Többek között az Instagram hozta el sosem látott népszerűségét, ám mivel nagyon kevés van belőle, a lehetőségei korlátozottak. Pedig a matcha tea már koktélalapanyagként is a legmenőbbek közé sorolandó.
A matcha eredetileg Kínából származik, ahol a 7–10. század környékén kezdték a tealeveleket gőzölni, majd szárítani, aztán porrá őrölni és később forró vízben felkeverni. Japánba a Zen buddhista szerzetesek vitték át a teakészítés ezen tudományát. A szerzetesek meditáció előtt ittak ilyeneket, és szépen lassan a matcha a japán kultúra és spiritualitás szimbóluma lett.
A 2000-es években aztán elkezdett világszerte trenddé válni a matcházás, előbb az egészségtudatos (magas antioxidáns tartalmú, koffeinben gazdag stb.), majd az Instára sokat posztoló fogyasztók körében. A matcha kétségkívül nagyon fotogén élénk zöld színe minden képen hasít!
Azért persze nem csak a színe fontos, hiszen umamiban is gazdag, közben enyhén kesernyés, ám kissé édeskés is. Keverik lattékhez, frissítőkhöz, sőt nemrég magyar uborkás-lattés sör is készült. Nem csoda hát, hogy a bartenderek is hamar meglátták a lehetőséget a matchában, gyakorlatilag mindenbe belekerül, ami kicsit is japán ihletésű. Eközben pedig a nagy szeszesital-márkák is csatlakoznak a trendhez: van matchás vodka, gin és matcha mojito is.
Igen ám, de miközben egyre több koktéllapon és termékben jelenik meg ez a tea, a nagy kereslet globális hiányt okoz. A Food & Wine összefoglalója szerint a globális matcha-ipar várhatóan 2030-ra körülbelül 7,4 milliárd dollárt ér majd, ami majdnem kétszerese a 2023-as értéknek.
Matcha csak a Japánban betakarított teának mintegy 6 százalékából készül, szóval az „igazi” meglehetősen korlátozott és drága alapanyag. Nem csoda, hogy az utóbbi években Kína, Korea, Tajvan és Kenya is elkezdett porított zöld teát gyártani, amit gyakran matchaként árulnak, ám sokszor gyorsabb és olcsóbb eljárással készítik, mint Japánban.
A tea ezen formájára erősen nő tehát a kereslet, ám a termelés nem képes követni ezt a tempót. a China Daily cikke szerint a világon simán elfogyna évente 12 000 matcha tea, ám ennek a felét sem állítják elő a Japán, Kínai, stb. termelők. A különféle, fent is emlegetett italokhoz, ipari felhasználásra szánt matchából – a piaci igények miatt – valószínűleg egyre több készül a jövőben, a prémium, eredeti eljárással készülő változatokat azonban könnyen lehet, hogy egyre nehezebb lesz beszerezni.