Cikkek

Kitzinger Szonja

2024. szeptember 9.

élelmiszerbiztonság , Safe2Eat , EUChoose­SafeFood

Ár, íz, biztonság – ezeket mérlegeljük, ebben a sor­rendben, ha élelmiszert vásárolunk. A sorrenden javítana a „Safe2Eat” kampány, amely 18 ország mellett Magyarországon is szemléletformáló tevékenységbe kezdett.

Az „Élelmiszer-biztonság az EU-ban” című, 2022. évi Eurobaro­méter-felmérés szerint a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiben legmeghatározóbb tényező az ár (54%) és az íz (51%), ezeket követi az élelmiszer-biztonság és az élelmiszer eredete 46-46%-kal. Tízből körülbelül négy ember mondja, hogy a tápanyagtartalom számít, míg 16% a környezeti és éghajlati hatásokat jelölte meg, 15% pedig azt, hogy saját értékrendje és meggyőződése határozza meg a választását.


Fogyasztási szokásaink következménye, hogy percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszer-kezelési gyakorlatára vezethető vissza. Mindez azonban megelőzhető lenne.


Közérthetően az élelmiszer-biztonságról


Mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem igazán befolyásolható, az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálásba kezdett. A „Safe2Eat” néven futó kampányba Magyarország 17 ország mellett a Nébih szakmai támogatásával kapcsolódott be. A kampányüzentek megfogalmazását segítette az EFSA 2023-as kutatása, mely rámutatott, hogy az európaiak mintegy 70%-a érdeklődik az élelmiszer-biztonság iránt, 60%-uk mégis túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az ezzel kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány célja egyértelműen, pontosan és érthetően közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt.




Kiemelt témák


Az idén májusban elindult „Safe2Eat” kampány – korábbi nevén #EUChoose­SafeFood – célja a kritikus ­gondolkodás elősegítése. A kampány fontos témái közé tartoznak az élelmiszer-eredetű megbetegedések, a megfelelő élelmiszer-­kezelési technikák, az ­élelmiszer-jelölés olvasásának fontossága, vagy az élelmi­szerhulladék-csökkentési gyakorlatok előmozdítása. A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett az is hangsúlyt kap, hogy fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével. Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-­allergének jelenlétét is.


Csatlakozzon még ma!


A kampányhoz többféle módon csatlakozhatunk, és jó hr, hogy a rendelkezésre álló legtöbb forrás számos uniós nyelven elérhető. Első lépésben érdemes megnézni a kampány honlapját, ahol gyakorlati tanácsokat találunk az élelmiszerek kiválasztásával kapcsolatban, illetve tájékozódhatunk azokról a tudományos érvekről, amelyek az élelmiszereink biztonságos fogyasztását támasztják alá (efsa.europa.eu). Ha ön is a tudásátadás híve, ossza meg az ingyenes tudásanyagot, a naprakész tartalmakért pedig kövesse az EFSA-t az X- (korábban Twitter-), LinkedIn-, Instagram- és YouTube-oldalakon, majd ossza meg a kampány legfrissebb híreit közösségében. Ha teheti, ismertesse másokkal is a biztonságos élelmiszerekért tett erőfeszítéseket és az azokat alátámasztó tudományos eredményeket a #Safe2EatEU kampány hashtag használatával.


Még több információ a kampányról ide kattintva érhető el.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra

Kapcsolódó cikkek

Recept ajánló