Az emberek szeretik az édességet, a kekszeket, a gumicukrot, a fagylaltot. Az étcsokoládé ráadásul egészséges is. Ahogy az orvosok mondják – okosan fogyasztva egészséges. Tehát nem egészséges. Csokit ugyanis okosan fogyasztani – lehetetlen.
Pedig a kakaóbabban található flavonoidok csökkentik a daganatos és a szívbetegségek kockázatát. Magas az antioxidáns tartalma is, ami lassítja az öregedést. Az endorfinról, vagyis a boldogsághormonról nem is beszélve, amelytől vidámak, jó esetben szerelmesek lehetünk. Tehát örök fiatalok. Emiatt is lehet, hogy az édességekről nem mondunk le.
Az édességgyártóknak tehát van okuk az optimizmusra. Erről beszélt Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára, a szervezet hagyományos, húsvét előtti kerekasztal beszélgetésén.
A szektor megélt már néhány nehéz időszakot. 2008-ban az amerikai bankcsőd utáni recesszió, 2011-ben a népegészségügyi termékadó bevezetése vetette vissza az édességek utáni keresletet. 2020-ban, a pandémia első évében a húsvéti édességpiac konkrétan bezuhant, a csokinyuszik és tojások egynegyede a kereskedőkön maradt. Aztán 2021-ben a fokozatos nyitás napjaiban a húsvéti piac visszapattant a 2019-es szintre. Elfogytak a készletek. 2022-ben pedig – az életigenlés évében – kilőtt a húsvéti édességpiac, nőtt mind mennyiségében, mind értékében.
A gyártók erre az évre azt jósolják, hogy stagnálni fog a piac. A bevételek nagyobbak lesznek, de mivel a infláció is nagy, ezért ezt a profitot eltüntetik a növekvő gyártási költségek. A piac kis mértékű csökkenése egész évben érzékelhető. Legjobban a csokoládészeletek piaca esett. Az emberek – ha már drágább a csoki – inkább a termetesebb táblákban gondolkodnak. Azt is hasonló idő alatt eszi meg az ember, de legalább az endorfin több.
Ahol viszont még 5 százalékos emelkedés is tapasztalható, az a jégkrémek piaca. Több jégkrémet eszünk. Ennek több oka is lehet. Először is pontosan tudjuk, hogy mit kapunk, roppanós csokit és megszokott ízeket. Nem vagyunk kiszolgáltatva a fagyiárus kényének-kedvének, merítése hajlandóságának. Emellett a fagylalt ára folyamatosan emelkedik. Az új hírek már 500 forintos gombócárakról beszélnek.
A jégkrémek piaca tehát emelkedik, pedig a termék igen korszerűtlen. A pálcás vagy dobozos finomság ugyanis a gyártása pillanatától mélyhűtést igényel. Az energiafelhasználása hatalmas. Igazából – a fenntarthatóság jegyében – el kéne felejtenünk a jégkrémet.
Az édességpiacon folyamatos az innováció. Mind ízekben, mind csomagolásban folyamatos a fejlődés. Új ízekről, új színekről, új technológiákról beszélünk. A legnagyobb piaca most a mentes és light termékeknek van. Megjelentek a M!LK csokoládék, amelyek tejmentesek, növényi ital alapúak. Kérdés persze, hogy egy mandulatej alapú csoki mennyivel egészségesebb, mint egy mezei tejcsokoládé. Emellett az amerikai szakemberek már arról is évek óta értekeznek, hogy egyre több a light termék… és a kövér ember. Valami nem stimmel.
Ugyancsak emelkedik a természetes édesítőszerekkel készített csokoládék keresettsége. A steviával, nyírfacukorral készített édességek megtalálták a piacukat. Ami most újdonság: a vegán- és a női vonalat képviselő termékek. Található már olyan édesség a piacon, amelyet hölgyeknek ajánlanak a menstruáció utáni napokra. A gyártói azt ígérik, hogy ezek alkalmasak az elvesztett ásványi anyagok pótlására. Megjelentek a 3D nyomtatóval készített csokoládétermékek is. Ezek azonban egyelőre nem jelennek meg a boltokban, ugyanis a gyártási költségeik horrobilis méretűek.
A 2023-as húsvét termékeit az utóbbi évek tapasztalatai alapján fejlesztették. A gyártók úgy vélik, hogy a fogyasztói igény megnőtt, megfigyelhető a bevonómasszás nyuszik és tojások lassú kivezetése a piacról. Az emberek inkább mélyebben a pénztárcájukba nyúlnak, vagy kevesebbet vásárolnak, de minőséget visznek és ajándékoznak. Van tehát okunk a bizakodásra.