A ricotta az egyik legfontosabb olasz tejtermék, amelyet eredetileg a sajtkészítés mellékékéből készítenek ugyan, ázsiója sokoldalú felhasználásának köszönhetően mégis magas. Annyira, hogy egy pármai startup vegán formában kezdi forgalmazni, és nem csak Olaszországban.
A spenótos lasagne elképzelhetetlen nélküle, szuper tölteléke a tortellininek, de talán akkor a legjobb, amikor Szicília piacain jókora tepsikben, különféle fűszerekkel megszórva egyszerűen megsütik. A ricotta neve „újramelegítettet” jelent, mert készítésekor a tejsavót újból melegítik, hogy lecsepegtethessék. A fennmaradó, túrószerű anyag pedig a neutrális ízű, ezért sós és édes ételekhez egyaránt jól használható ricotta.
A vegán élelmiszerpiac jelentős növekedését kihasználva a Dreamfarm nevű, pármai startup Olaszországszerte, de hamarosan más uniós piacokon is elkezdi forgalmazni a tejmentes ricottát. Az olajos magvakból már korábban is sokféle sajtot előállító cég egyből 180 olasz szupermarketben jelenik meg a termékkel, amely mandulából és kesudióból készül.
A Dreamfarm szerint az újdonság épp olyan ízű, mint az igazi ricotta, hasonlóan krémes és ugyancsak megállja a helyét édességek és sós ételek készítésekor egyaránt. Ezt bizonyítandó, két növényi eredetű ételeket kínáló milánói vendéglátóhellyel is együttműködnek, illetve hamarosan Londonban is bemutatják a terméket.
A cégnek egyébként hatalmas tervei vannak: tavalyhoz képest nyolcszorosára (!) növelné a bevételeit, kihasználva elsősorban Belgium, Németország és Hollandia növényi alapú élelmiszer piacai nyújtotta lehetőségeket, ahol a közeljövőben többféle alternatív sajtot hoznak majd forgalomba.
A Good Food Institute legutóbbi elemzése szerint egyébként – miközben a Közép-európai régióban egyelőre óvatosan ismerkednek a vegán „tejtermékekkel” a fogyasztók –, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Németországban már szinte alapvető élelmiszernek számít az ilyesmi. Tavaly ezekben az országokban a vegán sajtok értékesítése 7 százalékkal növekedett.