Cikkek

Orbán Szilvia

2021. február 18.

A piaci elemzők szerint 2021 még számos érdekességet tartogat.

Amikor elkezdődik egy-egy új év, rendre felbukkannak az előrejelzések, hogy az adott ágazatban milyen újdonságokkal, változásokkal számolnak a folyamatokat elemző szakemberek. Ez alól a vendéglátás sem kivétel, de ebben az évben talán még nagyobb jelentőséggel bírhat, hogy a szektor szereplői mennyire nyitottak az új trendekre, mennyire rugalmasan adaptálódnak az ideálisnak egyelőre egyáltalán nem mondható körülményekhez.

A világon rengeteg szakember próbálja kitalálni,

merre mozdul a piac, mi lehet a sikeres stratégia,

így nem meglepő, hogy az ausztrálok is összeszedték, hogy szerintük milyen irányt vesz 2021-ben a vendéglátás. S habár Ausztrália a világ másik végén van, a meglátásaik itthon is megfontolandók, sőt, mivel náluk épp szezonvég van, megvan az az előnyünk is, hogy az ő tapasztalataikból néhány hónap múlva mi már felkészültebben építkezhetünk.

Nézzük, milyen főbb trendekre számítanak az ausztrál szakértők az idén.

Snacktámadás!

A szakemberek a falatnyi csodák brutális előretörését jósolják – vagyis minden menő lesz, ami kicsi, de isteni. Azt mondják: ha egyetlen szóval kellene a 2021-es gasztronómiai évet jellemezni, az kétségkívül a snack lenne. A fine dining degusztációs menüiből a parányi finomságok világszerte szép lassan utat törtek az éttermek étlapjaira, és ez a folyamat a várakozások szerint idén még látványosabban folytatódik majd.


Turbózz a külvárosban!

Az elemzők azt látják, hogy míg a belvárosi helyekre továbbra is rájárhat a rúd, a helyi, külvárosi vendéglők akár jól is kijöhetnek a jelenlegi helyzetből. Lehet, hogy eljött végre a szomszédságban, pár saroknyira lévő, lokális igényeket kielégítő vendéglők, bárok, bisztrók és kávézók ideje? Mivel a home office egy ideig még valószínűleg sokaknál játszik, a közelben működő üzletek forgalma várhatóan megerősödik, vélik a szakértők. Néhány országban már az is látszik, hogy – felismerve a helyzetet – a híres, nagynevű éttermek is kacsintgatnak a külvárosi helyszínek felé.

Kortyolj másképp!

A szakértők azt jósolják, hogy a borszektorban egyre nagyobb teret kapnak az úgynevezett fenntartható csomagolási módszerek. Nem kell meglepődni, ha a boltok polcain idén egyre több dobozos borral  találkozunk. Ez a csomagolási módszer sokakban rossz emlékeket idéz, mert pár évtizede a világ számos pontján egyet jelentett a rossz minőségű borokkal, azonban mára ez megváltozott, és kifejezetten kiváló borokat is csomagolnak már ezzel a technológiával. A brit Frugalpac’s által forgalmazott Frugal Bottle például 94 százalékban újrahasznosított kartonpapírból készül, úgynevezett „élelmiszer minőségű” besorolást kapott bélésanyaggal, de a világ más pontjain is rengeteg fantáziát látnak a borok ilyenfajta csomagolásában.


Ne félj a színektől!

2021 a harsány, ragyogó színek éve lesz. A ruháktól a lakberendezési tárgyakig minden a vakító árnyalatokról, az óriás mintákról fog szólni. Az elemzők szerint ezt az irányt a vendéglátásban is viszontláthatjuk. A trendi, kültéri asztalokon elhelyezett terítők, szalvéták, evőeszközök is majd mind a zamatos gyümölcsök élettel teli színeit idézik. Sok-sok virág, harsány színű vázák és egyéb kiegészítők, vidám árnyalatú ülőalkalmatosságok, művészeti alkotások dobhatják fel idén a kiülőket.


Közelebb!

A határzárak tavaly mindenkit arra ösztönöztek, hogy a saját országán belül nézzen körül. A világjárvány miatti intézkedések a legtöbb helyen még egy jó ideig valószínűleg tartják magukat, úgyhogy

továbbra is érdemes inkább belföldi célpontokat keresni, ha utazni szeretnénk.

Felfedezésre váró, izgalmas, szép hely a határokon belül is bőven akad, és függetlenül attól, hogy éppen városi kikapcsolódásra, túrázásra vagy vízpartra vágyunk, megtalálhatjuk a nekünk való programokat.


Bukkanj fel!

Ebben az évben folytatódhat a pop-upok sikere, hiszen a formátum remekül alkalmazkodik a vírushelyzethez.

Pop-up egységek alatt alapvetően a vendéglátásban és a kereskedelemben ideiglenesen, limitált ideig működő értékesítési pontokat értünk, amelyek külföldön a gerillamarketing már jól ismert, hatékony eszközei.

Egy klasszikus értelemben vett pop-up üzlet általában nem egy szokványos egység: különleges dizájnnal, rendezvényekkel is felhívja magára a figyelmet, így felkeresése egyben szabadidős vagy kulturális tevékenységként is felfogható.

A koronavírus-járvány alatt a népszerűségük egyre növekszik, hiszen a korlátozások miatt sokszor kilátástalan helyzetbe került éttermek számára akár az életben maradást is jelenthetik.


Az elemzők szerint arra is számíthatunk, hogy megnövekszik a kollaborációk száma, hiszen a séfek keresik azokat a kreatív lehetőségeket, amelyekkel nemcsak magukat, hanem egymást is segíthetik ebben a nehéz időszakban. Várható, hogy egy-egy neves étterem hosszabb-rövidebb „vendégszereplésre” hív majd más konyhákat, ami végső soron jó a vendégeknek, jó az üzletnek, és jó a vendéglátásban dolgozóknak is.

Füstölögj!

Bár Magyarországot szerencsére nem sújtották pusztító erdőtüzek, de a világ számos pontján – köztük például Ausztráliában vagy Kaliforniában – évről évre hatalmas környezeti és gazdasági károkat okoznak. Az ilyen katasztrófának a primer károkon túl is vannak káros következményei, egyik ezek közül a füstszennyezés. Hatalmas szőlőbirtokok küzdenek azzal, hogy mihez kezdjenek a súlyosan füstszennyezett fürtökkel, de az emberi találékonyságnak hála mára már több megoldás is körvonalazódik. Ilyen például az úgynevezett kofermentáció (sör-bor keverés), vagy a szőlő alapú röviditalok (újra)felfedezése. A shiraz szőlőből készülő eau de vie csak egy példa, de hallottunk már ilyen brandyről és ginről is.


Levegőt!

Gazdasági szempontból létfontosságú, hogy ne múljon ki végleg egy egész ágazat, így a kormányok is keresik a módját, miként lehetne segíteni a gasztroszektort. Világszerte számos kezdeményezéssel találkozhatunk, de talán azok a legfontosabbak, amelyek a szabadtéri, úgynevezett al fresco típusú vendéglátás fejlesztését célozzák. Az éttermek kültéri kapacitásának fejlesztése, a szükséges infrastruktúra kialakítása, a berendezések, bútorok beszerzése a szezon indulása előtt kiemelt fontosságú lehet, csakúgy, mint az önkormányzatok összefogása, illetve rugalmassága a szükséges engedélyek kiadása kapcsán.

Gondold újra!

Azt senki sem vitatja, hogy a növényi alapú étrend népszerűsége megmarad, sőt, valószínűleg tovább növekszik ebben az évben, de az elemzők azt is várják, hogy

az étkezéshez való viszonyulás alapvetően változni fog, s egyre érezhetőbb lesz egy úgynevezett flexiteriánus, vagyis rugalmasabb megközelítés a húsalapanyagok fenntarthatóságának tekintetében.


Ausztráliában adott, hogy a vadon elejtett kenguruk húsa megoldás lehet – egyre több étterem étlapján, élelmiszerbolt kínálatában tűnnek fel a kengurus fogások, termékek – hiszen „előállításuk” nem függ például a gabonafélékből fedezett takarmányoktól. A vadhúsok népszerűsége tehát várhatóan világszerte növekszik, a másik irány pedig az lehet, hogy a tejelő szarvasmarha-állomány „nyugdíjazott” egyedei kapnak nagyobb szerepet a húspótlásban. Mindezek a megoldások sokak szerint hatékonyan csökkentenék a húságazat ökológiai lábnyomát.


Kapcsolódó cikkek