Magyar ízek

Vásárhelyi István

2020. november 12.

sör , madhouse , mad scienstist , monyo , békésszentandrás , szent andrás

A Márton-napon életbe lépő vírusvédelmi rendelkezések miatt nemcsak az éttermek, hanem a sörözők, kocsmák is kénytelenek bezárni. Sok – főleg kisüzemi – sörfőzdét is érzékenyen érinthet a forgalomkiesés, hiszen így a hordós kiszerelésű söreiknek megszűnik a piaca. A hazai sörélet szereplőit kérdeztük, milyen túlélési stratégiájuk van az elkövetkező minimum 30 napra.

Bukovinszky Béla, a békésszentandrási Szent András Sörfőzde tulajdonosa – a pécsi sörgyár után – a legnagyobb vidéki kisüzemi sörfőzdét irányítja.

Váratlanul érintette a főzdét a rendelet?


Számítottunk valamilyen hasonló megszorításra. Szerencsére a sörpiac szezonalitása miatt ez a novemberi bezárás „kedvezőbb”. Tavasszal pont a teraszos időszak kezdetén sokkal nagyobb árukészlettel szokott indulni a főzde, de akkor mi le is állítottuk egy időre a termelést, és a bent lévő készleteket árusítottuk ki. A május-júniusi újraindulásnál problémát is jelentett az ideiglenes készlethiány, amíg a termelést a megszokott nyári forgalomra újra felpörgettük.

Hogy árusítják jelenleg a tartályban-hordóban lévő söreiket?


Szentandrási sörözőnk, a Rózsa Presszó ebben az időszakban átalakul „italbolttá”, erre van külön engedélyünk, és

a speciális csaprendszernek köszönhetően tudunk elvitelre csapolni, egyébként ez a normál időszakban is nagyon kedvelt.

A palackos kiszerelést meg a webshopunkon keresztül értékesítjük. A téli időszakra tervezett évente visszatérő karácsonyi sörünk, az Esthajnal ’20 is hamarosan érkezik, és további akciókkal is igyekszünk fenntartani a keresletet.

Mi történik most a főzdében dolgozó alkalmazottakkal?

Igyekszünk minden dolgozónknak munkát adni a webshopban illetve más területen. Az üzletkötőink ugyan nem tudnak most dolgozni, és a sofőrjeinknek is kevesebb munkája lesz.

Nem hordóznak

A kőbányai Monyo Brewing év elején bővített és költözött új, nagyobb kapacitású főzőházba. Nekik két márkasörözőjük is működik a Kiskörúton és a Nagykörúton. Prischetzky Botond marketing-vezetőt kérdeztük.

Hogyan reagálták le a új helyzetet?

Az egyik sörözőt már hétfőn, a másikat kedd este ideiglenesen bezártuk. Szerencsére még jóval a Covid-helyzet előtt beindítottuk a webshopunkat, így a tavaszi megszorítások idején már jól működött ez a csatorna. Tavasszal igyekeztünk a #mentsmegegycsapost felhívásunkkal a viszonteladó partnereinket és sörözőket támogatni, ami hosszú távon mindenképpen sikeres akció volt.

Mi a vészforgatókönyv?


A hordós kiszerelésű söröket teljesen visszafogjuk, és inkább a webshopon keresztül értékesítünk. A karácsonyi időszakra a normál palackos termékek mellett több hipermarketben kaphatóak lesznek díszdobozos sörcsomagjaink. Fontos, hogy a főzde nem csak a hazai piacon tud érvényesülni, hanem korábbi kapcsolatainknak és külföldi sörfesztiváloknak köszönhetően

Angliába és újabban Svájcba is komolyabb mennyiséget exportáltunk.

Ezen felül néhány kifejezetten téli időszakra tervezett speciális sörünk debütál. Tervezünk webes sörkóstolót, amihez már hamarosan meg lehet venni a neten kóstolócsomagot: így próbálunk közösségi élményt is nyújtani a fogyasztóinknak.

Mi a helyzet a sörözőben dolgozókkal?

Igyekszünk összetartani a csapatot, senkit sem szeretnénk elbocsájtani. A cégen belül, a főzdében és egyéb területeken fognak ebben az átmeneti időszakban dolgozni.

Felkészültek a helyzetre

A Mad Scientist pár hete nyitotta meg a Bulinegyed szélén márkasörözőjét, a MadHouse-t, ahol speciális sörös ételekkel is igyekeznek emelni a sörélményt. Az ígéretes kezdés ez is kényszerűen bezár. Sefcsik Márton marketingeshez fordultunk.

Fel lehet készülni egy ilyen bejelentésre?

A tavaszi időszak már felkészített minket egy ilyen helyzetre. Természetesen nem örülünk, de úgy gondoljuk, hogy jó szervezéssel hosszabb távon még profitálhatunk is belőle. Szeretjük a kihívásokat! Igyekszünk a webshopunkban és a hipermarketekben értékesíteni a söreinket. A főzde filozófiájának megfelelően most is a kis szériás, egyedi tételek kerülnek az előtérbe, és kijön két téli sörünk is egy „karácsonyi ízesítésű” Brown Ale és egy Milk Stout.

Mi terveznek a Madhouse-zal? Kényszerszünet lesz?


Nem, a konyhát is megtartjuk. Piszkor Norbi séf vezetésével tartjuk a sörös vonalat és ebédmenüinket kiszállítjuk. A munkatársakat a főzdében, a webshopban és a Madhouseból kialakított átvevőponton is tudjuk foglalkoztatni. A tavasszal bevált literes kiszerelésű, hordóból-tartályból csapolt Mad Scientist sörök is itt lesznek elérhetőek.

Országosan ismertek – de egy helyi, kevésbé ismert főzde hogyan tud érvényesülni ebben a helyzetben?

Úgy gondolom, ha valaki megtalálta a saját útját, közönségét, filozófiáját, az most is tud fejlődni, megtarthatja a vendégkörét még ebben a nehéz helyzetben is, de mindenképpen át fog rendeződni a piac, sokan kerülhetnek nehéz helyzetbe.

A nagyok sem jöttek ki jól


A három nagy hazai sörgyártót (Borsodi, Dreher, Heineken) képviselő érdekvédelmi szervezet, a Magyar Sörgyártók Szövetsége nemrég adott ki közleményt az idei forgalmi helyzetről. Dr. Kántor Sándor igazgatót kérdeztük.

Hogy látja a piaci helyzetet?

Az év első kilenc hónapjában a belföldi forgalom 6,5 százalékkal, 4,5 millió hektoliterre mérséklődött, míg az export 6,7 százalékkal, 416 ezer hektoliterre nőtt. A külföldi turisták elmaradtak és az első hullámban sok vendéglátó egység zárt be részlegesen, majd teljesen. Ennek következtében a teljes értékesítésben mindössze 5,5 százalékot ér el a csapolt sör, a korábbi 9 százalék feletti részesedés helyett. Emellett mérséklődött az újra tölthető üvegbe töltött sörök forgalma is, 20 százalékkal, 802 ezer hektoliterre. A  koronavírus-járvánnyal kapcsolatos nemzetközi és hazai védelmi intézkedések miatt a Sörszövetség a negyedik negyedéves forgalomban is visszaesést vár, így a teljes idei belföldi sörforgalom nagy valószínűséggel elmarad a tavalyitól. A számadatok mellett nagyon sajnálatos, hogy

a 30 napos bezárás miatt a sörnek az a közösségi élménye is megszűnik,

ami a Sörszövetség tagjai és a sörkultúra számára fontos. Hiába emelkedett részben a palackos-dobozos eladások száma, az otthoni többletfogyasztás, a kiesett forgalmat és ezt a közösségi érzést, hogy a „sör összehoz” sajnos nem tudja pótolni.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra

Kapcsolódó cikkek

Recept ajánló