Ahogy a téli fagyok olvadtával előbukkannak az álmos földből az első tavaszi virágok kiszínezni a tájat, úgy pattant fel a Ristorante Fausto’s ajtaja Pasarét és egész Budapest közönségének idén. Termékeny talaja lehet a Szilágyi Erzsébet fasor és Gyergyó utca sarka a budai gasztronómiának, hiszen itt állt egykor a kilencvenes évek egyik legfelkapottabb étterme, a Lugas, most pedig az ugyanabban az évtizedben Pesten indult másik ikon költözött ide a Dohány utcából.
De napjainkban ugaron állna ez a szeglet, ha harminc évvel ezelőtt Anikó nem tartja Budapesten a Marco Polo étterem éléről épp távozni készülő Fausto di Vorát azzal, hogy szerez neki egy saját helyet a zsinagógával szemben. Az étteremnyitást követte a közös családalapítás és a gyorsan érkező sikerek. A húszas évei végén járó ifjú séf korábban a Cipriani-csoportnál kezdte, tanult Gualtiero Marchesitől és Giorgio Pinchiorritól, dolgozott Udinében az olasz konyha megújítójánál, a két Michelin-csillagos Angelo Paracucchinál. Velencében, Londonban előkelő helyeken pallérozódott, így nem is volt kérdés, hogy budapesti étterme a kifinomultan elegáns, nagypolgári olasz konyhát fogja megjeleníteni.
Kiváló alapanyagok, letisztult konyhatechnológia, tökéletes kiszolgálás – ez jellemezte őket már a kilencvenes évek derekán is, aminek köszönhetően egymásnak adták a kilincset a vendégek a top tízben folyamatosan szereplő étteremben. A Ristorante Fausto’s állócsillag lett a fővárosi gasztrocénában, és máig a Belvárosban ragyogna, ha pár évvel ezelőtt Anikó rá nem talál arra a hirdetésre, amelyben az egykori Lugast kínálták eladásra.
![]()
Az étterem beltere
Ami egyszerű befektetésnek indult, abból pár nap gondolkodás után igazi újjászületés lett. Anikó és Fausto nagyot álmodtak, évtizedekre előre terveztek. Ehhez ugyan pár kő kivételével mindent bontani kellett, a talajvíz miatt is elveszítettek egy évet a tervezett nyitásból, de a felújítás végeláthatatlan terheibe nem őszültek bele, sokkal inkább megfiatalította őket. Ma ugyanaz a pezsgés jellemzi Faustóékat Pasaréten, mint a kilencvenes évek közepén a Dohány utcában, viszont ennek már gyermekeik, Matteo és Marco is részesei.
Kivirágzott a konyha is
Apró lépésekben ugyan, de az ételekben is változást hozott a költözés. Már decemberben alaposan átrágták magukat azokon a fogásokon, amelyekkel nem voltak száz százalékig elégedettek. A harminc éve az étlapról levehetetlen tengeri hallevesből például kivették a kagylókat, melyek amúgy is megosztók voltak a vendégeik körében, de belekerült a friss gyömbér, és a technológián is változtattak kicsit, amitől frissebbé, habosabbá vált a kompozíció. Egy másik nagy klasszikusuk, a krémesen folyós tiramisù most magas, talpas pohárban érkezik a vendég asztalára, visszafogottabban édes, és ropogós, amarettós kakaóbabtöretet is rejt.
![]()
Íme a tiramisu
A konyhai csapat kicsit ugyan mindig izgul, ha egy olyan ételen változtatnak, amely már több évtizede a vendégek kedvence, de ezek a finomítások mindig organikus fejlődés eredményei, és sohasem öncélúak. Fausto éttermi ars poeticája, hogy a trendi tálalásnál mindig is előbbre való az ételek íze, a bonyolultsággal szemben a közérthetőség, a séf önmegvalósításánál fontosabb a vendég elégedettsége. Ez utóbbi még a Michelin-csillagnál is többet ér. A helyszín csodás, a falak újak, a fény több, a tányérok színesebbek, de a lényeg nem változott.
Sziesztára nincs idő
A vendégek mégis úgy érzik, teljesen új élményt kapnak az új helyen. Már ha sikerül asztalhoz jutniuk, mert azt napokkal előre kell most bebiztosítani, hiszen a Faustóékat követő pesti törzsközönség és a várakozással teli budaiak egyaránt elsők között szeretnék felfedezni az új éttermet. A nyüzsgés Olaszországot idézi, de itt nincs délutáni pihenőidő. Fausto már az új ételkompozíciókat rajzolja és színezi, hogy aztán a konyhai csapattal, élén Tiba Péterrel és Pfluger Ákossal lefőzzék és addig finomítsák, míg méltó lesz a vendégek asztalára.
![]()
Fausto, Anikó és Marco fiuk a szerencsét hozó kakassal
Anikó fáradhatatlanul alakítja a belső tér dizájnját, Matteo intézi a megjelenéseket a médiában, Marco és az étteremvezető, Maul Gergely pedig azon vannak, hogy a folyamatosan csörgő telefonokra válaszoljanak, szervezik az asztalfoglalásokat, miközben irányítják a vendégtérben a szervizt. A lankadatlan pörgésben egyetlen mozdulatlan, néma alak van csupán: a hatalmas, süttői mészkőpulton álló, porcelán kakas. Neki csak annyi a dolga, hogy biztosítsa a jó szerencsét...