Ha egy rutinos alpinista megmászik egy általa korábban még nem meghódított csúcsot, odafönt felpattint egy doboz sört, és belekortyol a malátanedűbe, hogy megünnepelje a fegyvertényt. No de miért ne azt a sört szisszentse fel, amelyet kimondottan erre a célra készítettek? Ezek után csak természetes, hogy a Csúcssör ötlete egy szenvedélyes hegymászó és természetjáró fiatalember, Ármos Zoltán fejéből pattant ki, a megvalósításban pedig kedvese, a marketingszakmában jártas Nagy Eszter volt a „tettestársa”.
Tömve van újságírókkal és influenszerekkel az ínyenceknek való Király utcai sörfőzde (Unity Brewing) és taproom (Unity Beer Bar). A söntéspult előtt törzsvendégek kortyolgatják a helyben főzött, romantikus elnevezésű különlegességeket, a Bitter Endinget, a Vörös Irish Redet, a Weee Stoutot, az Another Hazy Dayt vagy éppen a Strawberry Cucumber Blisst.Odabent, a különteremben, a sörfőzde „előszobájában” pedig mi ülünk, akik a premier előtt álló Csúcssör bemutatójára érkeztünk.
A moderátor az ország egyik legismertebb időjósa, Pataki Zita, akiről pillanatok alatt kiderül, hogy megrögzött természetjáró – nem mellékesen pompás történetmesélő –, a vadonatúj malátanedű „apukája” és „anyukája” pedig Ármos Zoltán és Nagy Eszter, a két házigazdánk. No de mi a Csúcssör?
„Egy sörmárka, amit túrázók álmodtak meg túrázók és természetbe vágyók számára. Rendeltetése, hogy a hegycsúcsra érve egy finom korttyal ünnepelhesd meg a pillanatot, miközben a táj szépségében gyönyörködsz. Egy olyan sört alkottunk meg, amely kibírja a hosszabb utat, és közben nem lesz ihatatlan, mire felbontod. És hogy mitől különleges a Csúcssör címkéje? Attól, hogy ráírhatod, mikor, hol és hány méteres magasságban ittad meg a sört. Így örök emléket állíthatsz életed meghatározó élményének” – magyarázza Zoltán barátunk, aki azt is elárulta, hogy egy négynapos ausztriai természetjáró kaland közben jutott eszébe a csúcsmászás örömét megédesítő sörkülönlegesség ötlete.
Ami a sör karakterisztikáját illeti, az ital DNS-e nagyon egyszerű, felső erjesztésű, könnyű pale ale típusú sör, mindössze 4,3 százalékos alkoholtartalommal. Könnyen csúszik, úgymond „könnyű a korty, hamar lent van”, ahogy Zoltán magyarázza, és „kekszes, selymes íze van”, bármit is jelentsen ez. Hogy milyen az a „kekszes” íz, arról fogalmunk sincs, de azt felelősségünk tudatában alátámaszthatjuk, nagyon itatja magát.
Fontos, hogy egy sokórás túra közben sem veszít semmit sem az ízéből, még akkor sem, ha óhatatlanul felmelegszik, mire eléri a csúcsot a túrázó. Szándékosan olyan ízvilágú sört kísérleteztek ki, amely nem megosztó, nem extrém módon karakteres, mint például az IPA vagy a Guinness, amit tízből négy ember imád, hat viszont viszolyog tőle.
A Csúcssör egyelőre itt, a Unity taproomjában, azaz söntésében kapható csapolva és 3,3 deciliteres dobozos kiszerelésben is, utóbbi ára 1150 forint. A bemutató részét képezte a hátsó traktusban található sörfőzde megtekintése, Mátyus Tamás sörmester szakavatott kalauzolása mellett. Többek között azt is megtudtuk, hogy Ármos Zoli is elsajátította a sörfőzés tudományát, de azért még nem merné magát Mátyus úrhoz mérni.
Lényeges része volt a bemutatónak Kertész Balázs okleveles környezetmérnöknek, a Hulladekvadasz.hu blog alapítójának az előadása is. Megtudtuk, hogy a Csúcssör forgalmazásának teljes profitját a kampány időszaka alatt (augusztus 31-ig) az Jövő Ökonemzedéke Alapítvány céljaira fordítják. Az alapítványt Kertész úr hozta létre, és a honi illegális szemétlerakó helyek felszámolása a rendeltetése. Teszik mindezt komoly hatékonysággal, eddig már mintegy húszezer köbméter szemetet/hulladékot számoltak fel.