Cikkek

Vásárhelyi István

2022. február 18.

sör , kraft sör , kézműves sör , monyo , cecei

Egyre nehezebb átlátni a magyar sörpiacot: a szakállas bölcsészek egy része már belátta, hogy ez hobbinak jó, de üzletnek kevésbé, míg akik időben elkezdték, egyre nagyobbá és profibbá váltak. Egy régi és egy új szereplővel ültünk le, hogy felmérjük, mi vár a craft sörök kedvelőire, ha a melegedő tavasszal berobban a 2022-es szezon.

Az USA-ban a craft sörfőzdéket tömörítő Brewers Association tagjai azok a sörfőzdék lehetnek, amelyek vállalják a három kitételt. Független (tulajdonosi körében nincsen multi sörgyárhoz kapcsolható cég), tradicionális (termékeik több, mint ötven százalékában nem használnak semmilyen adalékanyaggal, pótanyaggal - kukorica, rizs - készült sört) és kicsi (termelésük nem éri el a hatmillió hektolitert / év). Ez utóbbi azért szemlélteti, hogy az amerikai piac milyen óriási, hiszen ami ott még kis főzde termelésének számít, az csaknem a teljes magyar sörgyártás kapacitásával egyezik meg.

Európában körülnézve, a történelmi „sörországokban”, Belgiumban, Csehországban, Bajorországban vagy éppen Frankföldön

egymást érik a kisebb nagyobb sörfőzdék, melyeknek termelőkapacitása 50-200 ezer hektoliter/év.

Ezek a közepes sörfőzdék egyrészt regionális szerepet töltenek be, másrészt biztosítják a sörök sokszínűségét és a megbízható magas minőséget is a multinacionális tulajdonban lévő hatalmas sörgyárak tömegsöreihez képest.  

A magyar sörpiac ehhez a sokszínű palettához képest egész mást mutat. A szocialista „sörkombinátok” örökségeként ma a három nagy sörgyár (Borsodi, Kőbányai, Soproni) uralja az évi 6,2 millió hektoliter sört termelő magyar sörpiac kb. 92-93 százalékát. A törvénymódosítással sörgyárból kisüzemmé átvedlett Pécsi Sörfőzdének nagyjából 3,5 százalékos a részesedése. A fenn maradó száz körüli, valóban kisüzemi főzde állítja elő a maradékot. A kicsik között jelenleg a legnagyobb békésszentandrási Szent András Sörfőzde mellett az utóbbi időben két komoly piaci szereplő is megjelent a közepes méretű, akár évi tízezer hektós kapacitás fölött is termelni képes sörfőzdék között.

Kőbánya blues


A Monyo Brewing 2014-es alapítása után óriási változást jelentett a cég életében, amikor 2020-ban a Liss patrongyártó betársult a vállalkozásba és új főzdét és rendezvényhelyszínt - alapítottak. Az új üzemben nem csupán a megszokott sörök készülnek, hanem az egyik részleg egy kézműves pékségnek is helyet ad, és a sörök mellett most már saját márkás üdítőt is gyártanak Monyóék. Prischetzky Botondot, a Monyo marketing-vezetőjét kérdeztük a változásokról.

Magyar Konyha: Milyen fontos beruházások voltak szükségesek a fejlesztéshez?

PB: A teljes gépparkot lecseréltük a Gyömrői útra való költözéskor. Az új főzőházunk jelenleg az egyik legkorszerűbb technológia Európában, a német GEA cég gyártotta. A világon a miénk az első 2000l-es GEA rendszer: eddig csak nagyobb főzőházakat gyártottak, de nyilván ők is látták a potenciált a folyamatosan bővülő kraftsörös piacban. A rendszer teljesen automatizált, a sörfőzőink egy számítógép segítségével irányítják a főzést.

Az új helyen már malátasilóval is rendelkezünk, amiben 20 tonna alapmalátát tudunk egyszerre tárolni. Ez egyrészt gazdaságosabb, hiszen ekkora mennyiségben jobb áron tudjuk beszerezni az egyik fő alapanyagot a sörgyártáshoz, másrészt környezetbarát is, hiszen nincsen rengeteg malátás zsák az üzemben.

A vízkezelő rendszer is egy fontos újítás, amivel minden egyes sörnek egyedi vízprofilt tudunk beállítani, ez a régi üzemben sajnos nem állt rendelkezésünkre. Beszereztünk új, 6000 literes erjesztőtartályokat, ezeket a miskolci Zip Technologies gyártotta le nekünk, ahogy a söripari berendezések tisztítására szolgáló CIP állomást is. Hasonlóan fontos újítás a GEA által gyártott ún. szeparátor beszerzése, amivel a sör shelf-life-ját (eltarthatóságát) tudjuk úgy növelni, hogy közben nincs olyan mértékű íz-, illat-, textúra vesztés, mint egy szűrésnél és pasztőrözésnél. Az új kiszerelő sor képes dobozt is tölteni, amire már nagyon vártunk minőségi és környezetvédelmi szempontból is.

Míg az előző palackozónk maximum 800 palackot tudott óránként kiszerelni, addig az új sor már 6000-t.


Nagyon jó értékeket mérünk, ami az oldott oxigén szintet illeti, sokkal tovább maradnak frissek ezáltal a söreink. A minőségbiztosítást pedig a vadonatúj és korszerű laboratóriumunk biztosítja, amely hamarosan akkreditált laborként fog funkcionálni, így akár más élelmiszeripari cégeknek is tudunk méréseket végezni. Utolsóként pedig a Varidox-ot mondanám, ami egy deaerátor, vagyis egy olyan légtelenítő eszköz, amely eltávolítja az oxigént és más oldott gázokat a folyadékokból. Ennek a felhasználásával készülnek az új kraft üdítőink.

Milyen új termékekkel szeretnétek megjelenni a piacon a megszokott kraft-sörökön kívül?

PB: Most debütált két újdonságunk, mind a kettővel az egészségesebb életmódot követőket céloztuk meg, vagy azokat, akik eddig nem tudtak MONYO termékeket fogyasztani. A Grumpy Octopus egy gluténmentes IPA, illetve szintén most érkezett az alkoholmentes kraft üdítők első tagja, a Maracuja Lemonade. Hamarosan komlós üdítőt is piacra dobunk, és a söröknél megszokott “collab” termékek sem maradnak el ebben a termékkategóriában sem.

Termékszinten még rengeteg ötletünk van, amit meg szeretnénk valósítani és piacra dobni mind alkoholos, mind alkoholmentes formában, és itt nem feltétlen csak sörre gondolok. A Monyo 2022-től már nem csak sörfőzdeként, hanem kraft-italokat gyártó cégként fog működni. Fontos, hogy megőrizd az identitásod, de folyamatosan meg is tudj újulni! Ezen gondolat alapján lesznek még meglepetések hamarosan.

Szintén idén indulnak különböző események a sörfőzde falain belül, ennek egyik első állomása a két új termékünknek a bevezető kampányával összekötött sörjóga, de még számtalan programmal készülünk idén, amiről egyelőre nem árulhatok el többet. A főzde falain belül található Taproomot az idei év végén szeretnénk megnyitni, tavasztól inkább a szabadtéri eseményekre fogunk koncentrálni Monyo Land-en. Rengeteg családi és közösségi nappal készülünk, a fókuszt inkább a lokális jellegre irányítva.

Az egyre telítődő sörpiacon és a komoly árversenyben mit gondolsz, melyik területen lehet a saját eladásokat bővíteni?


PB: Nem szeretnénk egy őrült árversenybe belemenni, továbbra is prémium márkaként pozícionáljuk a Monyót. Egy ekkora méretű üzemnél az export kulcskérdés. Nagyon bíztató és előrehaladott tárgyalásokat folytatunk külföldi disztribútorokkal és kereskedelmi láncokkal, ha azok megvalósulnak, akkor reményeim szerint lesznek álmatlan éjszakái a gyártástervezőnknek. Továbbá

szerencsére másoknak is szemet szúrt a modern technológiánk, emiatt hazai, illetve már külföldi bérfőzőink is vannak szép számban, akiknek egyre nehezebb időpontot találni a naptárunkban.

Cecei, de nem Vicuska

Budapesttől kényelmes autós távolságon belül, a dimbes-dombos Mezőföld szívében, Cecén épített modern sörfőzdét egy új vállalkozás. Az öt tulajdonos különböző területekről érkezett és a vezetőkkel együtt rendelkeznek a sörüzem üzemeltetéséhez nélkülözhetetlen kompetenciákkal. Lefkovics György (Salt, Bestia), Szekula László és Fehér Zsolt (Mészársteak, Zöld küllő) a vendéglátásból nyert tapasztalataikkal segítik a projektet. Pátzay István (Veritas borkereskedés) országos lefedettségű értékesítési hálóval rendelkezik.

A cég további két kisebbségi tulajdonosa pedig az üzem megépítésében és fenntartásában segítette komoly hozzáadott értékkel a projekt létrejöttét. A berendezéseket a miskolci Zips gyártotta a főzdének. Az üzemvezető a 17 év után a Zips Brewtól átigazolt Turóczi József, aki telepített főzőberendezéseket Afrikától Skandináviáig, szerte a világon. 2012-től sok éven át főzőmester is volt, rengeteg izgalmas sör fűződik a nevéhez. A cecei üzemben a receptek kialakításában és brand managerként a Hübris – akkor még gerilla – Sörfőzde egyik alapítója, az azóta a BAZ Beert is megjárt Kosztolányi-Baji Zsolt segíti a munkáját.

A sörökön az első, ami a dizájn és a sörtípus mellett feltűnik, az a felirat, hogy "első magyar natúrsör". Mit jelent ez?

Kosztolányi-Baji Zsolt: A natúrsör egy új kezdeményezés a magyar piacon, amit ugyan mi kezdtünk el, de reméljük sokan fognak hozzá csatlakozni. Ez egy bejegyzett védjegyoltalom, azaz bárki megkaphatja a jelölést, aki teljesíti az oltalom által támasztott minőségi elvárásokat, melyek a következők: A natúrsör olyan kisüzemi sörfőzdében készült ital, mely mesterséges adalékanyagtól és hozzáadott szén-dioxidtól mentes, szűretlen, és legalább 70%-ban magyar alapanyagból készül.

Mi az egyetlen magyar malátagyártó, a közeli, szinte helyi, dunaújvárosi Boortmalt remek minőségű malátáját használjuk a speciális maláták mellett. A természetesen erjesztett szén-dioxid sokkal kellemesebb és apróbb textúrájú, mondhatni huncut buborékokat eredményez a sörben, és nem okoz kellemetlen felfújt érzést. A szűrés csupán esztétikailag fontos - bár ez szerintem szubjektív -, amúgy csak elvesz a sör értékéből; bár töltés előtt mi is használunk szeparátort. Az élesztő nagyon fontos ízkomponenseket és tápanyagokat tartalmaz. Az adalékanyagok elhagyása és a helyben készült, alacsonyabb károsanyag-kibocsátású beszerzéssel bekerülő alapanyagok használata szerintünk korunk egyik legfontosabb missziója.



Miben más felfogású a sörfőzdétek egy "átlagos" magyar kisüzemi főzdéhez képest?

KBZs: A Cecei Sörüzem esernyőmárka alatt több sörmárka is meg fog jelenni a következő években. Első ilyen márkánk, mely terveink szerint a termelés nagy részét fogja majd kitenni, a Cecei natúrsörök. Ezek egyszerű ,,sörízű sörök”, a kimagasló minőség különbözteti meg a piac legtöbb szereplőjétől, nem pedig az extrémitás. Továbbá az üzem felépítésében ötvöztük a kisüzemi főzési és erjesztési technológiát egy nagyon komoly nagyüzemi dobozoló sorral. Ennek köszönhetően

söreink a dobozolás után akár egy évig is frissek maradnak.

Harmadrészt, az üzem méretéből adódóan hatékonyabb a legtöbb kisüzemi sörfőzdénél. Két 24 tonnás malátasilónk és jelenleg több kisebb és hét darab tizenkétezer literes erjesztőtartályunk van. Az üzem teljesen automatizált: mi ugyanannyi szakemberrel akár háromszor annyi sört tudunk főzni, mint egy ,,átlagos” főzde. Az energia nagy részét napelemek biztosítják, és a berendezéseink, valamint a főzőházunk is az egyik legmodernebb, bár még mindig eltörpül a nagy sörgyárak kapacitásához képest.

Sok craft főzde zajos marketinggel, meglepő dizájnnal, extravagáns sörökkel lép piacra? Mi a ti elképzelések, és hol szeretnétek megjelenni, milyen közönségnek szánjátok a söreiteket?


KBZs: Mi egy sokkal szélesebb célközönséget szeretnénk elérni, olyanokat is, akik nem feltétlenül akarnak elmerülni a sörfajták végtelen tengerében, de mégis jobb minőségre vágynak. Kommunikációnkban és megjelenésünkben emiatt a természetes eleganciára és érthetőségre törekszünk.

Ennek megfelelően söreink ott lesznek a legtöbb kereskedelmi lánc polcain, igazán kedvező árakkal.

Emellett olyan éttermekkel és szállodákkal tervezünk együttműködni, akik szeretnének kitűnni a versenytársaik közül egy magasabb minőségű, de elérhető csapolt sörrel. Ugyanakkor mi is kicsik vagyunk - egymás között viccesen a legnagyobb törpének szoktuk hívni magunkat -, így sok gerilla akciót tervezünk a tudatos, slow kultúrát népszerűsítő kezdeményezésekkel.

Az íz és az árcédula


A telítődő magyar kraft sörpiacon egyre erősödik a verseny. A sörínyencek számára speciális kézműves termékeket gyártó kis főzdék limitált sörei mellett a komoly befektetéssel létesített közép-méretű főzdéknek létfontosságú a bővülő, a kor fogyasztási igényeihez kialakított termékpaletta, a megfelelő felvevőpiac, ami a vevők számára nagyrészt pénztárca kérdése. A jó minőség mellett a gazdaságos üzemeltetés ennek alapfeltétele, hiszen az import német-cseh-belga-angol sörmárkák viszonylag kedvező (400-800 Ft / palack) áron széles körben kaphatóak, és a COVID-válságból lassan újraéledő, megtépázott HORECA-szektor is ár-érzékeny, és ezen a terepen az erőfölényben lévő multikkal is szemben találják magukat.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra