Hatalmas előrelépés: végre hivatalos védjegyet kapott a Scotch Amerikában. A skót whiskyt gyártók szövetsége szerint a mostani bejegyzés megkönnyíti a hamisítványok elleni fellépést.
A származási hely védelme egyaránt fontos a vevők és a gyártók számára is. Nem kérdés, hogy ha például az Egyesült Államokban egy vásárló olyan bort vesz, amelynek a címkéjén a Napa-völgy kifejezés is olvasható, elvárja, hogy az adott ital valóban a híres borvidékről származzon, és ne valami hamisítványt vigyen haza, ahogyan az ottani termelők is elvárják, hogy a csalók ne élhessenek vissza a megbecsült névvel.
Egy idegen országban viszont sokkal nehezebb ezeket a jogokat érvényesíteni. Így bár az USA már korábban is védte valamiképp a Scotch kifejezést – mint az olyan whiskyt, amit Skóciában gyártottak – a Scotch Whisky Szövetség (SWA) törekvései az eredeti ital védelmére mostanra értek be igazán: a „Scotch Whisky” hivatalos védjegy lett Amerikában, írta meg a FoodAndWine.
„A Scotch Whisky tanúsítvány bejegyzése az Egyesült Államokban hatalmas mérföldkő Skócia nemzeti italának történetében, hiszen ez az ital legnagyobb globális piaca”
– magyarázta az SWA vezetője, Mark Kent.
A skót whisky nagyjából 5,5 millió dolláros tavalyi export forgalmából ugyanis 1 milliárd dollárnyi kizárólag az amerikai piacokra érkezett, ez pedig egy hatalmas szelete a Scotch globális összforgalmának. Ennek ellenére, ahogyan erre az SWA rámutatott, az USA védjegyének megszerzése minden más piacnál hosszabb időt és fáradságos munkát vett igénybe.
De felmerül a kérdés: miért is vágyott ennyire az SWA a védjegyre, ha a termék már eddig is élvezte az Egyesült Államok Szövetségi Törvénykönyvének védelmét? A szövetség szerint azért, mert ez megkönnyíti a hamisítványok elleni fellépést.
„Ez az intézkedés lehetővé teszi a Scotch hatékonyabb jogi védelmét, illetve azt, hogy fellépjünk azok ellen, akik a valódi skót whisky örökségén, minőségén, és a gyártók évszázados szakértelmén nyerészkednek”
– szögezte le Kent. „A skót whisky – Nagy-Britannia legfőbb élelmiszeripari exportcikke – óriási kedvenc az USA-ban, amely a világjárvány és a vámtarifa változások előtt, 2019-ben, az ágazat első, milliárdos piaca volt. A jelenlegi védjegy bejegyzés egy újabb jele annak, hogy eltökélten dolgozunk a piac visszaépítésén Amerikában, valamint hogy a szeszes italok dinamikus és folyton versengő ágazatában a legfontosabb a számunkra az, hogy ha a vásárló egy Scotch-ot emel le a polcról, biztos lehessen abban, hogy az egy eredeti skót termék.”