphat, már csak azért is, mert sokan maradnak home office-ban, ez pedig azt is jelentheti, hogy az emberek tovább üldögélhetnek – akár munka közben is – a reggelijük felett. A palacsintakeverékek, a sous vide tojásfalatkák és a tojásalternatívák lehet az a három kategória, aminek piacán nagyobb fejlődés várható az előttünk álló következő néhány hónapban.

Center store termékváltás


A megfigyelők úgy látják, hogy az úgynevezett center store forma – az a hely a nagyáruházban, ahol egy kisebb területen a legtöbb alapélelmiszer beszerezhető, ha csak egy gyors bevásárlásra van idő – is újra divatba jöhet. Amennyiben az ügyes gyártó olyan termékkel áll elő, ami megragadja a vásárló igényét, ha az gyorsan tésztát, szószt vagy fűszert akar a kosarába dobni, nyert ügye van. Eljött a pálmaszív tészták, a vegán levesek és az almafával füstölt sók ideje.

Kávé – nemcsak pohárból


Minden, ami kávés, szintén menő lesz – legalábbis ezt várják az elemzők, akik szerint a termékfejlesztők egyre több termékbe csempészik majd bele a jól ismert aromát, így újabb csokik, granolák, smoothie-k és alkoholos italok válhatnak népszerűvé a kávé íze által. A Whole Foods például még idén tervezi, hogy kijön új, kávé & mandula ízesítésű proteinszeletével, ahogy már tudható, hogy érkezik egy új, zúzott kávészemekkel turbózott müzli (Marge Granola) is.

Bébi(étel) boom



A bébiételek piacán is áttörés várható. Az innovatív csomagolási módszerek és ízkombinációk elterjedésére, illetve különleges összetevők– amilyen például az „omega-3 raktár” lenmag – megjelenésére lehet számítani.

Hasznosíts újra, jobban!


Héjak, szárak a szemétben? Többé nem! Az értéknövelt újrahasznosítás várhatóan szintén hasítani fog az élelmiszerágazatban, amit főként a pazarlás csökkentésének vágya, illetve a fenntarthatóság iránti megnövekedett érdeklődés motivál.

Új olajok



A sütéshez, főzéshez használt olajok piaca is átalakulhat valamelyest, vélik a Whole Foods-nál, a várakozásuk szerint ugyanis

tovább erősödik a hangsúlyváltás az olívaolaj és a többi étkezési olaj között.

Az amerikai piacon egyre többen váltanak ugyanis dió, tökmag, vagy éppen a nálunk legkedveltebb napraforgómag olajra, ha főzésre kerül a sor.

Feltüzelt kombucha



Ami nemrég még az alkoholos ásványvíz volt, az hamarosan az alkoholos kombucha lehet – legalábbis ez a szakértők jóslata 2021-re. Az indok: ezek az italok egy sor előnyös tulajdonsággal is bírnak a fogyasztók számára, például gluténmentesek, és élő probiotikus kultúrákat tartalmaznak.

Az új sztár: csicseriborsó



Az elemzők úgy vélik, hogy megvan végre a karfiol utóda, az pedig a csicseriborsó. 2021-ban valószínűleg minden erről a növényről fog szólni, lesz belőle tofu, reggelizőpehely és liszt is.

Rágcsák, hús nélkül



A 2021-as trendek közül várhatóan erős lesz még a „húsmentes hús” snack-ek iránt megnövekedő kereslet is. A polcokon ennek hatására

egy sor új, zöldség – vagy épp gyümölcs – alapú rágcsálnivaló jelenik meg,

amelyek fő ízesítője a chili, a gyömbér, a kakaó, illetve a só lesz.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra

Kapcsolódó cikkek